برخی افراد در منزل خود حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند اما غافل از انتقال بیماری های مختلف آن هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، رسولی، مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: یک نوع انگل در روده سگ زندگی می‌کند که تخم هایش از راه مدفوع خارج می‌شود که می‌تواند از راه نوازش کردن سگ و ارتباط با انسان به دست او بچسبد و وارد دستگاه گوارش و منجر به کیست خطرناک در نقاط حساس بدن مغز و کبد شود.

او در ادامه با اشاره به اینکه محل زندگی انسان و حیوانات خانگی نباید یکی باشد، تاکید کرد: ریختن آب دهان سگ بر روی زخم انسان می‌تواند منجر به بروز انواع بیماری‌ها در انسان شود.

رسولی افزود: بیماری هاری، کیست و انگل‌های پوستی شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که از سگ به انسان منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی همدان تصریح کرد: در صورتی که در محل زندگی خود از سگ نگهداری می‌کنیدباید نسبت به واکسیناسیون به موقع و دارو‌های انگلی به آن از راه‌های انتقال بیماری پیشگیری کنید.

رسولی با بیان به اینکه تاکنون در استان همدان ۱۲ هزار قلاده سگ واکسینه شده اند، تأکید کرد: هاری از شایع‌ترین بیماری است که از سگ به انسان منتقل می‌شود و درصورتی که بیمار به موقع درمان نشود منجر به مرگ بیمار می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تاکید بر اینکه سلامت جسمی حیوانات بهترین راه بیمه شدن در برابر بیماری‌های پوستی مشترک است، گفت: شست‌وشوی منظم دست بعد از تماس با حیوان، پوشیدن دستکش و ماسک هنگام نظافت فضولات، اجتناب از تماس با دهان حیوان چرا که عفونت به راحتی از طریق بزاق سگ قابل سرایت است و داشتن دارو‌های ضد عفونی در خانه از اقدامات بهداشتی است که بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.