بحران خشکسالی در چهارمحال و بختیاری/نیمی از منابع آبی مناطق حفاظت‌شده خشک شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از کاهش بیش از ۵۰ درصد منابع آبی موجود در مناطق حفاظت‌شده و زیستگاه‌های حیات‌وحش این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری و قرار گرفتن این استان در ردیف دومین استان خشک کشور گفت: منابع آبی موجود در مناطق حفاظت‌شده و زیستگاه‌های حیات‌وحش بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

او افزود: تشدید وضعیت خشکسالی در چهارمحال و بختیاری موجب کاهش رطوبت خاک و به‌تبع آن تولید علوفه در مراتع شده و حیات گیاهی و جانوری را در سال‌های اخیر با خطرات مختلفی رو به رو کرده است.

احمدی با اشاره به تشکیل کارگروه مدیریت بحران در مناطق حفاظت‌شده و زیستگاه‌های حیات‌وحش و همچنین ایجاد کارگروه سازگاری با شرایط کم‌آبی در استان، لایروبی قنوات، بهسازی چشمه‌ها، ساخت آبشخور‌های سیار و لوله‌کشی و انتقال آب به آبشخور‌های ثابت را از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش اثرات خشکسالی در این مناطق دانست.

احمدی، خریداری تانکر آب و آب‌رسانی سیار را نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده برای تامین آب مورد نیاز در مناطق تحت حفاظت این اداره کل در سال جاری بیان و تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ها در خصوص تداوم خشکسالی و کاهش منابع آبی، ساخت استخر و منبع ذخیره آب در مناطق حفاظت‌شده از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که این اقدام امکان مدیریت بهتر شرایط را در تابستان امسال فراهم کرد.


بیشتر بخوانید


او درخصوص تاثیر خشکسالی‌ها بر افزایش مهاجرت حیات‌وحش و نزدیک شدن حیوانات به حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها یادآور شد: در شرایط معمول جابه‌جایی حیات‌وحش در مناطق جغرافیایی تضمین‌کننده سلامت و تنوع زیستی گونه‌های جانوری است، اما با توجه به بررسی‌های انجام شده مهاجرت قابل توجهی که ناشی از بروز خشکسالی در مناطق حفاظت‌شده استان باشد، مشاهده نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری افزود: در برخی زیستگاه‌ها جابه‌جایی محدود حیات‌وحش در پی کاهش منابع آبی و ورود آن‌ها به مناطق آزاد روی داده است که این مورد بحث حفاظت با دقت بیشتری پیگیری می‌شود.

او همچنین به همکاری مطلوب جوامع محلی برای رعایت حقآبه زیست‌محیطی برخی مناطق اشاره کرد و اظهار داشت: به منظور افزایش حفاظت فیزیکی و جلوگیری از ورود حیات‌وحش به باغات و مزارع و کاهش عوامل تهدیدکننده گونه‌های جانوری، بخش عمده‌ای از مرز‌های مناطق حفاظت‌شده با مستثنیات فنس‌کشی شده است.

احمدی در خصوص تاثیر خشکسالی‌ها در بروز آتش‌سوزی‌ها در مناطق حفاظت‌شده نیز یادآور شد: گرچه تعداد آتش‌سوزی‌های رخ داده در تابستان امسال افزایش یافت، اما با اقدام به‌موقع جوامع محلی و همکاری گروه‌ها و تشکل‌های مردمی از گسترش آسیب‌ها در این مناطق جلوگیری شد.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.