معاون اجرایی سد چم شیر گچساران گفت: سد چم شیر گچساران تا پایان امسال آبگیری می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، محمد رضا فاضل معاون اجرایی سد چم شیر گچساران گفت: سد چم شیر با ۸۴ درصد پیشرفت کاری در حال ساخت است و بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده این سد تا پایان امسال آبگیری می‌شود.

فاضل با بیان اینکه سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است، افزود: این سد با هدف تولید انرژی برق آبی به میزان ۴۸۲ گیگاوات ساعت در سال و تأمین آب بخش‌های مختلف از جمله توسعه گردشگری، کشاورزی در روستا‌های بالا و پایین دست سد و کنترل سیلاب و صنایع آبزیان ساخته می‌شود.

او اعتبار این طرح را ۲۳۰ میلیون یورو اعلام و اضافه کرد: ۲۵ درصد از اعتبارات فاینانس طرح سد و نیروگاه چم شیر در این شهرستان، معادل ۶۰ میلیون یورو افزایش یافت.

فاضل با بیان این که این طرح برای تمکیل و بهره برداری و همچنین آبگیری به ماهانه ۲۵۰ میلیارد ریال نیاز دارد ادامه داد: تاکنون ۲۵۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی برای ساخت سد چم شیر گچساران هزینه شده است.

او تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید ۴۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغالزایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای سد چم شیر گچساران اعلام کرد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.