نحوه خرید کتاب از سوی «هیئت انتخاب و خرید کتاب» یکی از چالش‌های پیش روی ناشران است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نحوه خرید کتاب از سوی «هیئت انتخاب و خرید کتاب» یکی از چالش‌های پیش روی ناشران است که بار‌ها به نحوه خرید آن‌ها اعتراض کرده اند که معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آخرین جلسه هیئت انتخاب و خرید کتاب تصویب کرد که ۱۰۷۷ عنوان کتاب در ۹۹ هزار و ۶۵۰ نسخه به مبلغ کل ۶۱ میلیارد و ۱۲۱ میلیون و ۵۵۰ هزار ریال خریداری شود.

با نگاهی  اجمالی به فهرست کتاب‌های خریداری شده متوجه شدیم که بیشترین کتاب‌ها در حوزه‌های دین، هنر و ادبیات، کودک و نوجوان، علوم انسانی و اجتماعی تهیه شده اند و از این طریق، در اختیار کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفته اند.

پیش از این، مهرزاد دانش، مدیر کل امور چاپ و نشر کشور درباره چگونگی فعالیت هیئت انتخاب و خرید کتاب، به خبرنگار ما توضیحاتی داد و گفت: ناشران، کتاب‌های خود را برای خرید به این دفتر ارسال می‌کنند و این هیئت نیز، از بین کتاب‌های ارسال شده، کتاب‌های مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.


بیشتربخوانید


مدیر کل امور چاپ و نشر کشور ادامه داد: ممکن است ناشری ده عنوان کتاب برای هیئت خرید کتاب ارسال کند، اما از این تعداد، تنها ۵ عنوان کتاب انتخاب شود و ممکن است ناشری دو اثر کتاب برای هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد ارسال کند و هر دو کتاب آن انتخاب شود. از این رو، تفاوت میان کتاب‌های خریداری شده در انتشاراتی‌های مختلف موجود در فهرست دیده می‌شود که در ادامه، فهرستی از کتاب‌های هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد را ارائه می کنیم.

لیست خرید کتاب

حالا، باید دید که دولت سیزدهم هم مانند دولت دوازدهم در زمینه خرید کتاب از ناشران تلاش می کند و کتاب‌های چاپ اول تمام ناشران را خریداری می‌کند یا این ناشر است که باید کتاب خود را برای خرید به این هیئت ارسال کند و منتظر بماند کارشناسان هیئت خرید کتاب، اثر ارسال شده اش را برای خرید تایید کنند؟ زیرا راه حلی که در این زمینه اتخاذ می‌شود، می‌تواند روی عملکرد ناشران تاثیر بگذارد؛ به طوری که  آن ها می توانند طبق سیاست دولت در این زمینه، برای یک سال خود برنامه ریزی داشته باشند.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار