محمدعلی شریکیان گفت: خشکسالی، کاهش بارندگی و نبود باران موثر امسال تولید در سطح باغ‌ها را با کاهش مواجه کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت :  هر سال در شرایط عادی از سطح تاکستان‌های خراسان شمالی  بیش از ۱۸۰ هزار تن انواع انگور برداشت می‌شد که امسال پیش بینی می‌شود بین ۱۲۵ هزار تن تا ۱۳۰ هزار تن برداشت شود که بیشترین کاهش نیز مربوط به دیمزار‌ها است.


بیشتر بخوانید 


محمدعلی شریکیان سطح باغ‌های استان را بیش از ۴۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این سطح حدود ۱۱ هزار هکتار شامل ۲۵ درصد از باغ‌های استان در اراضی دیم است که شامل انگور و بادام و سایر محصولان می‌شود، حدود ۶ هزار هکتار مربوط به تاکستان‌ها است.

او سطح کل تاکستان‌های این استان را نیز بیش از ۱۸ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: اراضی دیم استان بیشتر در سطح اراضی شیب دار بویژه منطقه بدرانلوی بجنورد قرار دارد و هم اینک انگور کشمشی و کلاه داری از برخی از مناطق گرمسیر استان در حال برداشت است که اول برداشت در پایان شهریور ماه است.

شریکیان گفت: در سال‌هایی که با کم آبیاری مواجه هستیم از تاکداران می‌خواهیم که تاک‌ها را هرس کنند و حتی برخی از میوه‌های درخت را بکنند تا بخش دیگر میوه باقی بماند و از رطوبت لازم برخوردار باشد.

او یکی دیگر از راه مقابله با سرمازدگی را تغذیه درست باغ‌ها می‌داند و افزود: کشاورزان باید با تغذیه مناسب و اصولی باغ خود، مقاومت درختان را در برابر سرما افزایش دهند.

شریکیان از کشاورزان خواست تا هرساله در پاییز نسبت به محلول پاشی باغ خود اقدام کرده و از این طریق میزان خسارت سرمای زودرس را به حداقل برسانند، باغ داران نباید بعد از جمع آوری محصول باغ را به حال خود ر‌ها کنند.

او با بیان اینکه امسال ۳۰ رقم انگور جدید در این استان تولید شد افزود: انگور اتم رویال، بلک سیدلس، رعشه، ترکمن ۴، رشه سردشت، پیکامی، بیدانه قرمز، شاهانی قرمز، یاقوتی، کندری، لعل، دیوانه، سپیداری و فلیم سیدلس از جمله ارقام جدید کشت شده در این استان است.

او با بیان اینکه سطح باروری ارقام انگور جدید بیش از ۳۰ هکتار است افزود: تلاش می‌کنیم تا ارقام جدید را در سطح استان توسعه دهیم.

او گفت: ارقام عمده انگور استان شامل کلاهداری، کشمشی، عسکری، لعل، انگور سیاه و پیکامی است، اما در چند سال اخیر ارقام جدید وارد استان شده است که هم اینک برخی از ارقام به باردهی رسیده اند.

شریکیان بر تنوع بخشی محصولات باغی در استان تاکید کرد و افزود: باید با توجه به تقاضا، ذائقه مشتری و سلیقه آنان تولید داشته باشیم و بازار باید مهم‌ترین فاکتور برای بهره برداران این بخش باشد و همچنین باید از نظر تولید همزمان نباشند تا برای فروش دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.