وزیر خارجه هند اعلام کرد دهلی‌نو و واشنگتن از نزدیک اقدامات پاکستان در افغانستان را رصد می کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، حارش وردان شرینگلا، وزیر امور خارجه هند، در پایان سفر سه روزه خود به آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن، گفت:  دهلی‌نو و واشنگتن درباره تحولات آشکار در افغانستان تا حدودی سیاست‌های مشابهی دنبال می‌کنند، هر دو دولت رویکرد "انتظار" و "مراقبت" را در پیش گرفته اند و به دقت اقدامات پاکستان در افغانستان را نظاره‌گر هستند.

در پی تسلط طالبان بر افغانستان، نگرانی دهلی نو درباره نا آرامی‎‌ها در این کشور و همسایگی آن با پاکستان افزایش یافته است. هند نگران است که پاکستان بتواند از اهرم آشکار خود بر طالبان جهت استفاده از خاک افغانستان برای آمادگی و آموزش گروه‌های تروریستی که هند و منافع هند را هدف قرار می‌دهند، استفاده کند.

در بیانیه‌های رسمی هر دو دولت آمده است: تسلط طالبان بر افغانستان و تحولات در منطقه هند و اقیانوسیه مهمترین موضوعات مورد بحث دو کشور در سفر شرینگلا به آمریکا بود.

وزیر امور خارجه هند با اشاره به ملاقات خود با همتای آمریکایی‌اش افزود: من و بلینکن درباره موضوعات مختلف از افغانستان گرفته تا اجلاس چهار جانبه صحبت کردیم.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به هند در ماه ژوئیه امسال گفت که واشنگتن و دهلی نو پس از خروج نیرو‌های نظامی از افغانستان، به همکاری با یکدیگر برای حمایت از ثبات منطقه ای در افغانستان ادامه خواهند داد.

علاوه بر این، شرینگلا گفت دهلی تاکنون هیچ مذاکره محکمی با طالبان نداشته است و انتظار دارد که طالبان در روابط خود با دیگر کشورها منطقی باشد. 

همچنین به گفته منابع ارشد دولتی نارندرا مودی، نخست وزیر هند اواخر ماه جاری (سپتامبر) به آمریکا سفر کرده و با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ملاقات می‌کند، مسائل چین و افغانستان در دستور کار آن‌ها قرار دارد.

هند مدعی است که پاکستان به طور کامل بر گروه طالبان مسلط است، عملکرد این گروه را راهبری می‌کند و بدین ترتیب قصد دارد تا اهرم فشار جدیدی علیه دهلی نو ایجاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار