به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با ابلاغ طرح تفصیلی حوزه جنوب غربی مشهد، سرنوشت یکی از پرماجراترین پروژههای شهری مشهد مشخص و با تعیین کاربری تفرجگاهی، رسما ساخت کمربند جنوبی مشهد منتفی شد.
پروژه پرمناقشه کمربند جنوبی مشهد که تسهیل در تردد و کاهش بار ترافیکی در محورهای جنوبی شهر از جمله اهداف اولیه ایجاد آن اعلام شده بود، در سال ۱۳۹۰ و در دوران شهرداری سید محمد پژمان در دستور کار معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد قرار گرفت. این پروژه که مدافعان و طراحان، از آن به عنوان یکی از حیاتیترین شاهراههای ارتباطی در جنوب مشهد نام میبردند، از انتهای بولوار شهید برونسی تا اتوبان باغچه و حدود ۲۷ کیلومتر پیش بینی شده و راه دسترسی از طرقبه و شاندیز به سمت غرب و شرق مشهد را فراهم میکرد.
بر اساس طرح اولیه، قرار بود ۱۰ تقاطع غیرهمسطح، پنج تقاطع همسطح و هشت دوربرگردان غیرهمسطح در این مسیر ایجاد شود تا هم تردد در مسیر جنوب شهر آسانتر شود و هم بار ترافیکی بیشتری را کاهش دهد. پس از انجام مقدمات این پروژه، دی ماه سال ۹۱ بود که عملیات اجرایی فاز نخست پروژه کمربند جنوبی مشهد به طول ۱۲ کیلومتر بر اساس آن چه شهرداری مشهد اعلام کرده است، پس از اخذ مصوبات لازم از جمله مصوبات کمیسیون ماده ۵، شورای عالی ترافیک شهرهای کشور و شورای برنامه ریزی استان آغاز به کار کرد.
اقدامات اجرایی برای ساخت این پروژه در طول سالهای مختلف (یک سال در دوران شهرداری سید محمد پژمان، حدود چهار سال در دوران شورای چهارم و شهرداری سید صولت مرتضوی و کمتر از یک سال در دوران شورای پنجم و شهرداری قاسم تقی زاده خامسی) نیز ادامه داشت تا این که در آخرین روزهای سال ۱۳۹۶ (دوران مدیریت شهری تقی زاده خامسی)، پس از پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی فاز یک پروژه و همچنین هزینه کرد بودجه حدود ۱۸۰۰ میلیارد ریالی، این پروژه به دنبال تشدید اعتراضات گروههای زیست محیطی و با دستور دادستان وقت مشهد و با تصمیم شورای حفظ حقوق بیت المال متوقف شد.
بیشتر بخوانید
توقف طرح، ماهها ادامه یافت و بیم آن میرفت که این توقف موجب هدر رفت مبلغ هنگفتی از بیت المال و سرمایه شهر شود، از همین رو مدیریت شهری در دوران شهرداری محمدرضا کلایی تصمیم به تعیین تکلیف این پروژه گرفت؛ تصمیمی که در نهایت با مصوبه ستاد تدبیر (متشکل از دستگاههایی از جمله استانداری، دادگستری، مدیریت شهری) منجر به تعریف کاربری تفرجگاهی به جای کاربری ترافیکی در این پروژه شد، تفرجگاهی که از آن با عنوان «کوه پارک» یاد شد.
حال با ابلاغ رسمی طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب مشهد تمام این ماجراهای پردردسر پایان یافت و کاربری تفرجگاهی برای این پروژه تعریف شد.
حمید ضمیری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در این زمینه گفت: طبق طرح تفصیلی مشهد، کمربند جنوبی پس از این محور شریانی نیست و طبق آن چه در طرح مصوب آمده کاربری تفرجگاهی ابلاغ شده است.
ساسان نورین مقدم مدیرکل دفتر طرحها و مطالعات شهری شهرداری مشهد نیز در پاسخ به این سوال که آیا تمام فضای کمربند جنوبی طبق طرح تفصیلی مشهد به محیط تفرجگاهی تبدیل میشود یا بخشی از آن؟ گفت: طبق طرح تفصیلی، تمام محدوده کمربند جنوبی تفرجگاهی خواهد بود، ولی این به آن معنا نیست که در تمام مسیر در بستر طبیعی دخالت کنیم بلکه در برخی از مناطق باید منابع طبیعی، گونههای گیاهی و گونههای جانوری حفظ شود و دست نخورده باقی بماند.
آغاز اجرای طرح تفصیلی جدید جنوب غرب
رضا خواجه نائینی معاون شهرداری مشهد با اشاره به ابلاغ طرح تفصیلی جدید جنوب غرب از سوی استاندار، گفت: بر این اساس از پنج شنبه ۱۱ شهریور پاسخ گویی به شهروندان در مناطق ۹ و ۱۱ بر اساس طرح تفصیلی جدید انجام میشود.
او افزود: مدیریت شهری طی دو سال گذشته با تاکید بر تسریع در تایید و تصویب طرحهای تفصیلی این طرحها را به شورای شهر فرستاد و پس از تایید شش طرح تفصیلی از سوی شورای شهر این طرحها برای تصویب نهایی به کمیسیون ماده ۵ ارسال شد. وی تصریح کرد: خوشبختانه اولین طرح تفصیلی جدید که مربوط به جنوب غرب مشهد است، ۱۰ شهریور از سوی استاندار به شهرداری و بلافاصله برای اجرا به مناطق ۹ و ۱۱ که مشمول این طرح هستند، ابلاغ شد.
معاون شهرداری مشهد با بیان این که بر این اساس از پنج شنبه ۱۱ شهریور طرح تفصیلی جدید جنوب غرب در مناطق ۹ و ۱۱ ملاک عمل خواهد بود، ادامه داد: شیوهنامه گذشته در این مناطق، دیگر ملاک عمل نیست و با طرح تفصیلی جدید به شهروندان پاسخ گویی خواهد شد.
خواجه نائینی بیان کرد: پیادهسازی و نشستن طرح تفصیلی جدید روی سامانههای شهرسازی چند هفته زمان خواهد برد و این امر باعث کمی تاخیر در پاسخ گویی میشود که از این بابت از شهروندان عذرخواهی میکنیم.
انتهای پیام//ف.ب