در میز اقتصادی بررسی شد؛

چگونه به نقش تعاونی‌ها در اقتصاد امیدوار باشیم؟

کارشناس اقتصادی گفت: اگر تعریف تعاونی را به شرکت‌های سهامی عام تسری بدهیم و افرادی که سهم‌های خرد دارند بتوانند در هیات مدیره شرکت حضور داشته باشند، می‌توان امیدی به اصلاح داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی سعدوندی کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه چرا بخش تعاون تا کنون نتوانسته سهم خوبی داشته باشد? اظهار کرد: تقریبا 40 سال است که منابع به بخش تعاون کشور تزریق می شود اما توفیقی حاصل نشده است. علت آن نیز تا حدودی به ناسازگاری موجود در ساختار تعاونی کشور بر می گردد. در نهایت اینکه رانت زیادی به تعاونی ها تعلق می گیرد.

او در پاسخ به اینکه تقریبا 98 درصد از تعاونی ها رانت را گرفته اند اما نا موفق بوده اند، آیا بسترهای حقوقی آن مشکلی داشته است، بیان کرد: حدود 20 سال است که حاکمیت شرکتی شکل گرفته است و طبق آن صدای ذینفعان شنیده می شود. اگر تعریف تعاونی را به شرکت های سهامی عام تسری بدهیم؛ به طوری که افرادی که سهم های خرد دارند نیز بتوانند در هیات مدیره شرکت حضور داشته باشند، می توان امیدی به اصلاح داشت.

او افزود: در غیر اینصورت نظام تعاونی فعلی همچنان با تنفس مصنوعی در بخش CCU اقتصاد ادامه کار می دهد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه تعاونی سایر کشورها چه تفاوتی دارند که موفق عمل کرده اند، تصریح کرد: به این دلیل است که تعاونی کشورهای دیگر تعریف متفاوتی با  ما دارند.

او ادامه داد: تعریفی تحت عنوان شرکت های سهامی عام قطعا ملاک بوده است. اگر سعی کنیم ساختار حقوقی تعاونی ها را اصلاح کنیم و از آن ایدئولوژی که نسبت به اقتصاد وجود دارد و نگرشی که افراد در گذشته داشتند و تعاونی ها را به عنوان یک نظام مقدس می دانستند، کنار گذاشته شود، در ادامه می توان از طریق اصلاحات حقوقی تعاونی ها را قوام ببخشیم.

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار