در بخش صحرای باغ لارستان، غاری باستانی وجود دارد که بنوو نامیده شده و دارای کتبیه‌هایی به زبان سانسکریت است و چهارطاقی‌هایی مربوط به دوران ساسانیان در آن قرار دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هر جایی که از این اقلیم پهناور باشید فرقی نمی‌کند، غارهای زیرزمینی همیشه این ارزش را دارند که در برنامه تعطیلات و تفریح خود آن را بگنجانید.

 اگر اهل ماجراجویی و طبیعت گردی باشید غارگردی گزینه ای خوب برای سرگرمی است که هم به پژوهش می رسید و هم به لذت و گردش.

غار بنوو در بخش صحرای باغ  لارستان یکی از جلوه های شگفت غارهای باستانی با عجایب بسیار با وسعتی نزدیک به ۳ هزار مترمربع و ارتفاعی نزدیک به ۵۰ متر در دل کوه های گاوبست از رشته کوه های زاگرس جنوبی قرار دارد.

این غار کهن که نظریات متفاوتی درباره نامگذاری آن به بنوو وجود دارد که در خصوص نام گذاری آن، عده‌ای معتقدند نام اصلی آن داد بنیاد ( محلی که برای دادخواهی) بوده و گروهی دیگر نیز نام آن را بن وو که ریشه لغوی آن در زبان محلی شیبه داد بنیاد است، می‌دانند.

آثاری که در غار بنوو به جا مانده حکایت از آن دارد که این غار قرن‌ها پیش از ورود اسلام، محل سکونت قبایلی بوده است که با آمدن اسلام به جاهای دیگر خارج از ایران کوچ کرده‌اند.

این غار دارای کتبیه‌هایی به زبان سانسکریت است و چهار طاقی‌هایی مربوط به دوران ساسانیان در نزدیکی آن قرار دارد و ویژگی غار بنوو همان است که از گردشگران و ماجراجویان دعوت می‌کند برای سفر و گشت و گذار در دل بنوو بیایند.

اما اینکه چگونه به این غار شگفت‌انگیز سفر کنید خیلی سخت و پیچیده نیست،کوله بار سفر ببندید و از روی نقشه ای که در ذهن دارید و یا روی کاغذ نقشه و یا نقشه GPS لارستان را پیدا کنید و به سمت آن حرکت کنید ۹۰ کیلومتر از لارستان به سمت بخش صحرای باغ این شهرستان به بنوو نزدیک می شوید.

مسیرتان را به سمت عمادشهر مرکز بخش صحرای باغ لارستان طی کنید این جا در فاصله یک قدمی غار کهن بنوو قرار دارید، می توانید بمانید و کمی استراحت کنید.

فقط ۸ کیلومتر دیگر را شما می‌توانید با ماشین طی کنید پس از هشت کیلومتر که از عمادشهر گذشتید دیگر مسیر پیاده روی شروع می شود که اگر پیاده روی برایتان سخت است  نگران نباشید زیرا در طول مسیر آن  قدر منظره های شگفت انگیز  می بینید که متوجه خستگی و گذر زمان نمی شوید.

 

غار بنوو از عجایب شگفت ایران در دل کوه گاوبست لارستان

وجود دشتی سرسبز با درختان خاص این منطقه از جمله انجیر کوهی،کنار و بوته های گیاهی با وفور بابونه وحشی جاذبه‌ای است که حس ناب طبیعت گردی را در شما زنده و بوی خوش این گیاهان روح و مشامتان را جان می بخشد.در مسیر پیاده روی غار بنوو از چند برکه و آب انبار عبور می کنید که اگر  باز هم خسته شدید آن جا زمانی برای استراحت است.

اینجا طبیعت هم مثل غار شگفت‌انگیز است در طول مسیر شما جلوه هایی را می بینید که هم شگفتی های جهان و هم برخی ضرب المثل ها را برایتان تداعی می‌کند، درختانی که از لای سنگ سربرآورده و رشد کرده اند عجیب معنی استقامت می دهند، به نظرم شما هم وقتی این جلوه ها را ببینید انعکاسی از امید برایتان تجلی‌ کند.

 پس از یک ساعت و نیم پیاده روی شما به غار باستانی و سراسر عجیب بنوو می رسید و وقت آن است که کمی هم در تاریخ و جغرافیا سیر کنید و عجایب آن را هم ببینید.

 می توانید ابتدا از آب شیرین غار بنوو بنوشید تا خنکی آن روح شما را نوازش دهد.

جالب است بدانید این آب شیرین در منطقه ای قرار دارد که آب آن شور بوده و چشمه غار بنوو حتی در فصل های خشکسالی هم دارای آب شیرین است.

درون غار هوای بسیار خنک و مرطوبی در جریان است که حسابی حال و هوایتان را عوض می کند کف غار ناهموار بوده و شیب آن به سمت دهانه غار است که رفتن به این غار  به ابزار فنی خاصی نیاز ندارد.

در این غار روزگاری بیش از ۲۴ حوض برای جمع‌آوری آبی که در طول سال از سقف غار به صورت قطره‌ ای می‌چکد که از سوی ساکنان اولیه آن ساخته شده بود و در حال حاضر تعدادی از آن ها از بین رفته و آن تعداد که سالم مانده است به روال گذشته عشایر ساکن در این محل از آب های جمع‌آوری شده آن استفاده می کنند.

کناره‌های دیوار غار دوازده حوضچه آب به ابعاد ۵ در ۳ و در ضلع جنوبی هفت حوضچه به ابعاد ۵ در ۴ متر وجود دارد که در ضلع غربی آن ۴ پلکان با خیز ۳۰ سانتی‌متر ساخته شده است.

در بنوو که باستان شناسان آن را پدیده ای شگفت می دانند که هر سه سبک گردشگری تاریخی، طبیعی و جغرافیایی را دارد نمادهایی از وجود دین شیواپرستی وجود دارد، شیوا یا خدای درهم کوبنده هنگامی که خشم می‌گیرد نماد نابودی ظلم و ستم است.

غار بنوو از عجایب شگفت ایران در دل کوه گاوبست لارستان

در کنار این غار باستانی معبدی بوده که بیشتر به آتشکده شباهت داشته که در حال حاضر بر اثر بی توجهی ها از بین رفته و در بخش‌هایی از دیواره‌های اطراف غار نیز نوشته‌هایی به خط عبری دیده می‌شود.

شما با یک سفر به غار عظیم و کهن بنوو در بخش صحرای باغ لارستان می توانید هم از طبیعت لذت ببرید و هم بسیاری اطلاعات تاریخی و جغرافیایی به دست بیاورید.

پس از گشت و گذار در دل غار بنوو می توانید در سایه سار آن بنشینید و از این طبیعت زیبا و بکر در سکوت محض لذت ببرید و آنچه بشنوید صدای آب و پرندگان خوش آواز باشد.

 توصیه می شود که قبل از تاریک شدن هوا به سمت شهر بروید و شب را به دلیل در امان ماندن از نیش احتمالی حشرات در غار نمانید.

 غار باستانی و با عظمت بنوو یکی از آثار ملی به ثبت رسیده ایران با شماره ۳۰۱۱۹ است که با وجود قدمت بسیار، این منطقه چندان مورد توجه مسئولان و نهادهای ذیربط قرار نگرفته و  تا بر جاذبه های گردشگری بیش از پیش آن بیفزایند و زمینه ارتقای آن را فراهم کنند  در سایه بی توجهی‌ها  آثار کندوکاوهای غیر مجاز افراد سودجو در جای جای این مکان باستانی به چشم می‌خورد!!

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Yousef
۱۸:۱۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
این غار متعلق به عمادشهر است نه لار