بسته برترین‌های فناوری و فضا؛

از انجام همزمان چندین تست با کیت‌های الایزا بومی سازی شده تا تولید سوختی پاک با کمترین اثرات مخرب زیست محیطی

فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در این بسته خبری به آنها اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند«ایران دومین شرکت تولید کننده داروی ضد سرطان»، «انجام همزمان چندین تست توسط کیت‌های الایزا بومی سازی شده»، «شرکت‌های دانش بنیان موظف به تقویت اقتصاد دانش بنیان هستند»، «تولید سوختی پاک با کمترین اثرات مخرب زیست محیطی»، «ایران چندین واکسن کرونا در مرحله بالینی دارد»، «لزوم ورود کشور به بحث رنگ نگاری کوآنتومی برای مقابله با تهدیدها»، « فناوری دوربین‌های پلاک‌خوان توسعه یافت»، «هوش مصنوعی برای شناسایی و کنترل نوزادان نارس»، «رفع مشکلات استارتاپ‌ها با استفاده از ظرفیت‌های بومی»، «تولید شیشه نانویی ضد بخار برای هواپیماهای داخلی» همراه بود.

ایران دومین شرکت تولید کننده داروی ضد سرطان

پور احدی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: شرکت دانش بنیان ما، کار خود را با دارو‌های ضد سرطان در سال ۸۸ آغاز کرده است. در کل دنیا این داروی ضد سرطان را فقط یک شرکت آمریکایی تولید و در کشور‌های مختلف با نام‌های متنوع ارزه می‌کند. دومین شرکت تولید کننده دارو‌های ضد سرطان یک شرکت دانش بنیان ایرانی است.

او افزود: این داروی ضد سرطان بسیار تکنولوژی بالایی دارد و نمونه خارجی این دارو که یک شرکت آمریکایی تولید می‌کند، یک دوز آن به قیمت بیش از ۸ میلیون تومان به کشور وارد می‌شود. بیمار در هر باری که این دارو را مصرف می‌کند حداقل باید ۴ دوز را دریافت کند که با احتساب آنکه بیمه هم به آن تعلق نمی‌گیرد، قیمت کل این دارو برای مصرف کننده ایرانی به بیش از ۳۲ میلیون تومان آب می‌خورد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به داروی ضد سرطان ایرانی، گفت: داروی ضد سرطان این شرکت دانش بنیان در حال حاضر در بازار‌های کشور با قیمت ۱ میلیون تومان که بیمه نیز ۹۰ درصد این دارو را تقبل می‌کند. باتوجه به اینکه ۹۰ درصد داروی ضد سرطان داخلی تحت پوشش بیمه بوده، بیمار باید با پرداخت تنها ۴۰۰ هزار تومان می‌تواند این دارو را با ۴ دوز تهیه کند.

انجام همزمان چندین تست توسط کیت‌های الایزا بومی سازی شده

حسن مروتی خمسی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  این شرکت دانش بنیان  در قالب هلدینگی فعال در حوزه سلامت، در سال ۱۳۸۵ با بهره گیری از توانمندی‌های اعضای هئیت علمی دانشگاه، متخصصین نخبه و کارشناسان مجرب و متهعد در دو حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، صنایع واکسن و داروسازی و اخیراً تولید تاسیس شد.

او با بیان اینکه برنامه ریزی شده این شرکت محصولاتی مبتنی بر روش‌های آزمایشگاهی تشخیصی از جمله، کیت‌های الایزا و سنجش‌های ایمونوکروماتوگرافی را تولید کند، گفت: نیاز جامعه امروزی به سمت روش‌های تشخیصی POC test است تا در زمان کوتاه بدون نیاز به نیروی آموزش دیده و تجهیزات خاص و با هزینه کم بتوان یک یا چند آنالیت را به صورت همزمان سنجش کرد. از سال گذشته با شیوع ویروس کرونا، رویکرد شرکت سریع تغییر کرد و با توجه به نیاز مبرم کشور به پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس، اقدامات لازم برای تهیه و تولید کیت‌های تشخیص سریع آنتی ژن کووید ۱۹ با حداقل منابع مالی صورت گرفت.

شرکت‌های دانش بنیان موظف به تقویت اقتصاد دانش بنیان هستند

مجید دهبیدی پور، رئیس پارک علم و فناوری شریف در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با توجه به سخنان رئیس جمهور در خصوص توجه به اقتصاد دانش بنیان و گریز از اقتصاد سنتی در دولت سیزدهم، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی از اصلی‌ترین و تاثیرگزار‌ترین مولفه‌ها برای قرار گرفتن در این مسیر، خود را موظف به کمک برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در سطح کشور می‌دانند.

او افزود: هرچند شرکت‌های دانش بنیان موظف به تقویت اقتصاد دانش بنیان و کمک به دولت برای افزایش سهم بخش خصوصی برای قرار گرفتن در این مسیر هستند، اما نیازمند حمایت‌ها و ایجاد یک سری زیرساخت‌ها خواهند بود.

تولید سوختی پاک با کمترین اثرات مخرب زیست محیطی

نادر راحمی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: برش‌های مختلف نفتی مخلوط پیچیده‌ای از هیدروکربن‌ها و ترکیبات مختلف گوگردی، اکسیژنی، نیتروژنی و فلزی هستند. این ناخالصی‌ها از نظر فرآیندی و زیست محیطی مشکلات فراوانی ایجاد می‌کنند. در بین آن‌ها ترکیبات گوگرددار، فراوان‌ترین و مضرترین ناخالصی‌های موجود در مشتقات نفت به شمار می‌آید. گوگرد موجود در مشتقات نفتی، پس از احتراق، تبدیل به ترکیبات SOx و ذرات کوچک سولفاته می‌شود که برای سلامت عمومی فوق العاده خطرناک است.

او افزود: علاوه بر این گوگرد موجود در نفت، اغلب موجب مسموم شدن کاتالیست‌های پالایشگاهی و خوردگی موتور‌های احتراق داخلی می‌شود؛ بنابراین تولید سوخت پاک عاری از گوگرد در دهه‌های اخیر به یک موضوع مهم زیست محیطی و فناوری تبدیل شده است. براین اساس آژانس حمایت از محیط زیست و قوانین محیط زیستی در بسیاری از کشورها، تولید و استفاده از سوخت‌هایی با مقدار ترکیبات گوگردی ناچیز را ضروری می‌داند.

ایران چندین واکسن کرونا در مرحله بالینی دارد

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: برای واردات واکسن آنفلوانزای فصلی، سالانه حدود ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شد. اما اکنون ما توانستیم با تکیه بر توان داخلی این واکسن را تولید کنیم.

او گفت: مطالعه بالینی واکسن آنفلوانزای ایرانی از یک سال پیش آغاز شده و مهرماه سال جاری به اتمام می‌رسد و در نهایت برای مصرف وارد بازار می‌شود. از این واکسن حدود ۲ میلیون دوز تولید خواهد شد. 

قانعی با بیان اینکه ایران چندین واکسن کرونا در مرحله بالینی و یک واکسن در مرحله تجاری سازی دارد، افزود: واکسن برکت از فاز سه عبور کرده و در مرحله تجاری سازی است، واکسن‌های فخرا و رازی هم در مرحله انجام مطالعات بالینی قرار دارند.

به گفته او واکسن اسپایکوژن نیز در اواخر شهریور بیمارگیری آن به پایان رسیده و بعد از تایید وزارت بهداشت وارد بازار خواهد شد.

لزوم ورود کشور به بحث رنگ نگاری کوآنتومی برای مقابله با تهدیدها

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، محمد آرام، رئیس مرکز فناوری‌های کوانتومی ایران گفت: با ظهور کامپیوترهای کوانتومی بسیاری از رنگ نگاری های کلاسیک شکسته و هک خواهند شد.

او افزود: ضروری است که کشور وارد رنگ نگاری کوآنتومی برای مقابله با تهدیدها شود. ایران توانسته این فناوری را به جایگاه مناسبی در مرکز برساند و امیدوار هستیم در طی یک سال آینده پکیج های رنگ نگاری کوآنتمی را بتوانیم به صورت مهندسی وارد بازار کرده و به دست مصرف کننده دهیم.

فناوری دوربین‌های پلاک‌خوان توسعه یافت

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، معاونت علمی و فناوری اعلام کرد: تاکنون از تولید و تجاری‌سازی ۷ نرم‌افزار بومی در زمینه دوربین‌های پلاک‌خوان حمایت شده است، همچنین دوربین‌های پلاک‌خوان می‌توانند پلاک خودرو‌ها را حتی بین خطوط مختلف و در شرایط آب و هوایی یا نور نامساعد نیز تشخیص دهند. این دوربین‌ها اطلاعات به دست آمده را به مرکز مدیریت هوشمند ارسال می‌کنند.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارائه خدمات حمایتی مختلف در تلاش است تا این فناوری را در کشور توسعه دهد. سامانه‌هایی، چون «ثبت تخلف سرعت»، «ثبت تخلف سرعت راداری»، «پایش محدوده ترافیک»، «ثبت تخلف چراغ راهنمایی»، «ثبت تخلف عبور از نواحی ممنوع»، «ثبت تردد و عوارض»، «ثبت تردد و پارکینگ». ۷ نرم‌افزاری که در این حوزه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید و تجاری سازی شده است.

سامانه ثبت تخلف سرعت

سامانه ثبت تخلف سرعت، نرم‌افزاری است که با نصب دوربین‌های ثبت سرعت با قابلیت تشخیص سرعت از طریق پردازش تصاویر و پلاک خوانی در راه‌های درون شهری و برون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هوش مصنوعی برای شناسایی و کنترل نوزادان نارس

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پزشکان با استفاده از سیستم هوش مصنوعی که می‌توان به آن دوربین‌های دیجیتال افزود، می‌توانند به طور خودکار نوزادان نارس را از روی چهره و پوست آن‌ها شناسایی کنند و از راه دور نشانه‌های حیاتی آن‌ها را کنترل و بررسی کنند تا در صورت لزوم مراقبت‌های خود را تشدید کنند.

یکی از قابلیت‌های استفاده از این سیستم این است که نیاز به کاربرد حسگر‌های الکتریکی تماسی را از بین می‌برد. این حسگر‌ها با افزودن صفحات چسبناک قابل استفاده هستند و عوارض آن پارگی پوست و عفونت‌های احتمالی در نوزادان است. در مقابل آن استفاده از دوربین‌های ویدئویی غیر تماسی هوش مصنوعی هیچ آسیب جانبی برای نوزادان به وجود نمی‌آورد.

از قابلیت‌های این دوربین‌های فوق دقیق کنترل ضربان قلب و تنفس نوزادان است. هوش مصنوعی این دوربین‌ها موجب می‌شود تا آن‌ها حتی با بررسی حرکات بدن نوزادان هم بتوانند در مورد عادی یا غیرعادی بودن وضعیت آن‌ها به جمع بندی برسند.

رفع مشکلات استارتاپ‌ها با استفاده از ظرفیت‌های بومی

اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر جغرافیا در رشد استارتاپ ها اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان و فعالان حوزه استارتاپی در کلان شهر تهران به واسطه وجود دانشگاه‌های بزرگ و مطرح حضور دارند که در این خصوص نقد‌های بسیار زیادی انجام شده است اما خوشبختانه با اقدامات خوبی که طی سال‌های اخیر توسط معاونت علمی بصورت حمایتی انجام شده است، تمرکز زدایی از فعالیت‌های صندوق نوآوری کشور و استفاده از  ظرفیت و مزیت‌های بومی و منطقه‌ای برای رفع این مسئله در دستور کار قرار گرفته است.

او افزود: حضور و فعالیت پارک‌های علم و فناوری مستقل، کارخانه‌های نوآوری و مراکز رشد و نوآوری در سراسر کشور مهم‌ترین برنامه‌های معاونت علم و فناوری بوده است تا از طریق تمرکز زدایی و توجه بخشی به استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان از ظرفیت زیست بوم و نوآوری در سراسر کشور و همچنین به کمک نیروی انسانی عدالت فناوری را که مدنظر است، محقق کنیم. زیرا وجود عناصر فعال و بازیگران اصلی زیست بوم استارتاپی در همه کشور سبب تجمع و کاهش پراکندگی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان درهر منطقه خواهد شد.

قادری فر بیان کرد: از مجموعه ابزاری سیاستی مناسب برای  حمایت از زیست بوم نوآوری کشور و صندوق‌های پژوهش و فناوری وپارک‌ها مراکز رشد و نوآوری در همه استان‌ها فعال است و شکل گیری این  اکوسیستم صرفا متعلق به دانشگاه‌های دولتی نیست و با تفاهمی که بین معاونت علمی و دانشگاه آزاد امضا شده است، سعی داریم با ایجاد فضای نوآوری مسیر را برای توسعه کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان  و فعالیت اعضای آن فراهم کنیم.

تولید شیشه نانویی ضد بخار برای هواپیماهای داخلی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یک شرکت دانش بنیان اقدام به تولید شیشه‌های نانویی برای استفاده در هواپیماهای داخلی کرده است. هواپیماهای C۱۳۰، بوئینگ ۷۰۷، فوکر ۵۰، فوکر ۲۷ و فوکر ۱۰۰ از جمله هواپیماهایی هستند که از نانومحصولات این شرکت استفاده می‌کنند. صاپا بشیر در حال حاضر روی ساخت شیشه‌های نانویی برای استفاده در هواپیماهای ایرباس کار می‌کند.

یکی از مشکلات موجود در هواپیماهای تجاری، تولید و تأمین شیشه‌های هواپیما در بخش کابین خلبان و کابین مسافر است. این شیشه‌ها به دلیل طراحی پیچیده و پوشش‌های نانومتری تاکنون تنها توسط ۵ کشور در دنیا تولید می‌شدند. مواد مورد استفاده در طراحی و ساخت بخش‌های مختلف هواپیما مانند بدنه، ساختمان داخلی و شیشه‌های مورد استفاده در کابین خلبان و کابین مسافران خواص مشخصی را دارا هستند.

با توجه به ارتفاع زیاد پرواز (حدود ۳۵۰۰۰ پا) و فشار پایین در این ارتفاع در مقایسه با سطح زمین، ساختار هواپیماها باید به گونه‌ای طراحی و مهندسی شوند که بتوانند هنگام پرواز فشار مناسب برای انسان را در کابین تأمین کنند. از این رو اختلافی میان فشار هوای داخل و خارج هواپیما به وجود می‌آید که حتی می‌تواند منجر به از هم پاشیدن اجزای آن شود. به عنوان یکی از بخش‌های مهم در طراحی هواپیما، شیشه‌ها باید به نوعی ساخته شود که با پرواز هواپیما در ارتفاع و قرارگیری در دماهای حتی زیر صفر، بتواند فشار وارده را تحمل کرده و ترک نخورد و نشکند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار