عبدالامیر یاقوتی مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نحوه پرداخت خسارت مشترکان برق گفت: بر اساس قانون خسارت بیمه مشترکان صرفا به مشترکان خانگی و تجاری تعلق میگیرد. فرآیند کار به این صورت است که مبلغی در قبض برق از مشترکان دریافت میشود که به صندوقی وارد و در صورت بروز خسارت از محل منابع این صندوق، خسارتها پرداخت میشود.
یاقوتی با اشاره به اینکه امسال هنوز قراردادی با شرکت بیمه منعقد نشده است، افزود: دستورالعمل اجرایی این قانون اردیبهشت آماده شد، ولی در مناقصات، شرکتهای بیمه گر شرکتکننده امتیاز لازم را برای انجام قرارداد نداشتند. هر سال معمولا قرارداد بیمه برج ۱۰ منعقد میشود و خسارتهای معوق پرداخت میشود.
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر بیان کرد: ماهانه ۱۰۰ تومان از مشترکان برق (شهری)، ۵۰ تومان از مشترکان برق در حوزه روستایی و یک هزار تومان از مشترکان تجاری به عنوان بیمه دریافت میشود. شرکت توانیر سامانهای را راهاندازی کرده است که مشترکانی که خسارت دیدهاند میتوانند به آن مراجعه کنند و در خواست خود را در سامانه بیمه حوادث مشترکان به ثبت برسانند.
یاقوتی بیان کرد: طبق بررسیهای انجام شده قرار است اگر با شرکت بیمه گذار توافق حاصل شود تا آبان ماه امسال تمامی خسارات نوسانات برق سال ۱۴۰۰ پرداخت شود.
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر گفت: تا حالا دو بار مناقصه برای مشخص شدن تکلیف شرکت بیمهای پیمانکار برای پرداخت خسارت به مشترکان خسارت دیده ناشی از نوسانات و قطعیهای برق برگزار شده، اما هیچ نتیجهای نداشته است.
او اضافه کرد: مناقصه در تاریخ ۱۲ مرداد برگزار شد، اما هیچ بیمهای شرکت نکرد. در مناقصه بار دوم که ۱۶ شهریور انجام شد، تنها یک بیمه شرکت کرد که آن هم مدارک کاملی ارائه نداده بود و عملا مناقصه به نتیجه نرسید.
این مقام مسئول در صنعت برق ادامه داد: شنبه هفته آینده هم برای بار سوم این مناقصه برگزار میشود. چنانچه باز هم شرکت بیمهای در آن حاضر نشود، خارج از این فرآیند پیمانکار مشخص خواهد شد.
او بیان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات ما در قالب مناقصه این است که شرکتهای بیمه گذار تکالیف قانونی خود را قبول نمیکنند به هر حال برای پرداخت نوسانات برقی باید یک شرکت بیمه گذار این مسئولیت را متقبل شود.
انتهای پیام/