شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

گزارش سازمان ملل درباره اقدامات گروه طالبان علیه کارمندان دولت سابق

سازمان ملل اعلام کرده است گروه طالبان به نیروهای امنیتی در دستگاه دولت سابق و خانوده های شان ضررهای جانی و مالی رسانده است گفتی است که چندین فیلم هم چنان حاکی این مسئله از سوی طالبان به فضای مجازی پخش ونشر میشد.

سخنگوی طالبان به گزارش جدید سازمان ملل متحد در خصوص ارتکاب جنایات جنگ طی حملات شان در افغانستان اظهار داشته است که ما این گزارش‌ها را به شدت رد کرده و میگویم که سازمان ملل باید تحقیق ساحوی یا منطقه ای انجام دهد و به گزارش‌ها اعتنا نکند.

ارسال تضمین روی کاغذ از سوی طالبان به سازمان ملل

سازمان ملل نگران وضعیت فعلی در افغانستان و تلاش های مکرر شان برای مدت رسانی به مردم افغانستان و اما این موضوع روی میز سازمان به بحث گرفته میشود که چه تضمین برای جان مدد رسانان وجود خواهد داشت و طالبان هم در این عرصه کم کاری نکرده و یک تضمین کتبی به این سازمان ارسال کرد است. گفته می شود که وعده های طالبان که قبلا به این سازمان مرد مورد تشکیل حکومت همه شمول و رعایت حقوق زنان داده بود عملی نگردیده است.

با این حال میشل باشله کمیسرعالی حقوق بشر اعلام کرد که طالبان به وعده های که داده عمل نکرده از جمله حقوق زنان در این کشور که هنوز هم در خور بحث است. آنها باید در صدد حذف زنان از کرسی های حکومتی نباشد. قرار است کمک های جامعه جهانی در افغانستان بخاطر پیش گیری از فاجعه انسانی ارسال شود، ولی اعتبار روی کاغذ تضمین نمیشود و عمل کرد این گروه تعیین کننده خواهد بود

تزلزل صلح با انحصار گرایی دولت تازه تشکیل

به گفته فرمانده عمومی و مسئول روابط خارجی خیزش های مردمی پنجشیر درگیری ها بین گروه طالبان و خیزش مردمی هنوز هم ادامه دارد با این حال تصاویر و گزارش ها نشان دهنده این مسئله است که آمار بیجاشدگان هر روز بیشتر میشود و دامنه فقر گسترده تر. مردم انتظار صلح را میکشند و صلح همچنان برای مردم افغانستان به رویا تبدیل شده و سازمان ملل نگران از وضیت فعلی در افغانستان، ازسوی دیگر با کارکرد و برایند این کارکرد از سوی آمریکا در افغانستان برسی‌ها و تحقیق ها روی هدف های تعین شده توسط آمریکا در این کشور و نظر به نتایج آن کوریای شمالی گفته است که آمریکا با ایجاد چنین وضع در این کشور باید محاکمه شود.

امرالله صالح کشف پول در خانه خود توسط طالبان را تکذیب کرد

پس از نشر تصاویر چندین باکس یا چمدان از آنچه آنها خانه امرلله صالح معاون اول دولت اشرف غنی خواندند، امر الله صالح در پیامی آن را تکذیب کرد و پس از آن طالبان آن را رد کرد. معلوم نیست چه شخص یا اشخاصی با نشر اینگونه تصاویر سعی دارند به کدام هدف خود دست یابند.

تاکید ایران بر تامین ثبات و تشکیل دولت فراگیر در افغاستان

حسین امیرعبدللهیان، وزیر خارجه ایران در مورد تامین ثبات و تشکیل دولت فراگیر در افغاستان تاکید کرده و میگوید که به ارتباط خود با همه طرف های درگیر در این کشور دامه خواهیم داد. وی افزوده است که برای تمام میلیت ها باید زمینه تعیین سرنوشت شان داده شود تا بتواند حکومت تازه تشکیل در همسایگی ایران یک قدم به صلح و ثبات نزدیک تر شود. این درحالی است که طالبان هنوز هم قناعت تمام قومیت ها را درحکومت داری خود به دست نیاورده و تلاش کرده تا همه وزیران از خود این گروه تعیین شود اما سخنگوی این گروه تاکید کرده که در آینده همه در حکومت شان سهم خواهند داشت.

ابراز خرسندی خلیلزاد از ادمه کمک های آمریکا در افغانستان

خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان از ادمه کمک های آمریکا در افغانستان ابراز خوشحالی کرده و می گوید که کمک های آمریکا هنوز هم به مردم این کشور دامه دارد و ما به این اقدام آمریکا خوش بین هستیم و افتخار می کنیم آمریکا در جلسه سازمان ملل در مورد افغانستان خواسته است که حدو 60 ملیون دالر از 600 ملیون دالر آن را پرداخت خواهد کرد. در عین حال کارشناسان مسائل بین المللی، آمریکا را دلیل اصلی فاجعه انسانی، فقر و جنگ در افغانستان میدانند. این در حالی است که کوچ وبار مردم افغانستان هنوز هم در خیابان های شهرها در داخل کشور و یا هم بعضی‌ها مجبور به ترک وطن شان شده اند.

بلینکن: حتی بدبینانه ترین ارزیابی‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند که کابل در حضور نظامیان آمریکا سقوط کند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت: حتی بدبینانه ترین ارزیابی‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند که نیروهای دولتی در کابل در حالی که نیروهای آمریکا در آنجا هستند، سقوط کنند. او گفت: اگر بایدن نیروهای آمریکایی را فورا از افغانستان خارج نمی‌کرد، طالبان حملاتش به‌‌ ارتش آمریکا و متحدانش را از سر می‌گرفت. او همچنین افزود: 20 سال در افغانستان بودیم چه دستاوردی داشت که در مدت کوتاه دیگر که می خواستیم بمانیم برایمان دستاورد می داشت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار