شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ملت افغانستان به خصوص زنان از وضعیت موجود و محدودیت های ایجاد شده برای این قشر از سوی طالبان ناراضی هستند. طالبان در این باره اعلام کرده است که زنان می توانند در چهار چوب اسلامی به فعالیت هایشان بپردازند.

فعالیت زنان در چهارچوب اسلامی

طبق گفته طالبان فعالیت های زنان در چهار چوب اسلامی که توسط خود طالبان برای زنان ایجاد شده است قابل اجرا خواهد بود. این گروه تسریح کرده است که زنان حق فعالیت های غیر ضروری را ندارند. از نظر طالبان ورزش برای زنان یک فعالیت غیر ضروری به حساب می آید و این امر باعث نگرانی تمام زنان به خصوص زنان فعال در زمینه های ورزشی شده است.

با این حال با اعلام کابینه از سوی طالبان و ایجاد حکومت جدید، این گروه وزارت امور زنان را در دایره حکومت جدید خود از قید قلم انداخته است. این در حالیست که اسم زنان از کرسی های بلند اداری نیز افتاده است. این موضوع باعث تشدید نگرانی زنان در افغانستان گردیده و زنان در نقاط مختلف کشور در مقابل گروه طالبان صدا بلند کرده اند.

مخالفت سیاسیون با ترکیب دولت موقت

همچنان اعلام کابینه حکومت جدید توسط طالبان با انتقاد های شدید سران حکومتی سابق و رهبران احزاب سیاسی مواجه شده است. آن ها می گویند که این کابینه برایشان قابل قبول نیست و کرسی ها به یک قوم مشخص نباید واگذار شود. آن ها این حکومت را یک حکومت تک صدا می خوانند. این درحالیست که مقامات تعیین شده از سوی طالبان امروز رسما آغاز به کار کرده اند.

چندی پیش ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پاسخ به سوال خبرنگار در این باره که سرنوشت خبرنگاران در دولت جدیدشان چه خواهد شد به رسانه ها وعده داد که برای رسانه ها هیچ محدودیتی قایل نمی شود و به آزادی بیان اعتقاد کامل دارد. با این حال در چند روز اخیر در کابل خبرگزاری طلوع نیوز و شمشاد از لت و کوب و گرفتن وسایل خبرنگاران این رسانه ها توسط گروه طالبان گزارش داده اند. این در حالیست که در طی چند روز گذشته شکایات خبرنگاران از خبر رسانی های مختلف همچنان از این گروه بالا زده و خواستار حق آزادی بیان از سوی طالبان شده اند.

گفتگوها، اصل اساسی برای مردم افغانستان

گزارش ها می رساند که با اعلام کابینه از سوی طالبان و درنظر نگرفتن اقوام مختلف در کرسی‌های اداری، تظاهرات در این کشور تشدید یافته و در چندین ولایت مردم در جاده ها شعار های ضد پاکستانی و ضد انحصار گرایی سر داده اند. این در حالیست که درگیری ها هنوز هم در پنجشیر ادامه دارد. با این حال وزیر خارجه ایران می گوید که نسبت به استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی‌ها در این کشور خوشبین نیست، وی با تاکید بر سخنان خود افزده است که اصل اساسی بین ملت افغانستان باید گفتگوهای بین طرفین افغانی باشد. وی استفاده از تسلیحات نظامی علیه مردم افغانستان را تکرار تاریخ تلخ در این کشور دانسته و افزوده است که مردم افغانستان نباید تاریخ تلخ جنگ بین اقوام را تکرار کنند و همه باید به اصل گفتگو که محوریت صلح را تشکیل می دهد پای‌بند باشند.

جایزه آمریکا برای دستگیری حقانی

به گفته طالبان قرار است یک حکومت جدید و مستقل در افغانستان ایجاد شود. در پی سمت دهی طالبان بر افراد این گروه در دایره حکومت جدید، آمریکا جایزه دست‌گیری وزیر داخله طالبان را دو برابر کرد. سراج الدین حقانی، عضو ارشد گروه طالبان و فرد تحت تعقیب سازمان اف بی آی آمریکا حالا سمت وزیر داخله دولت در حکومت طالبان برایش داده شده است.

قبلا آمریکا برای دست گیری این فرد حدود ۵ میلیون دالر جایزه تعیین کرده بود و حالا با شکل گرفتن حکومت طالبان در کشور و شکست آمریکا، این سازمان جایزه دست گیری سراج الدین حقانی را به ۱۰ میلیون دالر افزایش داده است. با این حال طالبان می گوید که به کشور های خارجی اجازه مداخله داده نخواهد شد. این درحالیست که پرچم طالبان بر در ودیوار سفارت آمریکا در کابل ترسیم شده و از سویی دیگر آمریکا نتوانسته تا شهروندان خود را از این کشور به صورت کامل خارج سازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار