رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: در تولید محصولات استراتژیک رتبه‌های اول تا دهم کشور از آن خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در جلسه شورای اداری گفت: در حوزه محصولات استراتژیک با اینکه رتبه دار هستیم اما در حوزه فرآوری با مشکل مواجهیم که درصد  بالایی از این محصولات خام فروشی می‌شود و تنها ۲۲ درصد از زعفران، ۱۸ درصد از عناب، ۱۵ درصد از انار و ۳۲ درصد از زرشک استان فرآوری می‌شود.

او افزود: کاهش شدید میزان آبدهی قنوات و کاهش مواد آلی و کیفیت آن  بهره وری محصولات را پایین می‌آورد و برای افزایش بهروری اقدام سند سازگاری باید به عنوان نقشه راه مد نظر قرار گیرد.

قوسی با اشاره به انجام سه پروژه در این حوزه بیان کرد: در این طرح سیستم آبیاری نوین را در ۳۲ هزار هکتار اجرا کرده‌ایم که با اجرای سیستم‌های آبیاری نوین ۸۰ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان صرفه جویی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در مورد نهضت گلخانه‌ای نیز ۱۱۸ میلیارد تومان قرارداد اجرای کار بسته‌ایم، عنوان کرد: کل اعتبار قرارداد نیز ۱۹۰ میلیارد تومان بوده و پیش بینی اشتغال‌زایی آن نیز پنج هزار نفر بوده است.

او ادامه داد: ۴ هزار قنات در استان بازسازی شده و شناسنامه‌ آن ها آماده است و اگر اعتبار ویژه به استان داده شود تا ۵ سال آینده می‌توانیم ۵۰ درصد قنوات را احیاء کنیم.

قوسی تصریح کرد: زنجیره‌های تولید غذایی از جمله گوشت مرغ و قرمز و شیر در خراسان‌جنوبی تکمیل است و حتی نیاز سایر استان‌ها را نیز تأمین می‌کنیم.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.