حجت الاسلام والمسلمین دلاوری گفت: حوادث دردآور و جانسوز امروز افغانستان، نتیجه ۲۰ سال حضور ظالمانه ی آمریكا در این كشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی دلاوری امام جمعه رستاق با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حوادث افغانستان گفت: در بیانات ایشان در دیدار با هیأت دولت، درباره حوادث افغانستان شش نكته اصلى و اساسى به‌چشم مى‌آید. اول اینکه ملت افغانستان، ملت برادر، هم‌دین، هم‌زبان و هم‌فرهنگ ما است و ریشه در یك حوزه تمدنى داریم و دوم اینکه براى ما مردم سلحشور و مظلوم افغانستان مهم هستند وگرنه دولت‌ها مى‌آیند می‌روند.

او ادامه داد: سوم اینکه رابطه ما با این دولت‌ها به‌دو عامل بستگى دارد، یكى نوع تعامل آن‌ها با مردم خودشان و دومى نوع ارتباط آن‌ها با ایران اسلامى و چهارم اینکه آنچه امروز از حوادث دردآور و جانسوز افغانستان‌ می‌بینیم، نتیجه ۲۰ سال حضور ظالمانه و اشغالگرانه آمریكا در این كشور است.

خطیب نماز جمعه رستاق افزود: پنجم اینکه در این ۲۰ سال، آمریكایى‌ها علیرغم وعده‌هاى فریبنده حتى یك قدم براى مردم افغانستان و حل مشكلات و رشد و پیشرفت این مردم برنداشتند و در آخر فرار فضاحت‌بار آمریكا از افغانستان و انتقال مردمى كه خواهان خروج از كشورشان هستند، به‌مناطقى كه وضعیت بدتر دارند، نشان ازبى‌تعهدى ظالمانه آمریكایى‌ها نسبت به‌كسانى دارد كه سال‌ها به‌آن‌ها خدمت كرده بودند.

او همچنین از حضور میدانی رئیس جمهور در بین مردم و بررسی مشکلات تشکر کرد و گفت: بی اعتمادی مردم به دولت که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند باید با همین حضور میدانی بین مردم ترمیم شود و مسئولین با سادگی و استفاده از خودرو های تولید داخل مثل رئیس جمهور محترم در بین مردم حضور پیدا کنند و نه اینکه مانند گذشته با قطاری از خودروهای خارجی و بی اعتنا به مردم در محلی بیایند و مثلا افتتاحی کنند و بروند.

امام جمعه رستاق به سالروز شهادت امام سجاد (ع) اشاره  کرد وب گفت: دعای هفتم صحیفه سجادیه را نه فقط امام سجاد(ع) در حوادث غم‌انگیز و پیش‌آمدی دردناك و همچنین در هر غم و اندوهی می‌خواندند، بلکه به‌بیان امام هادی(ع)، ائمه اطهار نیز همگی هنگام گرفتاری‌ها، توطئه دشمنان، فقر و تنگدستی، تنگناها و پریشانی‌ها این دعا را می‌خواندند.

خطیب جمعه رستاق بیان کرد: دعای هفتم صحیفه مبتنی بر دو اصل کلیدی در معارف ثقلین است، یکی اصل توحید و دیگری اصل امید.

او افزود: درباب اصل توحید آن یعنی اوست که امور همه مخلوقات را تدبیر می‌کند و نه‌تنها خلق کرده بلکه اداره می‌کند و به‌همین‌جهت در دعای هفتم هم می‌خوانیم: «و تسبّت بلطفك الاسباب»: لطف تو است كه سبب‌ها را ساخته و آنها را منشأ اثر قرار داده كه اگر لطف تو نباشد از هیچ سببی كاری ساخته نیست.

خطیب نماز جمعه رستاق اظهار داشت:در باب اصل امید در این دعا باید گفت انسان نباید از رحمت خدا ناامید شود چنانکه امیر المؤمنین علیه السّلام به‌ابوذر هنگام تبعید وی به ربذه می‌فرماید: «اگر آسمان و زمین بر بنده‌ای به‌هم دوخته شده باشد، ولی آن بنده تقوا داشته باشد خدای تعالی برای او از همان محیط به‌هم‌دوخته‌شده راه خروجی برای او باز می‌كند و این بیان الهام‌یافته از این آیه شریفه: «وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» است که حضرت در خطبه ۱۳۰ نهج البلاغه به آن اشاره فرمودند.

حجت الاسلام والمسلمین دلاوری خطبه خود را با اشاره به دوران های مختلف از زندگانی امام زین العابدین(ع) و ذکر مصیبت شهادت آن حضرت پایان داد.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.