تصنیف «رفته» به یاد همایون خرم امروز در برنامه «با کاروان شعر و‌ موسیقی» رادیو فرهنگ پخش و بررسی می‌شود.

یلدا احتشامی تهیه‌کننده رادیو، در گفت و گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» گفت: این برنامه به بررسی شناسنامه شعر و‌ موسیقی آثار کشورمان اختصاص دارد.

وی در خصوص پخش این برنامه توضیح داد‌: برنامه «با کاروان شعر و موسیقی»  شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۲:۳۰ از رادیو فرهنگ روی آنتن می‌رود و در طی روز یک تا دو بار به طور شناور تکرار آن پخش می‌شود.

این تهیه‌کننده ادامه داد: این برنامه به بعد موسیقایی قطعات و آثاری می‌پردازد که شناسنامه‌ دارند. مانند قطعاتی که در گذشته یا در حال حاضر بر اساس اتفاق و یا ایده‌ای شعر آن سروده و یا آهنگ آن ساخته شده است. در حقیقت ما به دنبال آن هستیم که ایده ساخت هر تصنیف یا آواز را به گوش شنوندگان برسانیم و اطلاعات کاملی از آن قطعه را به مخاطب ارائه دهیم.

احتشامی گفت: در برنامه امروز، تصنیف «رفته» از آثار همایون خرم تقدیم شنوندگان و شناسنامه آن  بررسی می‌شود.

وی درباره این‌ برنامه و تصنیفی که امروز پخش و بررسی می‌شود، گفت: مدت زمان برنامه ۱۰ دقیقه است. از دلایل کوتاه بودن زمان برنامه این است که شنونده بیشتری آن را دنبال کند و با گوش دل و جان آن را بشنود و بتواند برای آن زمان بگذارد. در برنامه تلاش می کنیم اگر شعر و ترانه‌ای توسط چندین خواننده بازخوانی شد، به آن‌ها هم بپردازیم. تصنیف «رفته» که امروز پخش و بررسی می‌شود بر روی شعری از رحیم معینی کرمانشاهی ساخته شده است و خوانندگانی چون علی زند وکیلی، سالار عقیلی و مصطفی جلالی پور آن را بازخوانی کرده اند و بازخوانی این اثر با صدای علی زندوکیلی؛ با نام "رفتی" با تنظیم پویان رمضانی و نوازندگی پیانوی سامان احتشامی اجرا شده است.

گفتنی است؛ همایون خرم نوازنده نامدار ویولن، موسیقی‌دان، آهنگساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی محسوب می‌شود که در میان دوستداران این هنر به جهت ساخت ملودی ترانه‌های «تو‌ای پری کجایی» و «امشب در سر شوری دارم» شناخته شده‌ است.

خرم را می‌توان همچنین از پیشگامان رونق و شکوفایی رادیو در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ خورشیدی دانست که تلاش‌های وافری جهت پیشرفت و پرورش نسل جدید موسیقی ایران انجام داد.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» به تهیه‌کنندگی یلدا احتشامی و گویندگی مریم واعظ پور، روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج‌ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار