سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد اعلام کرد که ۴.۲ میلیون کودک در افغانستان از تعلیم محروم شده‌اند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در پی تصرف افغانستان به دست طالبان و افزایش شمار آوارگان در این کشور، سازمان یونسکو اعلام کرد که ۴.۲ میلیون کودک که نیمی از آن دختر هستند از تعلیم محروم شده‌اند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) افزود که چهار دهه جنگ و فقر در افغانستان خسارات زیادی به سیستم آموزشی این کشور وارد کرده است، به‌طوری که سبب محروم شدن میلیون‌ها افغانستانی به ویژه زنان و دختران از فرصت‌های یادگیری سواد شده است.

به گفته این سازمان، تحولات سیاسی اخیر شرایط حضور زنان و دختران در کورس‌های سواد آموزی را دشوارتر خواهد کرد، اما سازمان یونسکو همچنان متعهد است تا توانمندسازی بیشتر زنان و دختران و امکان دسترسی برابر به سواد و تعلیمات را افزایش داده و ابزارهایی را برای بهبود زندگی آنها در اختیارشان قرار دهد.

یونسکو تاکید کرد که از سال گذشته تاکنون که درگیری‌ها به شدت افزایش یافته است زنان و دختران خشونت بیشتری را تحمل می‌کنند. این سازمان با اشاره به گسترش ناامنی‌ها در هفته‌های اخیر نیز گفته که یک فاجعه انسانی در حال وقوع است و ادامه این روند تلاش برای بهبود نرخ سواد در افغانستان را محدود خواهد کرد.

در اعلامیه این سازمان آمده است که در ۱۰ سال گذشته نرخ سواد در افغانستان از ۳۲ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۴۳ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. این رقم ۲۹.۸۱ درصد زنان و ۴۸.۵۵ درصد مردان را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار