ساخت سد تالوار ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: عملیات اجرایی سد تالوار به پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، افشاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: در ۸ سال گذشته، ۳ طرح سدسازی در استان زنجان آغاز و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

او بااشاره به اینکه سد بلوک و فیله‌خاصه در شهرستان زنجان از جمله این پروژه‌هااست، افزود: حجم آب تنظیمی سد بلوک سالانه یک میلیون و ۷۷ هزار مترمکعب است که این طرح ۲۱۶ هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه را زیرکشت آبیاری تحت فشار قرار داده است.

افشاری ادامه داد: سد فیله خاصه نیز سالانه آب مورد نیاز برای آبیاری تحت فشار ۲۴۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی در روستا‌های فیله‌خاصه و سیف‌آباد منطقه زنجانرود را تأمین می‌کند.

او افزود: سد میرزاخانلو نیز از جمله سد‌هایی است که در ۷سال اخیر در شهرستان طارم و شمال‌شرقی زنجان، در ضلع شمالی رودخانه قزل‌اوزن و روستای پاوه‌رود احداث شده و  سالانه  ۲ میلیون مترمکعب آب تنظیمی را به منظور توسعه و آبیاری ۳۳۰ هکتار از باغات زیتون منطقه طارم تأمین می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه هم‌اکنون در استان زنجان ۴سد و یک بند انحرافی در دست احداث داریم، ادامه داد: سد بلوبین در ایجرود، مشمپا در ماهنشان، تالوار مشترک با استان کردستان، مراش در دندی و بند انحرافی پاوه‌رود نیز در طارم در دست ساخت قرار دارد.

افشاری گفت: سد بلوبین پس از بهره‌برداری در ایجرود، آب آشامیدنی شهر‌های زرین‌آباد، حلب و ۹۲ روستای شهرستان ایجرود را تأمین خواهد کرد، این پروژه ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان افزود: با توجه به بحران منابع آب زیرزمینی و ممنوعه شدن دشت‌ها و اجرای طرح حفاظت و تقویت منابع آب زیرزمینی و با توجه به وابستگی اقتصاد و معیشت مردم به بخش کشاورزی اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی از کوچ جمعیت در این مناطق جلوگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.