به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مقایسه جک S5 و هایما S7 توربو یک رقابت جذاب و شانهبهشانه در سگمنت کراس اوورهای چینی میان قیمت بازار ایران به شمار میرود و همواره حرفوحدیث پشت سر آن زیاد شنیده شدهاست. بنابراین ما در بخش مقایسه خودرو این 2 این حریف چینی را به میدان آورده و روبهروی یکدیگر قرار دادهایم تا مشخص کنیم کدام یک از آنها بهتر از دیگری عمل میکند.
که جک اس ۵ از سال 1394 مهمان بازار ما شد و در آن زمان به گیربکس دستی مجهز بود. در سال 1396 نیز این خودرو با گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه اتوماتیک و برخی امکانات بیشتر در اختیار مشتریان قرار گرفت.
هایما اس ۷ توربو نیز بهعنوان نمونه فیسلیفت نسخه معمولی این خودرو، از سال ۹۶ در سبد محصولات ایکو حاضر شد و پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژ را جایگزین نمونه تنفس طبیعی ۲ لیتری مدل پیشین کرد.
در یک کلام میتوان گفت که هایما اس ۷ توربو شباهت بیشتری به شاسی بلندهای فول سایز کلاسیک دارد و چهره نسبتا ساده آن میتواند سلایق گوناگون را با خود همسو سازد، اما در سمت دیگر جک S5 شباهت بیشتری به کراس اوورهای مدرن، بهویژه محصولات هیوندای دارد و انحناهای بیشتری در خطوط اصلی بدنه آن به چشم میخورد؛ بنابراین گرچه طراحی جک S5 بیشتر مناسب مشتریان امروزی به نظر میرسد، اما در عین حال هایما اس ۷ توربو نیز توانسته هواداران بسیاری را مجذوب ظاهر مردانهتر خود کند.
در مورد طراحی داخلی هم باید گفت که فرم و کیفیت کابین محصول ایران خودرو نسبت به کراس اوور جک تا حدی دلنشینتر جلوه میکند و بینندگان از حضور در اتاق هایما اس ۷ توربو لذت بصری بیشتری میبرند. البته فاصله بین محور چرخهای جک s5 کمی بیشتر از کراس اوور ایران خودرو است، بنابراین احتمالا میزان فضای پا و زانوها برای سرنشینان ردیف عقب جک اندکی وسیعتر از اس ۷ توربو خواهد بود.
همچنین هنگام جای دادن اسباب و وسایل درون صندوق عقب، کاربران جک اس 5 به فضای بیشتر تحت اختیار خود افتخار خواهند کرد؛ چراکه ۵۰۵ لیتر گنجایش برای آنها فراهم شده و این در حالی است که صندوق عقب هایما S7 توربو تنها حدود ۴۰۰ لیتر فضا را به خود اختصاص داده است. بنابراین کابین هایما اس ۷ کمی زیباتر جلوه میکند ،اما اتاقک جک s5 کاربردیتر طراحی شده است.
در ادامه مقایسه جک S5 و هایما S7 توربو به مباحث فنی و تجربه رانندگی میرسیم. قبل از اینکه پشت فرمان این خودروها بنشینیم، بهتر است نگاهی به زیر درپوش موتور آنها بیندازیم. ابتدا به سمت محصول ایران خودرو میرویم و با یک پیشرانه ۱۷۹۵ سی سی توربوشارژ با کد HM484Q-T مواجه میشویم که معادل ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را بهوسیله گیربکس شش دنده اتوماتیک به سمت چرخهای جلو هدایت میکند. مصرف سوخت ۸.۳۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه از جمله شاخصترین آمار و ارقام فنی این خودرو به شمار میروند.
در سمت دیگر جک S5 با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ خود میتواند ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور را توسط یک گیربکس ۶ دنده دو کلاچه به سمت محور جلو انتقال دهد. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۱۱.۷ ثانیه است و نهایتا تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد. همچنین میانگین مصرف سوخت جک اس ۵ به طور ترکیبی حدود ۷.۷ در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است.
با توجه به مشخصات ارائهشده متوجه شدهاید که پشت فرمان هایما S7 توربو اتوماتیک چابکی بیشتری به شما دست خواهد داد و شتاب اولیه این خودرو نسبت به محصول کرمان موتور کمی بالاتر احساس خواهد شد. همچنین کیفیت سواری یا تعویض دندهها نیز در هایما اس ۷ اندکی نرمتر به نظر میرسد و میتواند باعث لذت بیشتری در رانندگی با این خودرو شود. بهویژه که سواری اسپرت جک S5 احتمالا در جادههای ناهموار نارضایتی بیشتری را برای سرنشینان به وجود خواهد آورد.
اما از لحاظ پایداری و چسبندگی میشود گفت که وضعیت S5 تا حدی بهتر است و حرکات عرضی بدنه تقریبا به نحوی مطلوبتر از هایما اس ۷ مهار شدهاست تا خودرو بتواند مانورپذیری بهتری در عبور پرشتاب از مسیرهای منحنی شکل نشان دهد. قدرت ترمزها نیز در هر دو خودرو مطلوب برآورد میشود و میزان اطمینان خاطر راننده از لحاظ قدرت بازدارندگی آنها در سطوح مطلوبی قرار خواهد داشت.
نوع تجهیزات جک S5 اتوماتیک چری تیگو 5 تیپ IE