رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران قوچان گفت: طی برآوردها و بررسی‌های اولیه انجام‌شده بیش از ۴۲ روستا در حادثه زلزله ۵/۲ ریشتری صبح روز گذشته قوچان دچار آسیب شدند که تاکنون ۷۰۰ واحد مسکونی به‌صورت کلی و جزئی آسیب‌دیده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امین رضا مرآتی فرماندار قوچان با اشاره به آخرین جزئیات زلزله روز گذشته قوچان و میزان خسارت‌ها گفت: به دلیل خسارت‌های واردشده اسکان اضطراری در روستا‌های دیزادیز، ددانلو، عمارت و خلکانلو انجام شد که تاکنون حدود ۴۰ چادر اسکان در این مناطق توزیع‌شده است.

او افزود: برای روستا‌های دیگر نیز تأکید بر نیازسنجی انجام شده که صبح امروز اکیپ‌های بازرسی مجدداً به سطح منطقه اعزام شدند تا به هر تعداد موردنیاز، چادر اسکان اضطراری در اختیار خانواده‌ها به‌صورت امانت قرار گیرد.

فرماندار قوچان ادامه داد: شرایط برای اسکان موقت اهالی این روستا‌ها در مدارس نیز فراهم‌شده، اما مردم غالباً ترجیح می‌دهند در محل زندگی خود اسکان یابند تا از این طریق مراقبت از اموال و لوازم زندگی‌شان باشند و از اسکان تجمیعی استقبال نمی‌کنند، ولی به دلیل بحران‌های احتمالی پیش رو، این شرایط برای اسکان اضطراری ایجاد شده است.

مرآتی با یادآوری اینکه بیشترین آسیب‌دیدگی مربوط به روستای دیزادیز بوده که باید خانواده‌ها خسارت‌ها را اعلام کنند، بیان کرد: تیم ارزیاب جمعیت هلال‌احمر با همراهی نماینده بخشداری و بنیاد مسکن در حال حاضر به روستا‌ها اعزام شدند تا به تعداد واحد‌های آسیب‌دیده چادر تحویل دهند.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: به دلیل شرایط کرونایی امروز در مناطق زلزله‌زده ماسک نیز میان خانواده‌ها توزیع می‌شود که اکیپ‌های مرکز بهداشت نیز در حال ارزیابی بهداشت محیطی و ... هستند.

 فرماندار قوچان  نیاز فعلی شهرستان را تهیه بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دانست که امروز توزیعی در این زمینه صورت می‌گیرد و تاکید کرد: طی بررسی‌های انجام‌شده در بیش از ۴۲ روستای آسیب‌دیده این شهرستان براثر زلزله، ۷۰۰ واحد مسکونی به‌صورت جزئی و کلی آسیب‌دیده‌اند که در حال سطح‌بندی هستند.

مرآتی بابیان اینکه در برخی روستا‌ها با آسیب‌دیدگی مخازن آب و کانال‌های انتقال آب کشاورزی روبرو بوده‌ایم که امروز جمع‌بندی میزان خسارت‌های وارده صورت می‌گیرد، اظهار کرد: محور طویل در روز گذشته به دلیل زلزله دچار انسداد شده بود که در حال حاضر مشکل رفع و هم‌اکنون تردد در تمام محور‌های روستایی زلزله‌زده در جریان است.

او با تأکید بر این موضوع که اکثر منازل آسیب‌دیده در زلزله روز گذشته این شهرستان قدیمی و کاه‌گلی و چوبی بوده است، افزود: این واحد‌ها باید به‌طور کامل احداث شوند حتی اگر خسارت آن‌ها محدود باشد، چون در شرایط غیر بحران مثل زلزله نیز ایمن نبودند.

 فرماندار قوچان مشکل عمده آسیب‌های زلزله را مربوط به واحد‌های غیرمقاوم دانست که غیر مهندسی ساخته شده بودند و ادامه داد: در بحث تعمیر و احداث منازل خسارت‌دیده باید ستاد‌های ملی پای‌کار بیایند، چون بسیاری از این خانه‌ها با یک ترک کوچک عملاً قابل استفاده نیستند.


منبع, فارس

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.