حسینی یکتا گفت: باید در بحران و همه گیری کرونا از ظرفیت‌های طب سنتی ایرانی برای درمان این بیماری کمک بگیریم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای توسعه طب سنتی ایرانی در دولت سیزدهم اظهار کرد: موردی که وزارت بهداشت برای برنامه طب سنتی در دولت سیزدهم قرار داده است، توسعه منطقی و روشمند طب سنتی ایرانی و استفاده از این ظرفیت در نظام سلامت است.

او افزود: این رویکرد بر اساس سیاست‌های سازمان جهانی بهداشت برنامه ریزی می‌شود. این سازمان اعضای خودش را به استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی به صورت ادغامی در کنار طب رایج در نظام سلامت تشویق می‌کند.

حسینی یکتا ادامه داد: مواردی مانند سند ملی گیاهان دارویی، طب سنتی و بند ۱۲ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه طب سنتی ایرانی؛ بر اساس اسناد سیاست‌های فعلی وزارت بهداشت تدوین و برنامه ریزی می‌شود تا بتوانیم بهترین استفاده را به صورت عینی و کاربردی داشته باشیم.

او بیان کرد: برنامه ششم توسعه وزارت بهداشت را در ماده ۷۴ به ادغام خدمات طب سنتی ایرانی در نظام سلامت و توسعه آموزشی، پژوهشی و درمانی در این حوزه موظف کرده است؛ منظور از واژه ادغام تمامی شئونات نظام سلامت است. با این رویکرد ما برنامه‌هایی برای ادغام خدمات طب سنتی در سطح یک نظام سلامت یعنی در خانه‌های بهداشت با آموزش اصلاح سبک زندگی و همچنین ارائه خدمات طب سنتی به عنوان یک طب در کنار طب رایج در دست اجرا داریم؛ تا بتواند به ارتقا سطح سلامت در سطوح دوم و سوم ارائه خدمات کمک کند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: موضوع‌های مرتبط با آموزش باید به صورت جدی پیگیری شود تا بتوانیم خدماتی که عموم جامعه مطالبه دارند و خواهان دریافت آن هستند را ساماندهی کنیم. تنظیم و تدوین برخی رشته‌ها باید بتواند نیرو‌های مورد تایید وزارت بهداشت را تربیت و دانشکده‌های طب سنتی را در دل دانشگاه‌های علوم پزشکی تقویت کند. برای ادغام موثر و کارآمد در حوزه پژوهش لازم است تا نگاه ویژه‌ای به حوزه پژوهش در طب سنتی داشته باشیم.

طب سنتی ایرانی

ایران، جایگاه پنجم دنیا در تولید علم حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی

حسینی یکتا افزود: ایران در تولید علم در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی در جایگاه پنجم جهان قرار دارد. اگر با یک دیدگاه حمایتی ویژه در حوزه پژوهش نگاه کنیم می‌توانیم این روند و مقالات سرعت بیشتری پیدا کنند.

او ادامه داد: اولین قدم ما تقویت جریان علمی و آکادمیک حوزه طب سنتی ایران با تدوین و تصویب رشته‌های مرتبط و دانشکده‌هاست. در قدم‌های بعدی وقتی نیرو‌های مورد تایید وزارت بهداشت را در دسترس عموم جامعه داشته باشیم، مردم می‌توانند به سهولت از این خدمات مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کنند. با این روند افرادی که با نام‌های مختلف در این زمینه فعالیت می‌کنند، ساماندهی می‌شوند.

حسینی یکتا گفت: باید در بحران و همه گیری کرونا از ظرفیت‌های طب سنتی ایرانی به صورت منطقی برای درمان این بیماری کمک بگیریم. برای مثال ابلاغ شیوه نامه‌های طب ایرانی در مقابله با کرونا که مورد تایید کمیته علمی کشوری قرار گرفته است، می‌تواند یکی از نمو‌نه‌های استفاده منطقی و علمی از طب سنتی ایرانی در کمک به درمان بیماران مبتلا به کرونا باشد.

او تصریح کرد: در واقع این شیوه نامه ها بر اساس منابع طب ایرانی مستند به مقالات روز و کارآزمایی‌های بالینی انجام و تدوین شده است که رویکرد آن اصلاح سبک زندگی، استفاده از گیاهان دارویی و دستورات تغذیه‌ای برای کمک به بیماران مبتلا به کروناست.

طب سنتی ایرانی، واکسیناسیون را رد نمی‌کند

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بیان کرد: منابع معتبر برای دریافت خبرهای مرتبط با حوزه طب سنتی، وزارت بهداشت و انجمن های مورد تایید وزارت بهداشت از جمله انجمن علمی طب سنتی ایرانی است.

او  گفت: ما شاهد هستیم ادعای های مختلفی با نام طب سنتی ایرانی مانند مخالفت طب سنتی با واکسیناسیون کرونا انجام می شود؛ در واقع هیچ کدام از این موارد در منابع طب سنتی ایرانی نیامده است و بسیاری از آنها نظر شخصی است که افراد تحت عنوان طب سنتی بیان می‌کنند.

حسینی یکتا تصریح کرد: منابع طب سنتی ایرانی نه تنها واکسیناسیون را رد نمی‌کنند بلکه در منابع این طب، روش های مشابه انجام واکسیناسیون برای ایجاد پیشگیری در افراد نزدیک بیمار ارائه شده است . 

مدیرکل دفتر طب ایرانی تاکید کرد: دغدغه ما استفاده از ظرفیت طب سنتی در کنار سایر ظرفیت های مکاتب درمانی برای ارتقا سطح سلامت جامعه است. از مردم  درخواست می‌کنیم برای شنیدن اخبار دقیق و مرتبط با حوزه طب سنتی ایرانی به وزارت بهداشت توجه و اعتماد کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: طب سنتی ، ویروس کرونا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار