فایزر که بیشترین واکسن‌ استفاده شده در آمریکاست، تأثیر چندانی از خود نشان نداده و اکنون آمار مرگ‌ومیر کرونا در این کشور به ۲۴۰۰ نفر در روز رسیده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، قدمت جستجوی اکسیر یا همان مایع حیات  به درازای زندگی بشری است. در افسانه‌ها آمده اکسیر مایعی است از جانب خدایان که زخم‌ها را درمان می‌کند، بیماری‌ها را از بین می‌برد، مردگان را زنده می‌کند و با نوشیدن آن دیگر هیچ مرگی در کار نیست. شخصیت‌های بسیاری در داستان‌ها به دنبال اکسیر رفته و هزینه کرده‌اند تا جایی که می‌گویند امپراطور «جیاجینگ» سلسله «مینگ» در چین، به دنبال خوردن مقدار زیادی جیوه که تصور می‌شد اکسیر حیات است، جان خود را از دست داد.

این افسانه اگر چه به لحاظ تاریخی از زندگی مدرن ما بسیار دور است، اما چندان غیر قابل لمس نیست. با یک جستجوی ساده در فضای مجازی می‌توان دریافت که در عصر کرونایی حاضر، سر‌ و‌ کله یک اکسیر موهوم دیگر پیدا شده و آن فایزر است. دستگاه رسانه‌ای غرب چندی است پروژه جدید خود را آغاز کرده است: القای فایزر به عنوان حلّال تمام مشکلات کرونایی.

اما فایزر تا چه اندازه توانسته در مهار کرونای آمریکا موفق عمل کند؟! این پرسش اصلی است که در این مقاله سعی داریم به آن پاسخ دهیم.

فایزر در آمریکا چگونه عمل کرده است؟

در آمریکا، آمار مرگ‌ومیر مربوط به بیماری کووید-۱۹ در هفته‌های اخیر به شدت بالا رفته است. به طوری که فقط روز چهارشنبه (هفتم سپتامبر ۲۰۲۱) دو هزار و ۲۱۹ نفر در این کشور قربانی کرونا شدند. در حال حاضر آمار مرگ‌و‌میر هفتگی در آمریکا به میانگین ۱۴۹۷ نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود بالاتر هم برود.

مقامات سلامت ایالت آلاباما اخیرا اعلام کرده اند که دیگر هیچ جایی برای اجساد جدید ندارند. وخامت اوضاع در فلوریدا تا جایی پیش رفته که اتحادیه پزشکان این ایالت ۱۴ سردخانه سیار خریداری کرده است.

چیزی که در مورد موج چهارم کرونا در آمریکا بسیار مورد توجه است و آن را از موج‌های پیشین متمایز می‌کند این است که آمار فزاینده مرگ‌و‌میر با آمار واکسیناسیون جور در نمی‌آید.

یک نگاه ساده به نمودار‌های زیر بسیاری از مسائل را روشن می‌کند:

از واکسیناسیون ۵۰ درصدی تا سردخانه‌های ۱۰۰ درصدی/ چرا فایزر در آمریکا موفق عمل نکرد؟

از واکسیناسیون ۵۰ درصدی تا سردخانه‌های ۱۰۰ درصدی/ چرا فایزر در آمریکا موفق عمل نکرد؟

نموار‌های اول و دوم به ترتیب آمار مبتلایان به کرونا و همچنین مرگ‌ومیر در اثر این بیماری را از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در آمریکا نشان می‌دهد. حالا نگاهی به نمودار واکسیناسیون در این کشور بیندازیم:

از واکسیناسیون ۵۰ درصدی تا سردخانه‌های ۱۰۰ درصدی/ چرا فایزر در آمریکا موفق عمل نکرد؟

به سادگی می‌توان دریافت با اینکه از ماه آوریل امسال واکسیناسیون در آمریکا شکل جدی به خود گرفته، اما نمودار مرگ‌ومیر روند نزولی به خود نگرفته است. مشاهده روند افزایشی تزریق واکسن در کنار روند افزایشی مرگ‌و‌میر بیماری کمی عجیب به نظر می‌رسد. به بیان بهتر، فایزر که بیش از بقیه انواع واکسن‌ها در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است، تأثیر چندانی از خود نشان نداده است.

در خود آمریکا نیز آمار‌های کرونایی بسیار جالب توجه است. گفته می‌شود مردم در ایالات جنوبی علاقه زیادی نسبت به واکسن از خود نشان نداده اند. این بدین معناست که تعداد افراد واکسینه شده در ایالات شمالی بیش از ایالات جنوبی آمریکاست. با این حال، آمار مرگ‌و‌میر در میان ایالات مختلف تقریبا یکدست است.

بهترین مثال ایالت فلوریدا است که در آن بیش از ۵۳ درصد جمعیت به طور کامل واکسینه شده اند. در عین حال این ایالت با میانگین ۳۲۵ مرگ و ۲۰ هزار ابتلا در هفته گذشته از نظر مرگ‌ومیر روزانه، بدترین ایالت آمریکا بوده است. دلایل متفاوتی می‌توان برای چنین رخدادی در نظر گرفت.

 لزوم رعایت دستورالعمل‌های کرونایی برای پیشگیری از شیوع بیماری

ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا چندی پیش فرمان ماسک اجباری در این ایالت را لغو کرده است و در پاسخ به مخالفت مدارس اعلام کرده مدارسی که ماسک را اجباری کنند بودجه‌ای دریافت نخواهند کرد. همین نکته به تنهایی می‌تواند نشان دهد تزریق واکسن به تنهایی نمی‌تواند جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیرد.

علاوه بر آمریکا، می‌توان نگاهی اجمالی به رژیم صهیونیستی انداخت. این رژیم که سرزمین‌های اشغالی را تبدیل به یک آزمایشگاه بزرگ واکسن کرده است (ماه ژانویه سال جاری میلادی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که در ازای دریافت واکسن، تمام اطلاعات اثرات واکسن روی جمعیت را در اختیار فایزر می‌گذارد) نیز در حال سپری کردن پیک جدید خود است. گفته می‌شود ۵۹ درصد از افراد بستری شده در بیمارستان‌ها پیش‌تر به طور کامل واکسینه شده بودند. همچنین آمار قربانیان کرونا از عدد ۷ در ماه گذشته به ۵۵۰ در ماه جاری رسیده است. به عبارت دیگر آمار مرگ‌و‌میر کرونا از ماه گذشته تاکنون در این رژیم بیش از ۷۰ برابر شده است!

دیوید وسلی داودی، اپیدمیولوژیست دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جان هاپکینز بلومبرگ درخصوص این مسئله می‌گوید وضعیت پیش آمده در آمریکا می‌تواند پاسخی برای سوال‌های گذشته ما باشد.

وی گفت: «در موج کنونی مهم‌ترین فاکتور تعیین کننده رفتار انسانی است. به بیان دیگر مهم این است که افراد چگونه با هم ارتباط برقرار می‌کنند و چگونه به خطرات پاسخ می‌دهند و این چیزی است که واقعا قابل پیش‌بینی نیست.»

در همین خصوص، لارن آنچل مایرز، رئیس کنسرسیوم مدل‌سازی دانشگاه تگزاس آمریکا گفت: «ما در یک طوفان تمام عیار از تغییرات ویروسی و رفتاری هستیم. هر وقت انسان ویروس را دست کم می‌گیرد و نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کند، مرگ‌ومیر بالا می‌گیرد.»

علی مقداد، پژوهشگر موسسه سنجش و ارزیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن می‌گوید: در واقع آنچه مهم است «احتیاط شخصی و دوری از افراد مشکوک به کرونا» است.

میرز، استاد دانشگاه تگزاس در این مورد گفته است که هرچند گونه دلتای ویروس کرونا در بخش‌های مختلف جهان خود را به صورت‌های گوناگون نشان می‌دهد، اما تجربه نشان می‌دهد ادغام واکسیناسیون و روش‌هایی مثل فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک زدن کمک شایانی در کنترل بیماری کووید ۱۹ دارند.

کووید در آمریکا به چه صورت پیش خواهد رفت؟

ماه مارس سال گذشته میلادی، دبورا بیرکس، مسئول هماهنگی گروه ویژه کرونا در زمان ریاست جمهوری ترامپ گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن است آمار مرگ‌ومیر ما چیزی بین ۱۰۰ هزار تا ۲۴۰ هزار باشد.

اما در پایان سال ۲۰۲۰ وقتی از اولین واکسن‌ها در آمریکا رونمایی شد، آمار‌ها از پیش‌بینی بیرکس بسیار جلوتر بود: ۵۵۰ هزار قربانی!

تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار قربانی کووید در آمریکا به ثبت رسیده است و بسیاری از متخصصان معتقدند آمریکا هنوز به اوج اصلی نرسیده است.با توجه به اینکه از نظر عملی، امکان تست گرفتن به طور مداوم از همه مردم وجود ندارد، از ابتدای این پاندمی، مدل‌های ریاضی بسیاری برای پیش‌بینی و تحلیل میزان ابتلا، بهبود یافتگان، و قربانیان این بیماری ارائه شده است. به طور مثال، در مدلی که «آزمایشگاه ملی لس آلاموس» آمریکا ارائه کرده است سرانه مرگ‌و‌میر در ماه اکتبر در آمریکا مجددا بالا خواهد رفت.

در همین خصوص، نیکلاس جی رایش، متخصص آمار زیستی دانشگاه ماساچوست همراه با تیم تحقیقاتی اش مدلی ارائه داده است که متشکل از ۴۰ مدل مورد استفاده «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا» است. این مدل پیش‌بینی می‌کند تعداد قربانیان هفتگی در چهار هفته آینده در آمریکا عددی بین ۹۹۰۰ و ۱۱۰۰۰ باشد.

نگاهی به چین: کشوری که کووید را تحت کنترل خود درآورد

در هفت روز گذشته تنها ۲۷ مورد ابتلای جدید در کشور یک میلیارد نفری چین گزارش شده است. حال اگر نگاهی به نمودار میزان مرگ‌ومیر در این کشور بیندازیم به سادگی درمی‌یابیم کرونا در این کشور کاملا تحت کنترل درآمده است:

از واکسیناسیون ۵۰ درصدی تا سردخانه‌های ۱۰۰ درصدی/ چرا فایزر در آمریکا موفق عمل نکرد؟

نموداری که در اکثر کشور‌های جهان حالت صعودی دارد، در چین تقریبا به صورت یک خط صاف درآمده است.نمودار واکسیناسیون چین نیز به این صورت است:



از واکسیناسیون ۵۰ درصدی تا سردخانه‌های ۱۰۰ درصدی/ چرا فایزر در آمریکا موفق عمل نکرد؟

چین تا کنون بیش از ۸۰۰ میلیون نفر از شهروندان خود را در برابر ویروس کرونا واکسینه کرده است. این بدین معناست که بیش از ۶۳ درصد چینی‌ها تاکنون واکسینه شده اند. با یک مقایسه ساده بین دو کشور چین و آمریکا که هر دو واکسیناسیون را به صورت گسترده انجام داده اند می‌توان نتیجه گرفت واکسن به تنهایی نمی‌تواند باعث مهار و کنترل ویروس کرونا شود.

چین در مورد قرنطینه شهری و خانگی بسیار موفق عمل کرده است. همچنین تعطیلی مراکز عمومی مثل مراکز خرید، وسایل نقیله عمومی، اجباری شدن ماسک، ساخت سریع بیمارستان در تعداد زیاد، اعزام پزشکان ارتش به عنوان پزشک عمومی، ایجاد بیمارستان‌های سیار از ورزشگاه‌ها، تجهیز سریع بیمارستان‌ها و توزیع تست کرونا در مقیاس بسیار بالا از جمله اقدامات این کشور بوده است.

بروس آیوارد، پزشک و اپدمیولوژیست کانادایی و مشاور ارشد سازمان بهداشت جهانی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده است اقدامات چین در خصوص کرونا سریع و قاطع بوده است و بقیه کشور‌ها باید از چین الگو بگیرند.

سخت‌گیری در انجام اعمال ساده‌ای مثل ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ضدعفونی کننده‌ها باعث شد اوضاع در این کشور تحت کنترل درآید. محدودیت‌های اجتماعی چین تقریبا مشابه همان چیزی است که در اروپا و آمریکا اعمال شده است، اما آنچه چین را متمایز کرده است تبعیت عمومی از این قوانین است. گویی رعایت اصول کرونایی بخشی از زندگی روزمره مردم چین شده باشد.

علی مقداد، استاد بهداشت عمومی دانشگاه واشنگتن در مورد وضعیت بیماری کووید در چین گفته است: «کار آن‌ها در کنترل ویروس فوق‌العاده بود.»

به گفته خبرگزاری بی‌بی‌سی واکسن‌های سینوفارم و سینوواک بیش از بقیه انواع واکسن در چین مورد استفاده قرار گرفته اند، اما با توجه تحقیقات علمی متعددی که عدم تفاوت فاحش بین واکسن‌های مورد تایید را اثبات می‌کند، وضعیت کنترل شده در چین را می‌توان مدیون قرنطینه و پایبندی به اصول بهداشتی دانست. به عقیده بسیاری از پزشکان: «رعایت بهداشت فردی و فاصله اجتماعی همه چیز است».

یک دوراهی: ایمنی طبیعی یا ایمنی غیر طبیعی؟ هنوز نمی‌دانیم!

تحقیقات برخی دانشمندان در ماه‌های گذشته نشان می‌داد تأثیر ایمنی طبیعی ایجاد شده در بدن طولانی مدت‌تر از ایمنی واکسن فایزر است. این درحالی است که اوایل ماه اوت امسال، مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا اعلام کرد ایمنی ایجاد شده توسط واکسن (هر نوعی از آن) در بدن انسان بهتر از ایمنی طبیعی است.

ویروس کرونا هر روز در حال تغییر است و مدام سویه‌های جدیدی از آن ایجاد می‌شود. دانش ما درباره این ویروسِ همیشه در حال تغییر، ناچیز است. آمار‌ها تا کنون نشان داده اند ایمنی غیر طبیعی (واکسن) به کنترل بیماری کمک می‌کند. اما باید به خاطر داشت تزریق واکسن انتهای ماجرا نیست.

واکسن‌های آمریکایی واقعا بهتر هستند؟

خیر! هیچ آزمایشی تاکنون نتوانسته است اثبات کند یک واکسن نسبت به واکسن دیگر برتری دارد. سخن اصلی همان است که به احتمال زیاد بار‌ها شنیده اید: «بهترین واکسن کرونا، نخستین واکسنی است که در دسترس شما قرار می‌گیرد».

فایزر: اکسیری از جنس توهم

تفاوت چندانی بین فایزر و دیگر انواع واکسن وجود ندارد؛ که اگر وجود داشت امروز آمریکا با چنین آمار و ارقام فزاینده و وحشت‌آوری رو به رو نبود. رکورد‌های کرونایی هر روزه در این کشور در حال جا‌به‌جایی است.

از آن‌سو، چین نمونه خوبی است که نشان می‌دهد واکسن کارساز است، اما به تنهایی راه به جایی نمی‌برد. مدیریت و جدیت دو عنصر اصلی موفقیت کنونی چین هستند.

در آخر اینکه: گرچه تحقیقات پیرامون ویروس کرونا هر روز حقایق جدیدی بر ما روشن می‌کند، اما یک نکته را باید در نظر داشت و آن هم این است که «واکسن معجزه‌آسایی وجود ندارد!»

دستگاه تبلیغاتی غرب این بار به شکلی دیگر وارد عمل شده در حال القای تفکرات نادرست به مخاطب است. در این میان، مخاطب هوشیار می‌تواند با بررسی آمار و ارقام راه ذهن خود را بر چنین تبلیغاتی ببندد.

منابع:


https://time.com
https://www.cdc.gov/vaccines
https://www.worldometers.info
https://www.bbc.com
https://time.com/5953007/covid-19-mass-vaccination
https://www.washingtonpost.com/business
https://www.timesofisrael.com
https://www.cnbc.com
https://www.nature.com/articles/s41598-021-86873-0
https://covid.cdc.gov/covid-data-tracker
https://www.nature.com/articles/s41562-021-01063-2
https://www.bloomberg.com
https://www.washingtonpost.com
https://www.youtube.com/watch?v=aq1XKw5lKxM

تهیه و تنظیم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
آدم باشعور پشت سرکسی که ازش تنفر داره دروغ نمیگه(ایران_آمریکا)
بهتره لااقل یه کم برای خوانندگان این مطلب شعورقائل باشیم ودروغ نگیم(آدم باشیم)
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۲۳:۲۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
اینکه تو آمریکا چه خبره به ما اصلاً هیچ ارتباطی نداره لطف کنید مشکلات کشور رو پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
سنا
۲۳:۱۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
صفر
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۶:۳۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
آمریکا تقریبا دو برابر جمعیت سیصد و سی میلیون نفریش تست پی سی آر گرفته!که آمارشم بالاست.ما چی که تقریبا یک چهارم جمعیتمون تست گرفتیم؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
فایزر انقد خوب بوده که الان ورزشگاه های اروپا پر شده و ماسک هم نمیزنند و آماراشون کم شده فایزر ۲۰
چاخان گویان صفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
طرف مو نداره به بقیه میگه کچل
کرونا برکت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
چرا شما توهم میزنید آمریکا 70درصد هم واکسینه کرده باشه 30 درصد بقیه نزدیک 100 میلیون میشه از جمعیت ایران بیشتر ..درضمن فاکتور سن و چاقی در آمریکا رو هم حساب کنید و آمار دقیق اونها رو هم بگید مشخص میشه واکسن خوبه یا نه .


من آمار چند تا روستا اطراف خودمون رو حساب میکنم به نسبت جمعیت الان باید در ایران چیزی حدود 350هزار نفر مرده باشم در صورتی که میزان گزارشات بسیار کمتر از این هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
نمیدونستم ملتم انقدر حقیر شدن لیاقت میخواد واکسن برکت که یه عده نخبه با تلاش شبانه روزی ساختند واقعا خجالت آوره آمریکایی ها خودشون حاضر نیستند فایزربزنن یه مشت حقیر سینه چاک میکنند واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۰۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
۵۰ میلیون واکسن برکت که قولشو داده بودین کی آماده میشه
به جای سیاسی کاری وپوشاندن بی کفایتی دولت واکسن معتبر که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی باشه وارد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
عزیزم ما فایزر تاریخ مصرفص گذشته رو از برکت خیلی بیشتر قبول داریم
برکت برای خودتون باشه هر چندتا خواستید بزنید
لطف کنید برای ما حداقل دو دز فایزر یا مدرنا یا جانسون اند جانسون بیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
الان کی در مورد برکت حرف زد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
باشه تو خوبی
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
بهترین واکسن واکسن های امریکایی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
انگلیسی یادت رفت
خخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
خلاصه اینکه چین خوبه آمریکا بده :)
باشه قانع شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
قابل توجه اونایی که به واکسن خودمون ایراد میگیرن راه بازو جاده دراز برید امریکا فایزر بزنید حالشا ببرین شما لیاقت واکسن کشورمون را ندارین
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
حرف حساب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
لازم نیست بری امریکا!اگه فردمهمی باشی برات سفارشی ازآمریکامیارن(نمونه اش هم زیاده فکرنکنم لازم باشه که بگم)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
اگه متن رو می خوندی می فهمیدی نگفته فایزر بده یا خوبه . بلکه لزوم رعایت دستورهای بهداشتی رو تذکر داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
اگه صرفا بی اثر بود نمره فایزر و مدرنا صفر بود ولی با توجه به عوارض شدید و مرگ و میری که داشته باید نمره زیر صفر داد. توی خبرهای خود آمریکا چند مورد بودند که پوست بدنشون بعد از زدن این واکسن گندیده بود. خیلیها دچار فلج صورت و بیماریهای عصبی دیگه شدند و تعداد زیادی طی یک هفته جان خودشونو از دست دادند ولی با توجه به قوانین مصوب کنگره امکان تعقیب قضایی شرکتهای تولید واکسن در قبال مرگ و میر و عوارض منفی واکسن‌ها نیست
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
حرف مفت میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
واقعا سنگ پای قزوین باید جلوی شما لنگ بندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
نیاز به توضیح نبود.ما می دونستیم خودمون !!!!واکسن فایزر خیلی واکسن بدی هست! فقط نمیدونم چرا اولین واکسنی بود که تاییدیه بهداشت جهانی گرفت؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
بهداشت جهانی یکی مثل تو
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
پس چرا برای حج فایزر رو قبول دارن سینوفارم رو نه برکت که جای خود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
لابد عربستان دوس داره مردمش بمیرن
اره همینطوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
کاربر ۱۴:۴۱مگه صما پزشکید که همه چیزو میدونید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
آمار نشون میده واکسن‌های فایزر و مدرنا اثری در کنترل بیماری نداشتند. کافیه تعداد تلفات در پیک کرونای جدید در دو ماه اخیر رو با دوره مشابه سال قبل مقایسه کنید تا متوجه بشید وضع بدتر هم شده. فایزر و مدرنایی که یه عده غربزده سنگشو به سینه میزدند همونطور که پیش بینی شده بود تو زرد از آب در اومدند
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چرا???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چرا باید اون چیزی که واقعا کارساز است مثل فایبر و... ولی خلاف عقیده شماست با یک سری آمار دروغ منع بشه و اون چیزی که کارساز نیست مثل استرا و... باید با یک سری آمار بولد بشه؟ yjc سیاست را به علم و پزشکی دخالت ندید و مردم رو احمق فرض نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
اولا فایبر نیست و فایزره. در ثانی آماری که خود دولت آمریکا منتشر کرده رو هم منکر میشی؟ خوب وقتی تعداد قربانیها در این ماه به بالای ۳۰۰۰ هم رسید مشخصه واکسن فایده نداشته. شما اصلا با خبرگزاری‌های داخل کشور کاری نداشته باش خودت به انگلیسی توی گوگل سرچ کن. نیویورک تایمز نمودار تلفات کرونا رو از اول تا الان آپدیت شده داره. چرا انکار می‌کنی؟ من نمیدونم شما غرب زده‌ها اخبارتونو از کجا میگیرید که اصلا نمیدونید تو دنیا چه خبره ولی یه خواهشی ازتون دارم لطفا زبان انگلیسی رو حداقل در حد اینکه بتونید خبرها رو بخونید یاد بگیرید.
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
مردم رو... فرض نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
روز ۹ سپتامبر تلفات کرونایی آمریکا تا بالای ۳۲۰۰ هم رسید. ولی ممکنه آمار مرگ و میر خیلی بیشتر از این باشه و مقامات بهداشتی آمریکا برای اینکه مردم بیشتری از زدن واکسن منصرف نشند آمار واقعی رو انتشار نمیدند همونطور که در ماه ژانویه تعداد سیکلهای تست کرونا رو کاهش دادند تا با شروع واکسیناسیون آمار ابتلا کمتر نشون داده بشه. خیلی از آمریکاییها که فایزر و مدرنا زدند الان پشیمونند. ویدئوی سخنرانی بایدن برای واکسیناسیون اجباری ده برابر مثبتها منفی خورده بود و همه بهش بد و بیراه می‌گفتند تازه یوتیوب چند ماهه شروع کرده منفی‌های این ویدئوها و خیلی از کامنتهای مخالف رو حذف می‌کنه. رژیم صهیونیستی از آمریکا هم درصد واکسیناسیون کامل بیشتری داره و ۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال هر دو نوبت رو دریافت کردند اونم فایزر و بجای اینکه اوضاع بهتر بشه در یکی دو ماه اخیر بدترین دوران کرونایی رو توی این یک سال و نیم داشتند. بر عکس برای فلسطینی‌ها که امکان واکسیناسیون نداشتند آمار کاهش زیادی داشته. ایسلند،‌جبل الطارق و جاهای دیگه هم همین مشکل رو داشتند و واکسن‌هایی که با پروپاگاندا به خورد دنیا دادند جز عارضه و مرگ و میر و هزینه زیاد و ایجاد جهش و تولید ویروس خطرناکتر هیچی نداشته. وقتی مخترع ام.آر.ان.ای دکتر مالون نسبت به این واکسن‌ها اخطار داد و گوگل و فیس بوک و باقی پلتفرمها دهنشو بستند معلوم بود عاقبت این واکسیناسیون چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
باشگاه خبرنگاران‌جوان،باشگاه عقده ای ها و اخبار جعلی،آدم نا حسابی علم و سیاست رو جدا کن،تو چی میفهمی که همه جور تحلیل میکنی؟
میشه آمریکا رو رها کنی بچسبی به اخبار امید بخش ایران؟میشه اینقدر اخبار منفی روحیه خراب کن‌مزخرف نزاری؟کشته شدن،تصادف،قطعه قطعه کردن،استرس دادن به مردم بابت ویروس کوفت،ویروس زهر مار،خدا خونتون رو خراب کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
تا چند روز پیش ما بالای 700 فوتی توی روز داشتیم و آمریکا با جمعیت بیشتر فوتی کمتری داشت
همین الانش هم روزانه کلی عزیز از دست میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
محض اطلاعتون آمار مرگ و میر آمریکا در ماه سپتامبر امسال به بالای ۳۲۰۰ رسید. آمار به روز شده رو خودت میتونی از نیویورک تایمز ببینی. مشکل ما شما غربزده‌های بیسواد هستید که توی یه دنیای توهمی زندگی می‌کنید و از واقعیت کوچکترین خبری ندارید
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
کلی عزیز از دست نمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
ای کاش تو کشوری که سیاست رو قاطی همه چیز میکنه نبودم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۴۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
جای این مباحث در نشریات معتبر بین المللی است و نه سایتهای خبری.
طبق مقالات داوری شده در نشریات معتبر فایزر جزو بهترین واکسنهای موجود است. طبعا اگر کسی نظر دیگری دارد باید آن را با یک روش علمی اثبات و در یک ژرنال معتبر چاپ کند.
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چشم چاپ میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
چنین مقاله ای وجود نداره که چنین ادعایی بکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
بزارید ماهم ببینیم نتیجه واکسن گریزها و سویه های جدید تو کشورمون چطور بروز میکنه؟ بعد با این خبر مقایسه میکنیم.
زمانه کند حال هرکسی معلوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
کله پدر آدم دروغ گو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
آمریکا پرستا دست و پای بیخود نزنید. آمار مرگ و میر آمریکا طی دو ماه اخیر وحشتناک بوده و قابل مخفی کردن نیست. با یه سرچ انگلیسی در گوگل به راحتی قابل مشاهده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
این یک نقد از این خبر و تنها نظر شخصی بنده هست
1.در ابتدای مقاله از اکسیر حیات سخن گفته شد و افسانه مربوط به چین. اما مگرنه این که نخستین افسانه درین باره منتسب به خضر نبی است و مگرنه این که حتی در آثار ادبی و اساطیری ایران از آب حیات و بقا به تعداد نامحدود سخن آورده شده است؟
2.طبق 2نمودار اول مگر در نمودار نخست تعداد موارد ابتلا جدید و در نمودار دوم موارد فوتی نمیباشد؟ و مگرنه این که با افزایش مبتلایان میزان فوتی ثابت مانده آیا این نتیجه خوبی به شمار نمیرود؟
3.مقایسه چین که در ابتدا با مخفی کاری و عدم ارائه آمار درست یکی از مقصران اصلی این فاجعه انسانی به شمار میرود با کشور دیگر با فرهنگ دیگر جمعیت دیگر اقتصاد متفاوت کار عبث و حتی مضحکی است.
4.مگرنه این که سویه جدید کرونا در آمریکای جنوبی(لامبدا و مو) یافت شده و مسلما ایالات امریکا به لحاظ موقعیت جغرافیایی نزدیک با این کشورها با نوع جدیدتر و تهاجمی تر از دلتا در حال مبارزه است؟ آیا میزان همه گیری و تهاجم سویه های جدید با سویه های قدیمی یکسان است؟
چه بسا در صورت ورود سویه های جدید به کشور خودمان و چین و حتی هر کشور جدیدی شرایط ما و دیگر کشورها از امریکا بدتر شود.
5.مگرنه این که در همین خبر گفتید واکسیناسیون فراگیر فایزر از آوریل شروع شده و مگرنه اینکه نمودار نخست از ماه آوریل تا اوت میزان ابتلای ثابت و با شیب کند نشان میدهد؟ ومگرنه این که سویه جدید از ماه اوت به بعد یافت شد و شیوع یافت؟
آیا بهتر نیست به جای قیاسهای نابجا و سیاست کاری(بازی) به این فکر کنیم که طبق همین آمار اثرگزاری واکسن امریکا در برابر سویه جدید کاهش یافته و چین با قرنطینه و شناسایی فوری بر این بیماری غلبه کرده و کشور ما برای اثربخشی بهتر واکسنها بر سویه جدید تحقیقات را شروع کند و تدابیر جدیتری مانند چین وضع کند؟
پ.ن:این نظر بدون درنظر گرفتن کشور و نژاد و تنها براساس انسان دوستی و با تنفر سرشار از سیاسی کاری همه دولتها در همه دنیا نوشته شد.
Iran (Islamic Republic of)
یک نفر
۱۳:۲۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
قبل از ارسال خبر یک چک کنید آمار دنیا رو ببینید درسته یا نه تو یک هفته اخیر حروزانه حدود 250 نفر تو آمریکا بر اثر کرونا فوت کردن!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چرا دروغ میگی؟ همین الان آمار آمریکا رو تو نیویورک تایمز چک کردم. چند روز پیش بالاتر از ۳۰۰۰ تلفات هم رفت. یه سرچ ساده تو گوگل که دیگه بلدی یا انگلیسی هم یاد نگرفتی همینجور الکی فقط عاشق آمریکایی؟ معلوم نیست چرا این غربزده‌ها فکر می‌کنند همه مردم مثل خودشون بیسوادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چرا حرف الکی میزنی؟؟؟
سرچ کن اول بعد اظهار نظر کن. همین امروز میانگین مرگ و میر کرونا در هفته اخیر در آمریکا 1683 نفر بوده....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
دویست و پنجاه رو از کجا آوردی؟ تو یکی از خود دولت آمریکا هم آمریکاییتری. خجالت بکش هر مضخرفی تو کانالهای زرد تلگرامی می‌بینی رو اینجا تکرار نکن
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چشم چک میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
اینجاماسک زدنواجباری کنن واکسن فایزرپیشکش..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
خخخ ...اره درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
خودشون همون اول زدن حالا میگن بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
حالا نکه برکت و سینوفارم اکسیر زندگی و حیات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
کاش اونایی ک تو کشورمون امریکا پرست هستن بهشون‌مدرنا فایزر میزدن. ب ما ک وطن پرستیم وتکسن وطنی خودمونو.هرچند ک من واکسن وطنی خودمو زدم و افتخاااااار میکنم.بسوزید و فریاااد بکشید از داغ واردات نکردن فایزر وومدرنا
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چشم فریاااد میکشیم
France
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
كل اين سايت و ادمين هاشون به اندازه دربون در شركت فايزر سواد ندارن بعد از فايزر ايراد گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۱۳ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
واقعا خجالت اوره یه پایگاه خبری این چنین مقاله ای سرشاز از دروغ
اگه فایزر بده چرا تمام مسئولبن فایزر زدن؟
خواهشا اینقد دروغ نگین بسه
کمی خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
لطفا سندتون در مورد اینکه همه مسئولین فایزر زدند رو ارائه بدید. در ضمن آمار مبتلایان و مرگ و میر آمریکا توسط مقامات بهداشتی خود آمریکا ارائه شده حالا شما سینه چاکهای آمریکا چرا کاسه داغتر از آش شدید بماند.
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
خود تحقیری در حد لالیگا برکت بزنید احمقا آمریکایی ها عاشق چشم ابرو ما نیستند
آسترازنکا نزنید به من چه خود دانید خود تحقیر ها
Iran (Islamic Republic of)
علی محمد صادقی
۱۲:۱۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
لطفا فایزر ما را بزنید و ما را بکشید لطفا مثل آسترازنکا که زدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
با عرض سلام، بنده پیشنهادم به خوانندگان این خبر و اخبار دیگر خبرگزاری ها، برای کسب اطلاعات دقیق و معتبر برای اطلاع از واکسن های معتبر و دارای تاثیر گذاری بالا صرفا وبسایت سازمان بهداشت جهانی هست.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/covid-19-vaccines/advice
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
واکسن برکت رو که هنوز تایید سازمان بهداشت جهانی رو نگرفته
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
نگرفته که نگرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
خیلی از مردم امریکا از ترس عوارض واکسن واکسن نزدن و به همین دلیل مردن
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
مردن که مردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
فایزر و مدرنا بهترین واسکن های دنیا هستن. واکسن و علم پزشکی جای سیاست بازی نیست. هرچی باشه خیلی خیلی بهتر از برکته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
اشتباه مثبت دادم.تو دکتری ک فمیذی خیلی خیلی بهتر از برکته؟؟داروسازی؟دانشمندی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
تو داری به این موضوع سیاسی نگاه می‌کنی. آمار که دیگه دروغ نمی‌گه. چرا آمار ابتلا و مرگ و میر دو ماه اخیر در آمریکا با وجود واکسیناسیون کامل بیشتر مردم از دوره مشابه در سال قبل بدتره؟ غیر از اینه که واکسن‌های فایزر و مدرنا فقط مرگ و میر و عوارض شدید داشتند و احتمالا همونطور که بعضی از دانشمندان اخطار داده بودند موجب جهش و تولید ویروس خطرناکتر شدند؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
فقط حرف مفت میزنید باشگاه خبرنگاران جوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
واقعا درود به شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
همه واکسن ها خوب هستند چرا علم را با سیاست خراب می‌کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
بجز چینی و روسی و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
من طرفدار واکسن فایزر بودم و هستم. ولی خیلی جالبه شما که حتی نمیتونید سروم آب نمکی تولید کنید و وارد کننده هستید و هنوز توهم تولید واکسن برکت و واکسن ایرانی دارید، دارین کشورهای تولید کننده رو مسخره میکنید؟ شما خودتون سوژه عالم و آدمید
کی میخواهید به تولید انبوه واکسن داخلی برسید؟ وقتی همه کاملا واکسینه شدن؟ دیدین خودتون سوژه خنده اید
به جای دشمنی با دنیا و وارد کردن واکسن، می‌تونستیم مثل کره و ژاپن و..... از شرکت آسترازنکا مجوز بگیرید تو کشور تولید کنید. ولی شما که نمیفهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
برکت اکسیری از جنس توهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
واقعاً که.......
Iran (Islamic Republic of)
شناس
۱۱:۲۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
واکسن برکت خوبه .از زالی بپرسید بهتون میگه
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
فایبر بازدارنده کرونا نیست
پیشنهاد بنده به ‌‌‌شما این هست‌‌ که صبر کنید.
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
اگه سیاست رسانه ای آمریکا بر پایه دروغه واس شما چیه اگه این افراد تو امریکا میمیرن علتش اینه که از تزریق واکسن امتناع میکنن حتی دولت آمریکا مشوق هایی گذاشته برای افرادی که واکسن بزنن ولی اگه تو ایران مردم نخان واکسن بزنن مشوق که نمیذارین هیچ با کارت واکسیناسیون ملتا تحدید میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
خود آمریکایی ها میگفتند که واکسیناسیون بالای 50 درصد شیوع کرونا رو مهار میکنه!! یعنی لازم نیست همه بزنند تا کرونا از بین بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
اینقدر آمریکا پرستی چشمت حقیقت رو نمیبینه. اگه واکسن‌های فایزر و مدرنا موثر بودند چرا آمار آگوست و سپتامبر امسال بدتر از دوره مشابه پارساله؟ خوب مگه اینایی که واکسن زدند نباید از آمار کم بشند؟ چرا تعداد تلفات بیشتر شده؟ خیلی از مردم خود آمریکا از اینکه واکسن زدند پشیونند چون جز عارضه اثری نداشته بعد یه عده خودشونو خفه کردند تا به توهم اکسیر بودن فایز و مدرنا خدشه‌ای وارد نشه.
Iran (Islamic Republic of)
نقی
۱۱:۱۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
برا اینکه فایزر نیارید چه مقاله ای نوشتید
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چه مقاله ای?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
باشه، شما خوبید
France
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
جمعیت ایران ، یک چهارم جمعیت آمریکاست و آمار مرگ و میر ایران هم یک چهارم آمریکاست ( ۶۰۰ نفر در روز) . پس فرقی با آمریکا نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در آمریکا چند روز پیش بالای ۳۲۰۰ بود در حالیکه در ایران پیک کرونای جدید یک چهارم این هم نبود. پس آمریکا وضع بدتری داره تازه اگه به آمار دولت آمریکا بشه اعتماد کرد. چون با شروع واکسیناسیون سیکلهای تست رو کم کردند تا تعداد ابتلا یه دفعه کاهش پیدا کنه و احتمالا تبلیغی برای واکسن‌ها باشه آمار مرگ و میر هم باید در آمریکا بالاتر از این حرفها باشه.
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
فرقی با آمریکا نداریم
آخرین اخبار