طبیب‌زاده گفت: ۹۴ درصد آب کرمان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که تناسبی با میزان کشاورزی در تولید ناخالص داخلی ندارد و ما به دنبال کشاورزی با ارزش افزوده بالا هستیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان صبح امروز در گردهمایی روسای کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در کرمان اظهار داشت: امیدواریم دولت جدید بتواند گره‌هایی که در کار کشاورزی هست را با پیشنهادات کارشناسان کشاورزی اتاق بازرگانی برطرف کند و انشاءالله این گردهمایی بتواند نقطه آغاز برای رفع مشکلات کشاورزی باشد.

وی بیان داشت: سال گذشته یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات پسته از استان کرمان داشتیم و خرما و مرکبات در ردیف‌های بعدی صادرات محصولات کشاورزی هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ادامه داد: استان کرمان قطب مهمی از کشاورزی‌ست و تنوع اقلیم فرصت‌های خوبی در اختیار استان قرار داده است.

طبیب‌زاده همچنین روند توسعه و بهبود کشاورزی در استان کرمان را مطلوب ارزیابی کرد و از تغییر کشاورزی از زراعت به باغداری و گلخانه‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: بیشترین سطح گلخانه‌های مدرن کشور در کرمان است.

وی از محدودیت منابع آب در استان کرمان سخن به‌میان آورد و ابراز داشت: ۹۴ درصد آب کرمان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که تناسبی با میزان کشاورزی در تولید ناخالص داخلی ندارد و ما به دنبال کشاورزی با ارزش افزوده بالا هستیم.

طبیب‌زاده تصریح کرد: ۱۸ میلیارد دلار ورودی آب کشاورزی است و اگر کشاورزی در تامین امنیت غذایی و اشتغال تاثیر نداشت، شاید می‌توان گفت بخش غیراقتصادی کشور باشد و این در شرایطی‌ست که کشاورزی بخش غیر قابل انکار است و کشاورزی مدرن باید توسعه پیدا کند.

وی اضافه کرد: تمرکز اتاق بازرگانی استان کرمان بر این است که چگونه می‌توان کشاورزی را به بخش بزرگ اقتصادی تبدیل کنیم و به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا حرکت می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌های مدرن را در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: زراعت به ازای هر مترمعکب آب، یک هزار و ۵۰۰ تومان، باغبانی سه هزار تومان و گلخانه ۵۵ هزار تومان ارزش افزوده دارد.

طبیب‌زاده یادآور شد: به دنبال بازاریابی محصولات کشاورزی و تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات هستیم و گلخانه‌های مدرن در استان کرمان ایجاد شده است و به دنبال آن کشاورزی هستیم که بیشترین بازدهی را داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود ترویج توسعه کشاورزی، بهره‌وری، آموزش، مهارت و ایجاد سهم مناسب در صادرات کشاورزی و کشاورزی مدرن و بهره‌ور را از دیگر اقدامات اتاق بازرگانی استان کرمان در بخش کشاورزی ذکر کرد.

رنج کشاورزی از نبود سامانه رصد و پیمایش

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این گردهمایی اظهار داشت: کشور در حوزه کشاورزی از این رنج می‌برد که سامانه رصد، پیمایش، طراحی و عملیاتی نداریم و این امر ضربه مهلکی زده است.

محمدمهدی زاهدی ابراز کرد: آمایش را باید به صورت استانی در درون یک برنامه ملی انجام دهیم تا مدیریت کشت صورت گیرد و ما برای ایجاد سامانه رصد کشاورزی اعتبارات لازم را اختصاص می‌دهیم.

ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود

وی همچنین بازاریابی جهانی را امری ضروری در حوزه کشاورزی برشمرد و بیان داشت: از ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای کشور آفت است، اما نباید این را حذف کنیم در حالی که فشار آن بر روی قشر ضعیف جامعه باشد و باید ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به غیر از بخش دارو حذف شود و باید یارانه‌ای را به دهک‌های پایین بدهیم و این شدنی‌ست.

زاهدی تصریح کرد: به جای اینکه رانت‌خواران ارز را بخورند باید رانت را از آن‌ها بگیریم و این پول را بین مردم تقسیم کنیم و بخشی را هم در بخش تولید ببریم.

وی عنوان کرد: دام یک بحث جدی است و چرا باید دام ما قاچاق شود در حالی که به آن در داخل کشور نیاز داریم و گاو شیرده و بز ما می‌رود و جلوگیری از قاچاق امری ضروری‌ست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: ۱۰ میلیارد دلار پسته از استان کرمان صادر کرده‌ایم در حالی که ۲۰ میلیارد دلار آب مصرف شده است و ما مدیریت آب را انجام نداده‌ایم و باید از آب دریای عمان و خلیج فارس استفاده کنیم همان‌طور که عربستان استفاده می‌کند و حالا صادرات گندم دارد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار