تویسرکان منش گفت: استراتژی دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که در مورد دارو‌های درمان اعتیاد تنوع و دسترسی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا تویسرکان منش مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با داروی جدید درمان اعتیاد اظهار کرد: برای درمان اعتیاد به مواد مخدر، محرک و روان گردان دو شیوه خاص درمان‌های دارویی و غیر دارویی وجود دارد.

تویسرکان منش گفت: در مورد مواد مخدر ما درمان‌های دارویی موثری داریم که به عنوان سم زدایی یا درمان جایگزین استفاده می‌شود و از درمان‌های آگونیستی استفاده می‌شد که داروی معروف آن متادون است، افرادی که تریاک یا هروئین مصرف می‌کردند می‌توانستند به عنوان جایگزین از متادون یا شربت تریاک استفاده کنند.

دبیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر و همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین با مرکز پژوهش‌های جهاد دانشگاهی موفق شده ایم تعدادی داروی  جدید را به سبد دارویی اضافه کنیم.

وی بیان کرد: هر شخص با توجه به جنسیت، وضعیت، سن و نوع ماده‌ای که مصرف می کند ممکن است نیاز به دارویی متفاوت داشته باشد، در واقع نمی‌توان یک دارو را برای درمان به همه داد و افراد مختلف دارو‌های متفاوتی نیاز دارند.

تویسرکان منش افزود: سبد دارویی ما در کشور محدود بود، اما خوشبختانه توسط شرکت‌های دانش بنیان دارو‌های جدیدی تولید شده است، طبق خبری که دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر سردار مومنی هم اعلام کردند ما موفق شدیم داروی بوپره نورفین را در اشکال مختلف زیر زبانی و تزریقی بلند مدت با خلوص، اثر بخشی بالا و قیمت مناسب تولید کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از این دارو‌ها از ترکیبات بوپره نورفین است که به صورت خالص و در ترکیب با نالوکسان استفاده می‌شود، در این زمینه دارو‌های گیاهی نیز از طریق پژوهشکده گیاهان داروی جهاد دانشگاهی به بازار عرضه شده است. دتوکسین از جمله گیاهان دارویی است که بر ولع، نیاز و میل به مصرف در انواع مواد مخدر و محرک تاثیر می گذارد، این دارو اکنون در بازار موجود است و مجوز‌های قانونی خود را از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دریافت کرده است.

تویسرکان منش ادامه داد: داروی دیگری نیز توسط یکی مراکز پژوهشی تست شده و به زودی وارد بازار خواهد شد، این دارو طیف گسترده‌ای از مواد را تحت پوشش قرار خواهد داد، دارو‌های آنتی ابولیستی نیز داریم که جایگزین مواد نیستند و در واقع مهار کننده آن هستند، در نوع تزریقی بلند مدت آن، یک بار تزریق برای یک ماه کفایت می‌کند. نالوکسان پیوسته رهش توسط یکی از شرکت‌ها تولید و وارد بازار شده است.

مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با نوا مخدر بیان کرد: استراتژی دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که در مورد دارو‌های درمان اعتیاد تنوع و دسترسی ایجاد شود.

وی درباره تفاوت‌های مواد مخدر، محرک، روان گردان تصریح کرد: مواد مخدر پایه تریاک دارند و از اپیوئید‌ها هستند، تاثیرات این مواد در بدن ایجاد حالت سستی بی دردی، بی خیالی و نشئگی است. گروه دیگر مواد محرک هستند که پایه طبیعی یا صنعتی دارند و معروف‌ترین آن‌ها حشیش است.

تویسرکان منش ادامه داد: از جمله این مواد می‌توان به شیشه اشاره کرد، تاثیر این مواد بر بدن این است که اصطلاحا باعث می‌شود شخص‌های شود، ضربان قلب و فعالیتش افزایش پیدا کند که در واقع اثری بر خلاف اثر ماده مخدر ایجاد می‌کند.

مدیر کل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اثر مواد روان گردان این است که توهم ایجاد می‌کنند، معروف‌ترین این مواد ال اس دی است و نوع جدید‌تر آن  برای مثال ان پی اس و نیو سایکو اکتیو هستند که تولید می‌شوند.

وی تصریح کرد: بیش از هزار نوع ماده روان گردان صنعتی تولید شده و وجود دارد، مانند انواع اکس تازی که در اشکال خوراکی و استنشاقی و ... تولید و عرضه می‌شوند، این مواد روان گردان درک فرد را از زمان، مکان و واقعیت تغییر می‌دهد برای مثال شخص ارتفاع بلند را با ارتفاع یک پله اشتباه می‌کند، این مواد بیشتر برای تفریح در بین جوان استفاده می‌شود.

تریاک تاثیری در درمان کرونا ندارد

تویسرکان منش گفت: کشت و استفاده از موادی مانند شاهدانه سابقه‌ای طولانی و چند هزار ساله دارد و این ماده اثر دارویی نیز دارد، در افغانستان هزار سال است که خشخاش کشت می‌شود، سابقه‌ای ۱۰ هزار ساله در تاریخ در  رابطه با مواد مخدر وجود دارد.

مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: اخیرا این مواد به صورت صنعتی نیز تولید می‌شوند، مواد صنعتی نیاز به کشت گسترده ندارند، پیش ساز‌هایی وجود دارد که روی آن تغییر ایجاد می‌کنند. بسیاری از جرائم نیز تحت تاثیر مصرف همین مواد رخ می دهد. 

وی بیان کرد: این مواد ارزان هستند و باور اشتباهی نیز در این باره وجود دارد که اعتیاد ایجاد نمی‌کنند، تبلیغات در محیط‌ هایی مانند باشگاه‌های بدن سازی، آرایشگاه ها، محیط‌های دانشجویی و اطراف مدرسه انجام می‌شوند که باعث شده الگوی مصرف به سمت مواد صنعتی تغییر کند.

تویسرکان منش درباره کمیکال گفت: کمیکال در اصل حشیش صنعتی است، در حشیش ماده موثر به نام تی اچ سی وجود دارد که اثراتی مانند‌ توهم زایی ایجاد می‌کند. برگ و ساقه گیاهی که خشک شده و استفاده می‌شود ماری جوآنا، صمغ آن حشیش و فراورده ژنتیکی دستکاری شده آن گل نام دارد،گل‌هایی که در ایران تولید می‌شود درصد تی اچ سی تا ۸۰ درصد می‌رسد در حالی که نمونه‌های اروپایی آن ۲ یا ۵ درصد تی اچ سی دارند.

مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اگر در آزمایشگاه مواد مشابه این بدون پایه گیاهی تولید شود کمیکال نام می‌گیرند، این ماده محرک بوده و توهم زا هستند و به اصطلاح باعث می‌شود فرد سفری را در رنگ، صدا و خاطرات تجربه کند، این مواد بسیار اعتیاد آور هستند و اثرات مخربی بر بدن می‌گذارند، برای مثال بیولوژی مغز را تغییر می‌دهند و آسیب وارد شده به مغز تحت تاثیر مصرف این مواد در بسیاری از موارد قابل جبران نیست، ممکن است مصرف این مواد بیماری‌های روانی و سایکوز مانند اختلال دو قطبی ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سوال که ایا مصرف تریاک برای افراد بالای ۵۰ سال خاصیت درمانی دارد یا خیر گفت: تریاک از قدیم در طب استفاده می‌شد حتی در شاهنامه نیز به آن اشاره شده است، امروزه هم تریاک و موادی مانند مورفین و ... در پزشکی کاربرد دارد، برای مثال در دارو‌های بیهوشی برای القای بی دردی از این مواد استفاده می‌شود.

تویسرکان منش ادامه داد:، اما این تصور که مصرف تریاک برای شخص فواید پزشکی دارد کاملا اشتباه است، باور‌هایی مانند اینکه مصرف تریاک فشار خون و قند خون را پایین می‌آورد یا باعث درمان کرونا می‌شود یا این تصور که چربی سوزی می‌کند کاملا اشتباه و نادرست است.

مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: اخیرا مطالعاتی در ایران منتشر شده، سازمان بهداشت جهانی نیز آن را جزء اسنادش منتشر کرد است، در این مطالعه افراد ۳۰ سال دنبال شده اند، نتیجه مطالعات این است که ارتباط بین مصرف تریاک و سرطان به قطع و یقین اثبات شده است. مصرف تریاک درهر فردی عوارضی دارد، همانطور که می دانید اولین بار ایدز در ایران بر اثر اعتیاد تزریقی (تزریق مشترک) ظاهر شد.

وی در پاسخ به این سوال که والدین باید برای مراقبت از فرزندان خود چه کاری انجام دهند بیان کرد: در بحث مبارزه با ماده مخدر طیفی وجود دارد، برای مثال این کار با مقابله شروع می‌شود، پلیس با کشف، برخورد و دستگیری سعی در مبارزه با ترانزیت، کشت و فروش مواد مخدر دارد تا دسترسی به این مواد کاهش یابد.

تویسرکان منش اظهار کرد: بخش مهم‌تر مقابله با این موضوع اعتیاد تاکید بر کاهش تقاضا است. ما باید بر اصول پیشگیری تاکید کنیم، خانواده منسجم در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد.

مدیر کل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سوال که با وجود مشغله کاری برای تهیه معاش ارتباط افراد خانواده با هم کم شده است و طبق آمار روانشناسان خانواده‌ها در هفته ۱۷ دقیقه باهم صحبت می‌کنند، در این شرایط والدین چه اقدامی می‌توانند انجام دهند گفت: همانطور که اشاره شد خانواده منسجم و گفتگو نقش بسیار مهمی در پیشگیری از تقاضا دارد و با توجه به اهمیت این مسئله والدین باید وقت ویژه‌ای در این زمینه برای فرزندان خود بگذارند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
عجب
آخرین اخبار