معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : میزان ابتلای بیماران در پیک سوم کرونا ۱۰۵ مورد در روز بوده که این تعداد هم اکنون در پیک پنجم به ۲۴۴ نفر در روز رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بهمن روشنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : از اصحاب رسانه می‌خواهیم که حتما در حمایت از کادر درمان تلاش ویژه انجام دهند، همدلی و همراهی مردم با کادر درمان در اجرای پروتکل‌های بهداشتی بسیار مثمرثمر خواهد بود.

او گفت : ۹۰ درصد از پرسنل و کادر بیمارستانی از آغاز کرونا تاکنون از مرخصی استفاده نکرده‌اند، برخی اوقات حدود ۲۰۰ مراجعه در روز به یک بیمارستان داریم و این کار را برای کادر درمان بسیار سخت و طاقت‌فرسا است، اگر بیماری روی زمین باشد جزء دلسردی برای پرسنل چیزی به وجود نخواهد آمد و برای ایجاد انگیزه در کادر درمان باید تلاش کنیم و روحیه آنان را تقویت کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ضمن برشمردن عملکرد این معاونت، افزود: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی از ۱۷ واحد تشکیل شده که شامل واحد صدور پروانه‌ها و مؤسسات پزشکی، مدارک پزشکی، دفتر مامایی و پرستاری، مددکاری، نظارت و اعتبارسنجی، بحث پیوند اعضا، مدیریت امور بیماری‌ها و ... است.

او افزود: بخش درمان در بحث زلزله حدود یک‌هزار و ۸۰۰ عمل جراحی در ۷۲ ساعت را استان کرمانشاه انجام داد که این واقعیت بسیار بی‌نظیر بود، ۱۵ هزار بیمار مصدوم را پذیرش کردیم و حتی یک بیمار در حین انتقال فوت نشد؛ ۶ بیمارستان صحرایی را در مناطق زلزله برپا کردیم.

روشنی ادامه داد: بیمارستان صحرایی که در طول ۱۲ روز برپا کردیم همراه با ۶۰ تخت بیمارستانی که ۳۳۴ زایمان در همان بیمارستان انجام شد و ۷۸ هزار ویزیت سرپایی انجام شد.

او خدمات‌رسانی همگانی را پیرامون اهداف کلان معاونت درمان عنوان کرد و پیرامون نقشه راه درمان ۱۴۰۴ که تدوین شده است، گفت: در این نقشه راه تعداد کلینیک‌ها، مجوز درمانگاه‌ها، از جمله ایجاد دو بیمارستان روانسر و دالاهو که در دست ساخت است؛ احداث بیمارستان ثلاث باباجانی، افزایش هزار تخت در بخش دولتی و ۲ هزار و ۲۰۰ تخت در بخش بیمارستان‌ها که باید در کل ایجاد شود.

 روشنی گفت: دانشگاه علوم پزشکی جزء ۱۰ دانشگاه برتر کشور بوده دفتر پرستاری در سال گذشته رتبه اول کشور را کسب کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: یکی از نقاط قوت عملکرد دانشگاه علوم پزشکی در ابتدای بیماری کرونا این بود که ۲۰ درصد از تخت کل بیمارستان‌های استان را درگیر کرونا کرده و آزمایشگاه کرونا در بیمارستان محمد کرمانشاهی، کلینیک بوستان، آزمایشگاه مرکزی معاونت درمان را راه اندازی کرده است.

او افزود: با وجود گذشت یک سال و نیم از بیماری کرونا کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تجربه بسیار خوبی به دست آورده است.

روشنی میانگین سنی بیماران بستری ۵ ماهه اول سال‌جاری در کشور ۵۰ و در کرمانشاه حدود ۴۷ سال عنوان کرد و گفت: میانگین سنی فوتی در کشور ۶۵ و در کرمانشاه ۶۲ سال بوده است علی‌رغم اینکه ضریب بدحالی در بیماران کرمانشاهی ۶۰ درصد بوده است، ولی مرگ بیماران بیمارستان‌های کرمانشاه کمتر از میانگین کشوری بوده است.

او ادامه داد: درصد شاخص کشندگی بیماران بستری در کشور ۸.۴ دهم درصد بود و در ۵ ماهه اول ۱۴۰۰ در کرمانشاه ۶.۸ بوده است درصد مرگ و میر بیماری کرونا در کشور ۶۰ درصد و در کرمانشاه ۳۸.۹ درصد بوده است و این نشان دهنده مراقبت خوب در بخش آیی. سی. یو بیمارستان‌های استان بوده است.

روشنی افزود: ۱۶۹ تخت ویژه در سال ۹۶ داشتیم که هم‌اکنون این تعداد به ۲۷۷ تخت ویژه رسیده است در واقع ۶۳.۹ درصد در اضافه کردن تخت‌های ویژه رشد داشته‌ایم و این بی‌سابقه بوده است.

او گفت: میزان ابتلای بیماران در پیک سوم کرونا ۱۰۵ مورد در روز بوده که این تعداد هم اکنون در پیک پنجم به ۲۴۴ نفر در روز رسیده است، البته میزان بستری نسبت پیک چهارم ۱۳۶ درصد افزایش داشته‌ایم متوسط مرگ و میر روزانه بستری‌ها در پیک پنجم نسبت به پیک سوم ۲۰ درصد کاهش داشته است و این کاهش به علت واکسیناسیون و بهبود روش‌های درمانی بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: هم‌اکنون ۴ هزار و ۲۰۰ پرستار و یک‌هزار و ۵۰۰ پزشک در امر درمان کرونا در کرمانشاه دخالت دارند که حدود ۹۰ نفر از این تعداد متخصص داخلی و عفونی هستند و تا به حال ۴۸ هزار و ۳۰۰ نفر از بیمارستان ترخیص شده‌اند و این مدیون کار درمان و همچنین شهدای سلامت هستیم.

او بستری‌های کرونایی بیمارستان‌های استان از ابتدا تاکنون را ۵۲ هزار نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۵۷۰ نفر در مرکز استان و ۵۵۵ نفر در شهرستان‌ها و ۲۵۷ نفر در بیمارستان‌های غیردولتی بستری شده‌اند.

او ادامه داد: هم‌اکنون در پیک پنجم کرونا یک‌هزار و ۵۱۷ نفر در سطح بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری هستند در حالی که حداکثر تخت‌ها و ظرفیت بیمارستانی استان در این پیک یک‌هزار و ۸۰۰ تحت بوده که امیدواریم که نیازمند تخت بیشتری نباشیم اگر مجبور شویم تمام تخت‌های بیمارستانی را اختصاص می‌دهیم و بیمارستان‌های خصوصی را درگیر این موضوع خواهیم کرد.

روشنی با اشاره به بستری بودن ۲۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه، گفت: با وجود اینکه اکثریت تخت ویژه بیمارستانی به کرونا اختصاص یافته باز کمبود تخته ویژه داریم، ۳۰ درصد بیماران کرونایی نیازمند تخت ویژه هستند؛ مع‌الوصف نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم که بیماری بدون مراقبت باقی نماند هر چه آمار بستری بالاتر رود کیفیت خدمات پایین‌تر می‌رود. هم‌اکنون ۳۵۰ نفر فقط در بیمارستان امام رضا (ع) بستری هستند.

او افزود: میانگین هزینه درمان سرپایی به صورت آزاد ۵ میلیون تومان و با بیمه ۴۷۰ هزار تومان است، همچنین میانگین هزینه بستری به صورت عادی ۸ میلیون تومان و به صورت بیمه‌ای ۸۰۰ هزار تومان می‌باشد، بستری تخت ویژه آی. سی. یو هم به صورت آزاد ۱۷ میلیون تومان و با بیمه یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

بستری یک‌هزار و ۵۱۷ بیمار کرونایی

بهمن روشنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : هم‌اکنون یک‌هزار و ۵۱۷ بیماری با علائم مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

او گفت : ۲۱۲ بیمار از این تعداد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند که ۵۰ بیمار از تعداد با حال وخیم به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند که این تعداد بیماران بدحال یک رکورد از ابتدای اپیدمی در استان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: بیشترین تعداد بیماران بدحال با ۱۴ نفر در بیمارستان امام رضا (ع) تحت مراقبت قرار دارند.

او اشاره‌ای به تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های شهرستان داشت و افزود: بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام‌آباد غرب با ۹۵ نفر، سنقرو کلیایی با ۹۱ بیمار، کنگاور با ۶۵ مورد و هرسین با ۶۴ نفر و صحنه با ۵۱ بیمار بیشترین تعداد بیماران را بین بیمارستان‌های شهرستان استان دارند.

روشنی با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان در پیک پنجم، ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۰۸ بیمار با علائم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و ۲۹۷ بیمار نیز پس از بهبودی با حال مساعد ترخیص شدند.

او موارد فوتی طی شبانه‌روز گذشته را ۱۰ مورد اعلام کرد و افزود: با احتساب این تعداد مجموع فوتی‌های استان با ابتلا قطعی به کرونا به ۲ هزار و ۱۹۴ مورد رسیده است.

روشنی گفت: از ابتدای اپیدمی کرونا در استان تا به امروز ۵۲ هزار و ۸ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و از آنجا که کرمانشاه قطب درمانی غرب کشور محسوب می‌شود ۴۸ هزار و ۲۰۷ نفر از این تعداد کرمانشاهی و مابقی از استان‌های همجوار پذیرش شده‌اند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.