درحالی فرماندهان طالبان از پیروزی و تسلط بر پنجشیر سخن می گویند که فرماندهان خیزش مردمی می گویند سنگرها همچنان برپاست و آماده مقابله با طالبان هستند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درگیری های اخیر در ولایت پنجشیر به کشته شدن سخنگوی خیزش مردمی و تصرف دره مقاومت به دست طالبان منجر شد.

دخالت بی بی سی در خاموش کردن صدای پنجشیر

در ادامه درگیری ها و پیشرفت طالبان بر ولایت پنجشیر این بار گلوله های پهباد، صدای رسانه ای پنجشیر را خاموش کرد. فهیم دشتی سخنگوی جبهه مردمی در پنجشیر که تحولات نیروهای خیزش مردمی را به دست رسانه ها می رساند، برای دائم از دسترس رسانه ها خارج شد. او بارها با رسانه های فرا منطقه ای از جمله بی بی سی مصاحبه کرد و ساعاتی پس از یکی از این مصاحبه ها هدف قرار گرفت. حالا این موضوع مشخص شده است که او با شلیک مستقیم از پهباد آن هم با رصد دقیق موقعیت مکانی و با دخالت رسانه بی بی سی کشته شده است.

پیروزی طالبان بر مزار ابرمرد پنجشیر؟ /خاموش شدن صدای سخنگو نیروهای خیزش مردمی + فیلم

دخالت پاکستان در سقوط پنجشیر

اینکه چقدر رسانه های خارجی در شناسایی موقعیت جغرافیایی سخنگوی نیروهای پنجشیر نقش داشته جای بررسی دقیق دارد اما همه می دانند که قطعا طالبان امکان فنی در اختیار ندارد تا از پهبادهای به جا مانده نیروهای آمریکایی برای محقق شدن اهداف خود به این صورت استفاده کند. و این خود تلنگر به ذهن می زند که به طالبان برای حمله به دره پنجشیر کمک شده است.

پنجشیر روزی مرکز مقاومت علیه روس ها بود، مقاومتی که با تلاش های چهره مشهور پنجشیر احمد شاه مسعود رنگ پیروزی به خود گرفته و آفتاب آزادی به کمک وی در این مکان طلوع کرده بود. دره ای که بعد از مبارزات احمد شاه مسعود و نواختن طبل آزادی و صلح و بعد از فیر آخرین مرمی توسط نیروهای مقاومت در این دره دیگر صدای جنگ به خاموشی گرائید و رود خانه ها بود که صدایش در گوش ها طنین انداز شده بود. جای امنی که امروز سخت ترین روزهایش را می پیماید و فشار جنگ های شدید گلو می فشارد.

پیروزی طالبان بر زادگاه احمد شاه مسعود

این بار بخت یار ساکنان این سرزمین نبوده و مردی که اسطوره خطابش می کردند حالا بر سر مزارش جشن پیروزی طالبان گرفته می شود. اگر چه جنگ های استراتژیک دره پنجشیر از یک هفته گذشته شروع شده بود و هر بار خبر از تصرف پنجشیر و دست به دست شدن ولسوالی های (شهرستان) این ولایت بین نیروهای طالبان و خیزش مردمی بر رسانه ها مخابره می شد اما سخنگوی طالبان این بار رسما تصرف کامل این ولایت را در کانفرانس خبری در کابل اعلام کرد.

در مقابل احمد مسعود فرمانده خیزش مردمی و شخص قابل اعتماد مردم این ولایت (استان) در توییتی گفته است که من توان جنگ طالبان علیه نیروهای خیزش مردمی را نمی بینم. وی خطاب به جامعه ملل و مردم افغانستان انگشت انتقاد را بر دولت پاکستان نشانه گرفته و می گوید: این پاکستان است که بر حمایت طالبان آستین بالا زده است.

جبهه مردمی با نشر ویدیویی ازپهبادهای درحال شلیک به سمت نیروهای خیزش مردمی مدعی شده اند که پاکستان به طالبان افغانستان مددرسانی و جنگ آن ها را مدیریت می کند.

پیروزی طالبان بر مزار ابرمرد پنجشیر؟ /خاموش شدن صدای سخنگو نیروهای خیزش مردمی + فیلم

تظاهرات علیه پاکستان و حمایت از مقاومت

این در حالی است که باشندگان (فروشنده و بازارایان) کابل امروز نیز طی یک مظاهره، شعارهای بر ضد دولت پاکستان داده و می گویند دیگر در کشور ما هیچ کشوری حق مداخله ای ندارد.

سخنگوی طالبان می گوید: به زودی با تصرف ولایت پنجشیر جنگ در افغانستان پایان پیدا خواهد کرد. این در حالی است که علمای دینی در کابل طی یک جلسه عمومی از دو طرف خواسته اند تا جنگ و تنش های بین این دو گروه را هر چه زودتر حل کنند.

یک خبرنگار خارجی هم در توییتی نوشته است که امرلله صالح معاون ریاست جمهوری قبلی افغانستان در گفتگو با سازمان ملل خواهان حل این موضوعات پیش آمده شده است. او از جامعه ملل خواسته تا این موضوع را با مذاکرات سیاسی حل و فصل کنند.

مردم پنجشیر نظاره گر درگیری طالبان و احمد مسعود هستند و با خود می گویند که رویای آرامش دوباره پنجشیر چه زمانی بر این دره بر خواهد گشت و صلح دوباره جوانه خواهد زد.

گزارش از رحمت الله بهزاد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.