یک روزنامه آمریکایی اعلام کرد قطر پس از ۳ سال محاصره در تحولات اخیر افغانستان نقش بزرگی را در صحنه جهان ایفا می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه آمریکایی «فایننشال تایمز» در گزارشی به بررسی نقش قطر در تحولات اخیر خاورمیانه پرداخت و در این خصوص گفت: دوحه (پایتخت قطر) پس از ۳ سال محاصره شدید ازسوی همسایگان خود، اکنون در حال ایفای نقشی در صحنه جهانی است.

این روزنامه در ادامه افزود: قطر برای چندین دهه با «طالبان» ارتباط برقرار و سعی کرد در تصمیم‎گیری و میانجی‌گری نقشی مستقل پیدا کند و همین امر بود که مذاکرات طالبان با آمریکا را تسهیل کرد و باعث شد دفتر سیاسی طالبان در این کشور بازگشایی شود تا قطر بتواند نقشی بزرگتر در مسائل ژئوپلیتیک ایفا کند.

«دیوید رابرتز» محقق کالج «کینگ» در خصوص نقش قطر در تحولات اخیر گفت: بحران افغانستان برای قطر نتایج مثبتی دارد، زیرا اوج کاری قطر در این روز‌های پر التهاب است، من نمی‌گویم قطر از یک دهه قبل می‌دانست چنین اتفاقی خواهد افتاد، ولی این کشور به خوبی درک کرده بود باید با طالبان ارتباط برقرار کند.

در ادامه این گزارش آمده است: کشور‌های اروپایی درحال انتقال سفارتخانه‌های خود از کابل به دوحه هستند، این کشور قبل از خروج آمریکا از افغانستان به عنوان میانجی مسئولیت مذاکرات را برعهده داشت و درحال حاضر نیز به درخواست طالبان گروه‌های فنی را برای بازگشایی مجدد فرودگاه کابل به افغانستان اعزام کرده است.

این گزارش در پایان نیز می‌افزاید: نقشی که قطر ایفا کرد در دل شهروندانش باعث احیای غرور ملی شد، غروری که در سال‌های گذشته با اتهامات سازمان‌های بین‌المللی علیه کشورشان به بهانه رفتار نامناسب با کارگران مهاجر در تهیه امکانات جام جهانی، خدشه‌دار شده بود.

به تازگی نیز کشور ایتالیا بعد از هلند، آمریکا و ژاپن اعلام کرد منتظر موافقت قطر است تا سفارت خود را از کابل به دوحه انتقال بدهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار