بهنام شریفی گفت: با نور پردازی مناسبی، سیر تکامل و روابط و مناسبات اجتماعی دو شخصیت اصلی نشان داده می‌شود.

بهنام شریفی، کارگردان نمایش "خانه نبود" در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع این نمایش گفت: از آنجایی که همیشه روابط انسان‌ها و مناسبات اجتماعی بین فردی مورد توجه من بوده می‌توان گفت این نمایش هم با همین مضمون دارد سیر تکاملی خودش را در فضایی نوشتاری و ساختاری پیش می‌برد. دو انسان در کنار هم با یک روایت غیر خطی به زندگی می‌پردازند این زیست دیالوگ محور به موضوعاتی می‌پردازد که می‌تواند برای هر فرد مخصوصا به صورت جهان شمول مابه‌ازایی داشته باشد تا بتواند جهان این دو کاراکتر به اسم پانی و مسعود را درک کند یا به نسبت زندگی زیسته خودش با آنان همراه شود و نمی‌توان یک قصه واحد برای این نمایش انتخاب کرد، چون احتمال دارد فضای شکل گرفته پویا را مسدود کند و از جریان بیندازد.

وی درباره دلیل خود برای اجرای این نمایش توضیح داد: فعالیتی که الان در جریان داریم با نام "خانه نبود" بخشی از فرایندی است که باید به قبل و بعد خودش ارتباط داد و برای جواب دادن به این سوال می‌تواناهمیت این تصمیم را فراتر از موضوع واکاوی کرد؛ بنابراین موضوعِ نمایش باعث تشکیل دادن این گروه نشده بلکه می‌توان از ابعاد مختلف به این رویداد نگاه کرد. بخش عمده آن را رو می‌توان در فرایند و بطن فعالیت‌های آن دریافت کرد و بخش دیگر رد در فعالیت‌های گذشته و آینده جست و جو کرد.

بررسی مناسبات اجتماعی در نمایش «خانه نبود»

کارگردان نمایش "باعث" در ادامه درباره تاثیر گذاری اثر روی مخاطب توضیح داد: اینکه این نمایش چه تاثیری خواهد گذاشت یا اساسا ما منتظر تاثیر باید باشیم یا نه مساِله‌ای جدا است که جواب کوتاهی نمی‌توان به این سوال داد. در واقع باید از منظر جامعه شناسی و انسان شناسی هم به این موضوع توجه کرد. اما اگر هدف این اجرا رو بخواهیم بررسی کنیم می‌توان گفت نمایش" خانه نبود" بخشی از مسیر یک هدف کلی برای من است، هدفی که توجه به بازیگر در الویت آن بوده و در آینده هم خواهد بود.

وی درباره انتخاب بازیگر تصریح کرد: در دی ماه ۱۳۹۹ با مشاوره سجاد داغستانی برای شکل گیری و انتخاب گروه بازیگری از طریق فراخوان تیم بازیگران نمایش "خانه نبود " را تشکیل دادیم.

شریفی درباره نحوه طراحی دکور توضیحاتی بیان کرد: در این نمایش سعی بر این داریم به تناسب معماری محل اجرا، طراحی دکور و نورپردازی داشته باشیم. با توجه به نزدیکی مخاطب به بازیگران به واسطه چینش صندلی‌ها و شرایط کرونا سعی بر این داشیم فضایی به دور از تنش ایجاد کنیم که هم مخاطب و هم بازیگران از امنیت روانی مطلوبی برخوردار باشند.

بررسی مناسبات اجتماعی در نمایش «خانه نبود»

وی درباره مشکلات اجرا و تمرین تئاتر در دوران کرونا گفت: اینکه از مشکلات بخواهم حرفی بزنم احتمالا بسیار از انچه تصور می‌شود گسترده خواهد بود و ترجیح می‌دهم این گونه سوالات و گفتگو‌ها به شکل کارگروه و در کنار متخصین حوزه فعالیت خود و مسولین مطرح شود و مسئله کرونا هم از اسفند ۹۸ تا اکنون که شهریور ۱۴۰۰ هستیم همواره همه فعالیت‌های موجود جامعه رو تحت تاثیر خودش قرار داده است. به طبع ما هم از این قاعده جدا نیستیم و دچار مشکلاتی عمیقی شدیم که ترجیح می‌دهم کمی به جامعه نگاه کنیم تا درباره اش حرف زده شود.

این هنرمند انتظارات خودش را از وزیر فرهنگ بیان کرد: مشکلات و معضلات هر جامعه‌ای و یا گروه‌ها به دست خود آن جامعه و متخصصان آن جامعه با کار هدفمند و کارشناسی شده در کنار برنامه شفاف بر طرف می‌شودو امیدوارم در همین حوزه هم با همین رویکرد اتفاق‌های خوبی و سازنده‌ای بیفتد.

گفتنی است نمایش «خانه نبود» به نویسندگی و کارگردانی بهنام شریفی از پانزدهم شهریور ماه تا اول مهر ماه در سالن شماره دو تماشاخانه آژمان روی صحنه می‌رود. میلاد صفوی، حنانه خضرایی، رضا مردی، نازنین درودگر از جمله بازیگران این اثر هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.