عضو هیات علمی و استادیار بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: پیوند زنی جوانه شکمی بهترین شیوه پیوند عناب است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، زراعتگر عضو هیات علمی و استادیار بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: عناب به دلیل خواص کم نظیر دارویی و مصارف متنوع دیگر، از نظر اقتصادی جایگاه ویژه‌ای را در میان محصولات کشاورزی خراسان جنوبی به خود اختصاص داده است.

او افزود: وجود محدودیت‌ها در تکثیر این درخت (پاجوش)، وجود باغات سنتی و غیر یکنواخت و استفاده از ژنوتیپ‌های با کمیت و کیفیت کم باعث شده که استفاده بهینه از منابع آب و خاک صورت نگرفته و در آمد کمی نصیب کشاورزان شود؛ از این رو پرداختن به جنبه‌های مختلف این گیاه از دیر باز در دستور کار محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی قرار گرفته است.

زراعتگر ادامه داد: شروع احداث باغ متراکم پیوندی با انجام پروژه شناسایی، جمع آوری و ارزیابی ژرم پلاسم بومی عناب کلید خورد و در ادامه با پروژه بررسی مناسب‌ترین روش پیوند عناب ادامه یافت.

عضو هیات علمی و استادیار بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی عنوان کرد: نتایج تحقیقات نشان داد که مناسب‌ترین روش پیوند در عناب، روش پیوند زنی جوانه شکمی در زمان‌های اوایل اردیبهشت تا خرداد ماه و از بین روش‌های پیوند زنی شاخه، پیوند اسکنه از ۱۵ اسفند از درصد گیرایی پیوند بیشتری برخوردار بودند.

او بیان کرد: تلفیق نتایج منجر به احداث احداث باغ مورد اشاره در سطح یک هکتار در اراضی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی در اسفند ۱۳۹۵ شد که از جوانب مختلف حائز اهمیت است که مهمترین آن تراکم کاشت، امکان استفاده از ژنوتیپ‌های برتر با استفاده از پیوند و اعمال روش‌های نوین تربیت و هرس درخت عناب است.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار