پادکست تیزبین؛

جنگ در میدان، تلفات در فضای مجازی/ شب سخت برای یادگار مسعود

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. دراین گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران شود.

شب سخت فرمانده جوان

در هفتمین روز از نبر بین طالبان و نیروهای مردمی پنجشیر براساس گزارش ها جنگ شدید بین طالبان و نیروهای خیزش مردمی در چندین مکان عمدتا در پنجشیر جریان دارد .
در این گزارش ها هر دوططرف ادعای وارد کردن تلفات سنگین به یکدیگر را دارند اما در این بین نیروهای مردمی پنجشی با منتشر کردن چند کلیپ وتصویر سعی نمودند ادعاهای خویش را ثبت بسازند اما جچانب مقابل فقط سهنگوی شان خبر از وارد نمودن تلفات بالا به نیروهای پنجشیر دارد .
شب گذشته نیروهای طالبان تلاش کردند دره را به تصرف کامل خود رد بیاورند بااینکه صبح امروز خبر سقوط پنجشیبر داده وبودند اما به جز منتشر کردن چند کلیپ و تصویر از مقبره احمد شاه مسعود و دفتر ولایت پنجشیر جزئیات بیشتری ارائه نکرده اند .
فهیم دشتی نیز که مسئولیت سخنگویی جبهه مردمی را داشت شب گذشته در حمله طالبان جان باخت در کنار فهیم دشتی جنرال ودود هم جان باخته است .البته نیروهای خیزش مردمی این حمله را به پهباد های پاکستان نسبت داده است . همنچنین . عطا نور میگوید که طالبان با قطع کردن برق، دارو، غذا و سیم های تلفون جنایات جنگی را در این ولایت مرتکب شده است. با این حال سخنگوی طالبان میگوید که نیروهای آنها بر پنجشیر مسلط شده است و پنجشیر تحت تسلط آنها آمده است و از سوی دیگر اعضای خیزش مردمی این ادعای طالبان را رد میکند.

صالح به مقاومت پشت کرد ؟

با شدت گرفتن جنگ در پنجشیر امرللله صالح ظاهراخود را به تاجبکستان رسانده است وی پیشتر خود را سرپرست ریالست جمهوری اسلامی افغاناعلانم نموده است.
د ر پی درگیری ی های شدید بین گروه طالبان و خیزش مردمی درپنجشیر و بسا از نقاط کشور امرالله صالح معاوین اول ریاست جمهوری قانونی افغانستان از سازمان ملل خواست تا در امور مذاکرات جبهه مردمی و طالبان پا درمیانی کرده و از کشتار مردم جلوگیری کند. این در حالیست که خواست احمد مسعود برای مذاکره با طالبان از سوی سران گروه طالبان رد شده است

تاخیر طالبان در تشکیل دولت اختلاف درونی یا نبود برنامه ؟

طالبان با وجود گذشته سه هفته ای از تسخیر کابل هنوز توانشته است که دولت موقت را تشکیل دهند اما هرچه از این مهلت میگذرد طالبان با فشارهای زیادی روبرو شده است به نظر میرسد طالبان بدون برای تشکیل دولت فراگیر با چالش های زیادی روبرو است.
پیشتر ملا برادر گفته بود با بیرون شدن نیروهای آمریکایی از این کشور کابینه دولت را اعلام خواهد کرد اما هنوز هم کابینه دولت توسط این گروه اعلام نشده است. گزارش ها میرساند که اصلی ترین موضوع تاخیر اعلام حکومت طالبان توسط این گروه اختلاف وتنش ها بین این گروهمیباشد .

مبارزه با تروریسم توسط طالبان

طالبان میگوید که برای مبارزه با مواد مخدر و تروریزم به کمک های نظامی کشور های دیگر نیاز نداریم سخنگوی این گروه افزوده است که طالبان آماده گی کامل برای تامین امنیت در این کشور را دارد این در حالیست که با حضور 20 سال کشور آمریکا و هم پیمانانش که اهداف عمده آنها مبارزه با تروریم گفته شده بود هنوز هم بعد از بیرون شدن آمریکا از افغانستان جهان شاهد تروزیزم و تولید مواد مخدر در این کشور است.

نشست همسایگان برای همسایه

عبدالله عبدلله رییس شورای عالی مصالحه ملی در طی یک تماس تلفونی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روی موضوعات بشری و سیاسی در افغانستان گفتگو کرد وی در این دیدار پس از تبریک به عبداللهیان به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی اذ شرایط افغانستان برای وی توصیف نمود ودر پایان خواستار کمک ایران به افغانستان شد .
فقر،کرونا و سرما سه خطری هستند که جامعه افغانستان در ماه های آینده با آن روبرو خواهند شد . طالبان برای حل این مشکل می بایست عزم جدی داشته با شد تا بتواند بر این 3 چالش پیروز شود تا شاید مردم افغانستان به وعده های طالبان باورمند تر گردند زیرا فعلا به دیده تردید نگاه می کنند .
همایسگان افغانستان نیز دستگاه دیپلماسی شان برای حل بحران وایجاد ثبات را در پیش گرفته اند به باور کارشناسان چالش افغانستان باید با ابتکار منطقه ای و دیپلوماسی معطوف به داخل کشور و وگفتگوهای بین الافغانی باشد . در این اجلاس جمهوری اسلامی میزبانی و آمادگی خود را برای گفتگو های صلح اعلام نموده است .
. این اجلاس مجازی همسایگان به ریاست پاکستان همچنان برگزار شد در این اجلاس کشور چین و ایران نیز حضور داشت .

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
دنیا نظاره گر همه ماست

بخدا که خوب نیست این کارها
برید با هم متحد بشید
زودتر و زودتر کشور زیبای افغانستان را بسازید ، دست به دست هم بدید ، زندگی خوب داشته باشید..
و به دنیا خود و کشور خود رامعرفی کنید
( خواستن و عزم ملی می خواهد )

عزیزان قدر با هم بودنتون و آرامش را باید خوب تر بدانید !!!
دنیا محل عبور و گذر است...

پس ،
این گذرگاه کوتاه را
برای خود و دیگرانتان آرام و مفید و زیبا کنید.
آخرین اخبار