رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان از برپایی هفت موکب از استان همدان در کربلای معلی در اربعین امسال برای خدمات ‎رسانی به زوار اباعبدالله الحسین (ع) خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمدعلی بادامی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان با بیان اینکه امسال شرایط اضطرار برای دومین سال در ایران و عراق به خاطر وضعیت کرونایی همچنان برقرار است، گفت: با توجه به شعار امسال عتبات عالیات که «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» است، مردم همچون سال‌های گذشته مشتاقانه آماده حضور در پیاده‌روی بزرگ اربعین هستند.

او افزود: با توجه به اینکه اخیراً عراق اعلام کرد ۳۰ هزار نفر ایرانی و ۱۰ هزار نفر از کشور‌های خارجی و هم‌جوار می‌توانند روادید داشته باشند یک معضل برای ایرانیان و از جمله موکب‌داران ایجاد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان ادامه داد: ستاد اربعین استان از مدت‌ها قبل پیگیر تأسیس و تمدید پروانه‌های مجوزدار موکب‌ها بود و موفق به فعال سازی ۲۰ موکب شده که در اکثر شهرستان‌ها به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند و همه دارای پروانه موکب داری در کشور عراق هستند.

بادامی ادامه داد: پروانه فعالیت موکب‌ها در ایام اربعین دو منظوره است که در کشور عراق برای خدمات رفاهی به زائران در کمیته مشارکت‌های مردمی و اسکان فعالیت و در داخل ایران اگر بحران و حوادث طبیعی همچون سیل، زلزله و اتفاقات دیگر بیفتد حضور پیدا می‌کنند.

او با بیان اینکه به علت محدودیتی که عراق در سفر‌های زمینی فراهم کرده موکب‌ها نمی‌توانند امکانات و زیرساخت‌های لازم را همراه داشته باشند، گفت: بر اساس تصمیماتی که بین دولت ایران و عراق صورت گرفته، زائرین به صورت سفر هوایی باید در عراق حضور پیدا کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان با اعلام حضور ۷ موکب از استان همدان در کشور عراق گفت: این موکب‌ها با بیش از ۲۶۰ خادم از ۲۰ موکب، تحت عنوان نیروی انسانی اعم از خانم و آقا از ۲۸ شهریور تا ۷ مهرماه در شهر کربلا مستقر و خدمات خود را آغاز می‌کنند.

بادامی با بیان اینکه موکب‌ها در ۴ محور خدماتی در کربلا مستقر خواهند شد، اظهار کرد: از ۷ موکب اعزامی یک موکب نظافتی است که نیرو‌های نظافتی آن همگی افرادی با سمت‌های بالای مدیریتی هستند، یک موکب بهداشت و درمان، یک موکب فرهنگی و ۴ موکب هم در قالب خدمات و تسهیلاتی رفاهی اعم از اسکان، خواب، غذا است و این موکب‌ها ۴۸ ساعته در کنار موکب‌های عراقی به تمامی زائرین خدمات ارائه می‌دهند.

او با اشاره به پر شدن ظرفیت و بسته شدن سامانه سماح گفت: خادمین موکب‌ها با هزینه‌های شخصی به کربلا اعزام و نایب‌الزیاره همه مردم ولایتمدار همدان خواهند بود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی زائرین اباعبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: زائرین باید در محدوده سنی ۱۶ تا حداکثر ۷۰ سال سن باشند و حتماً باید در رفت و برگشت تست کرونا دهند و ۲ دوز واکسن را دریافت کرده باشند.

بادامی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر اجازه برپایی هیچ موکبی در سطح استان داده نشده است، گفت: ستاد اربعین پیگیر برپایی موکب‌هایی برای جاماندگان از اربعین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که در صورت کسب مجوز اقدام به برپایی آن‌ها در سطح شهر‌ها خواهد کرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار