- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اختصاص ۱۲۳ میلیارد تومان اعتبار آبخیزداری برای سال ۱۴۰۰ در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خراسان جنوبی روستا‌های زیادی را در دل جای داده که زیر تازیانه‌های خشک روزگار جان می‌سپارند.

خساست آسمان و کاهش بارندگی‌ها باعث شده طی ۱۰ سال گذشته جمعیت زیادی از جامعه روستایی راه مهاجرت را پیش گیرند و چراغ روستا‌ها خاموش شود.

اگرچه روستاییان راه نجات را در مهاجرت جست و جو می‌کنند، اما اندکی توجه به وضعیت معیشتی آن‌ها و تامین حداقل‌های مایحتاج زندگی شان می‌تواند کوله سفرشان را بر زمین بگذارد.

آنچه مسلم است تامین آب به عنوان اولین و مهم‌ترین معیار ماندگاری روستاییان حائز اهمیت بوده که تاکنون در این راستا اقداماتی هم از سوی دستگاه‌های مختلف انجام شده است.

همچنین با توجه به ماهیت رگباری بارش‌های خراسان جنوبی، احداث سیل بند و سازه‌های آبخیزداری طی سال‌های گذشته مورد توجه مسئولان قرار گرفته که نقش بسزایی در تپش نبض روستا‌ها داشته است.

در سال جاری هم ۱۲۳ میلیارد تومان به حوزه آبخیزداری خراسان جنوبی اختصاص یافته که امید است همچون گذشته سیل مهاجرت را مهار کرده و بر روستا‌ها رونق ببخشد.

پیش بینی احداث ۳۰۰ سازه آبخیزداری

نصرآبادی با اشاره به اهمیت عملیات آبخیزداری در خراسان جنوبی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده، ۱۲۳ میلیارد تومان اعتبارات آبخیزداری برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: از این میزان ۹۹ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات محرومیت زدایی و ۲۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و عادی است.

نصرآبادی اظهار کرد: امید است بتوانیم بر اساس شاخص‌های محرومیت زدایی در خراسان جنوبی، بیش از ۳۰۰ سازه آبخیزداری در سطح شهرستان‌های استان ایجاد کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به تغییر ماهیت و بارندگی‌ها و رگبار‌های لحظه‌ای، نیاز است همواره آماده جذب و مهار رواناب‌ها باشیم.

وی با اشاره به نقش مهم سازه‌های آبخیزداری در مهار رواناب‌ها، اظهار کرد: همچنین این سازه‌ها در حفظ و نگه داشت جمعیت روستا‌ها و مهاجرت معکوس نقش بسزایی دارد.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.