رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: واکسن کرونا نه تنها خطرآفرین نیست بلکه برای سلامتی و ایمن سازی در برابر ویروس بسیار مطلوب و مفید هم است.

دکتر علی‌احمد آقاپور رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اظهار کرد: تزریق واکسن به طور یقین در میان مردم موجب کاهش قابل توجه مرگ و میر خواهد شد، و با توجه به شبهات و اطلاعات نادرستی که در جامعه وجود دارد بهترین و موثرترین نکته که باید اطلاع رسانی شود این امر است.

وی افزود: یکی از عللی که برخی از افراد را در واکسن زدن دچار تردید می کند، ابهامات و سوالاتی است که در ذهن دارند و برای آنها جواب مناسبی پیدا نکرده اند از اینرو مهمترین اقدام در این برهه جواب دادن به این سوالات با استفاده از دلایل و شواهد علمی و منطقی است.

دکتر آقاپور  با بیان اینکه واکسن نه تنها خطرآفرین نیست بلکه برای سلامتی و ایمن سازی در برابر ویروس بسیار مطلوب و مفید هم است افزود: باید برای مردم توضیح داده شود که واکسن دارو نیست بلکه یک ویروس مرده است که می تواند مقاومت بدن را در برابر بیماری افزایش دهد از اینرو دریافت هر نوع واکسن کرونا قادر خواهد بود بدن را در برابر این ویروس مقاوم و از مرگ و میر به شدت بکاهد.

واکسن هراسی دلیل افزایش مبتلایان کرونا در آذربایجان غربی

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی اضافه کرد: برخلاف باورهای غلطی که در میان برخی از شهروندان وجود دارد واکسن های کووید- ۱۹ به هیچ وجه تغییری در ژن انسان و DNA ایجاد نمی کند و صرفا سیستم ایمنی را در برابر کووید-۱۹ تقویت می کند.

وی با بیان اینکه ایجاد بیماری در اثر دریافت واکسن از اساس غیرعلمی و غیرممکن است و هیچیک از واکسن های کووید- ۱۹ باعث مثبت شدن آزمایش PCR نمونه حلقی، بینی کووید-۱۹ نمی شود تاکید کرد: واکسن های کووید ۱۹ به سیستم ایمنی بدن ما می آموزد که چگونه این ویروس را بشناسد و با آن مبارزه کند که گاهی این روند می تواند علایمی مانند تب در سه روز اول بعد از واکسیناسیون ایجاد که پیدایش این علایم در سه روز اول، طبیعی هستند و نشانه این است که بدن در حال ایجاد ایمنی در برابر ویروس کرونا است.

آقاپور افزود: بعد از واکسیناسیون چند هفته طول میکشد تا در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد شود و این بدان معناست که اگر شخص بلافاصله قبل یا دقیقاً پس از واکسیناسیون در معرض این ویروس قرار بگیرد بیمار شود این به این دلیل است که واکسن وقت کافی برای محافظت نداشته است پس اگر گهگاه فردی را دیدید که پس از واکسیناسیون دچار عالیم شد و تست او مثبت شد به این معنا است که یا در زمان واکسیناسیون، ویروس از قبل در بدن او وجود داشته و چند روز بعد بیماری خود را نشان داده است و یا در روزهای اول واکسیناسیون در تجمعی مانند اتوبوس، فروشگاه حضور داشته و ویروس قبل از اثربخشی واکسن، وارد بدن او شده است و فرصتی برای اثربخشی خوب واکسن وجود نداشته و فرد بیمار شده است.

وی با بیان اینکه مقاومت در برابر زدن واکسن کرونا تنها مربوط به کشور ما نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله امریکا و روسیه نیز دیده شده است اضافه کرد: بدون شک با اطلاع رسانی مناسب می توان از باورهای غلط مردم کاست و آنها را نسبت به دریافت واکسن کرونا ترغیب کرد.

وی تاکید کرد: شواهد نشان داده خطر ابتلا و تشدید کرونا در افرادی که واکسینه شده‌اند کاهش می‌یابد و این افراد حتی در صورت ابتلا به بیماری از نوع شدید و مرگ و میر آن در امان خواهند بود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.