موسوی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشور‌های همسایه باید به دنبال راهکار برای عبور از بحران افغانستان باشند/ اجلاس مجازی افغانستان برای رفع دغدغه‌ همسایگان در دستور کار قرار دارد

کارشناس مسائل پاکستان گفت: کشور‌های همسایه باید به دنبال راهکاری برای عبور از بحران افغانستان باشند.

سید احمد موسوی مبلغ کارشناس مسائل پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهداف و اهمیت اجلاس کشورهای همسایه افغانستان، گفت: علیرغم اینکه تقریبا سه هفته از تسلط طالبان بر افغانستان و کابل می‌گذرد، هنوز نتوانستند که دولت خود را در افغانستان تشکیل دهند؛ این موضوع عملا گرفتاری‌هایی را هم برای مردم و هم برای همسایگان افغانستان خلق خواهد کرد، به ویژه همسایگانی که در معرض مهاجرت مردمی هستند که از حکومت طالبان در حال فرار کردن هستند و از طرفی مبادلات اقتصادی حیاتی با افغانستان دارند.

خروج از بحران افغانستان برای کشور‌های همسایه مهم است

وی افزود: افغانستان از منظر هجوم مهاجران و مبادلات اقتصادی نیازمند وجود یک دولت متمرکز و مستقر است، تا چنین دولتی به وجود نیاید این حجم سنگین مبادلات اقتصادی که بین کشور‌های همسایه و افغانستان است سازوکار و نظم پیدا نخواهد کرد، لذا از این جهت برای کشور‌های همسایه مهم است که وضعیت افغانستان از بلاتکلیفی خارج شود.

موسوی مبلغ با بیان اینکه دو عامل باعث شده که طالبان نتوانند حکومت خود را اعلام کنند، گفت : مسئله اول مقاومت پنجشیر است؛ مقاومت پنجشیر اولا به عنوان یک چالش بسیار بزرگ نظامی فراروی طالبان است و ثانیا داعیه پنجشیری‌ها داعیه برحقی است و آنچه که مدعای آنهاست، ادعایی است که افکار عمومی در جهان و جامعه جهانی آن را می‌پذیرد، بنابراین تا مسئله پنجشیر به نحوی به طور کامل حل نشود، ایجاد حکومت مطلوب برای طالبان سخت است.

کارشناس مسائل پاکستان اضافه کرد: چالش دیگر هم اختلاف درونی خود طالبان است، گروه طالبان یک مجموعه یک دست نیستند، بلکه چند شبکه مختلف هستند که در طول سال‌های جنگ در کنار همدیگر و زیر یک پرچم جنگیده اند، اما اکنون که زمان توزیع قدرت بین آن‌ها رسیده، اختلاف‌های آن‌ها سر بر آورده و به شدت طالبان را از نظر درون سازمانی دچار چالش کرده است.

پاکستان می خواهد دست بالاتری در معادلات سیاسی افغانستان داشته باشد

وی تاکید کرد: از طرف دیگر پاکستان به عنوان کشوری که نقش بسیار جدی در حمایت از طالبان دارد از نظر اطلاعاتی و طراحی همواره در کنار طالبان بوده است و به نحوی قدرت گرفتن طالبان تامین کننده منافع پاکستان در افغانستان به حساب می‌آید، تلاش دارد که با کمک طالبان یک حکومت متمرکز مطلوب طالبان را در افغانستان ایجاد کند، به همین دلیل دیپلماسی بسیار فعالی از سوی پاکستانی‌ها در طی چند روز گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

موسوی مبلغ ادامه داد: شاه محمود قریشی با پایتخت‌های مختلفی وارد گفت‌وگو شده است، از طرف دیگر در روزهای رئیس سازمان امنیتی پاکستان به کابل سفر کرده؛ همه این‌ها نشان می‌دهد که پاکستان تلاش دارد تا یک دست بالاتری در معادلات سیاسی افغانستان و در شکل دهی به حکومت افغانستان ایجاد کند و کشور‌های همسایه افغانستان را متقاعد کند که به امارت اسلامی مورد نظر طالبان جواب مثبت بدهند و مقدمات به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان را فراهم کنند.

کشور‌های همسایه افغانستان باید به دنبال راهکاری برای عبور از  بحران این کشور باشند

کارشناس مسائل پاکستان ادامه داد: کشور‌های همسایه مانند ایران، روسیه و چین دغدغه‌های خود را نسبت به مسائل افغانستان دارند و نگاه و منافع شان متفاوت با نگاه و منافع پاکستان است. هم روسیه و هم ایران بار‌ها اعلام کردند که امارات طالبان را در افغانستان نخواهند پذیرند و از این نظر مخالف هستند، با اینکه طالبان به صورت قدرت مطلق در افغانستان حاکمیت را در دست بگیرند و به مخالفان و سایر کسانی که پرچم دار افغانستان هستند، فرصتی داده نشود.

وی افزود: از این جهت جمهوری اسلامی ایران وروسیه تحت فشار هستند، اما از آن طرف مسائل اقتصادی و امنیتی هم حائز اهمیت است، بنابراین کشور‌های همسایه باید به دنبال راهکاری برای عبور از این بحران باشند، یعنی اینکه یک ثبات نسبی در افغانستان ایجاد شود و یک حکومت مرکزی به وجود بیاید، از طرفی هم منافع کشور‌ها و دغدغه‌های کشور‌ها مورد توجه قرار بگیرد به همین دلیل این اجلاس مجازی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

موسوی مبلغ خاطر نشان کرد: فکر نمی‌کنم با توجه به اختلاف نظر‌های بسیار عمیقی که میان کشور‌های همسایه بر سر افغانستان است  اجلاس پیش روی کشورهای همسایه افغانستان برای بهبود وضعیت این کشور با سرعت قابل توجهی نتیجه بخش باشد و کشور‌های همسایه بتوانند به یک نظر مطلوب و واحد در مدت زمان کوتاه برسند.


بیشتر بخوانید


گفتنی است در تماس تلفنی شاه محمود قریشی وزیر امورخارجه پاکستان با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه آخرین تحولات افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این تماس تلفنی، پیرو رایزنی‌های چند روز گذشته وزیر امور خارجه با همتایان روسی و چینی، توافق شد اجلاس همسایگان افغانستان در سطح نماینده‌های ویژه و همچنین وزرای امور خارجه طی چند روز آینده بصورت مجازی برگزار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار