باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟ + تصاویر

یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش توانست از ابتدای دوران فعالیتش، رکورددار پرواز با جنگنده فانتوم باشد.

به گزارش  خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نیز نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.

نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟ + تصاویر

اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانی‌های آنان نبود شاید بسیاری از عملیات‌های دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز به پیروزی نمی‌رسید. این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصه‌های خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیرو‌های پیشگام در نیرو‌های مسلح به شمار می‌رود.

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟ + تصاویر

این نیرو از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی و بعد‌ها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیات‌های مهمی، چون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیات‌ها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیات‌های بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیات‌ها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند.

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟ + تصاویر

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟

در میان همه خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون مجاهدت ها و رشادت های بسیاری انجام داده‌اند، فعالیت های برخی از آن ها ویژگی‌های خاصی دارد. امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی یکی از همین خلبانان شجاع و نترس نیروی هوایی ارتش است که در ادامه با برخی از رکوردهای وی آشنا می‌شویم.

امیر محققی که به خلبان تاپ‌گان نیروی هوایی ارتش نیز معروف است، در کارنامه خدمتی خود به ویژه در دوران دفاع مقدس سوابق و رکوردهای درخشان بسیاری دارد. 

او در دوران دفاع مقدس ۱۸۲ پرواز برون مرزی را در کارنامه خود دارد که از این حیث در ایران و خاورمیانه رکورددار است. یک هزار ساعت پرواز رزمی در دوران جنگ تحمیلی، انجام بیش از ۲۰۰ ماموریت خطرناک (Special Mission)، حضورموثر در عملیات‌های کمان ۹۹ و مروارید در جهت شکستن ستون فقرات دشمن بعثی، فرماندهی دسته ۴۰ فروندی در عملیات ۱۴۰ فروندی کمان ۹۹ و رکورد پرواز رزمی با جنگنده فانتوم از مهم‌ترین سوابق خدمتی امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی است.

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟ + تصاویر

من خلبان هستم و نمی‌توانم تحمل کنم که مردم صدمه ببینند

امیر محققی درباره بخشی از حضور خود در دفاع مقدس می‌گوید: «پیش از آن که جنگ تحمیلی شروع شود تهران بودم، اما از ابتدای جنگ به بوشهر آمدم و تا آخر جنگ همین جا بودم. دو سه سانحه در خوزستان برایم رخ داد که عرب‌های ساکن این استان من را نجات دادند و نگذاشتند دست عراقی‌ها بیفتم. هر نیروی هوایی حتی در زمان صلح مانند اکنون، طرح‌های پیش فرضی دارد، فرماندهان برای آینده فکر می‌کنند و طرح و برنامه می‌ریزند؛ بنابراین زمانی که جنگ شد خلبانان آماده رزم بودند.»

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟ + تصاویر

وی ادامه داد: «وقتی رژیم بعث عراق حمله را شروع کرد، باید جواب داده می‌شد، چون اگر نمی‌شد، مردم را از دست می‌دادیم. وقتی که ارتش دیر عمل کند مردم عادی صدمه می‌بینند. نظامی‌ها باید از صدمه دیدن مردم جلوگیری کنند.  من خلبان هستم و نمی‌توانم تحمل کنم که مردم صدمه ببینند و از بین بروند. اما ما نسبت به عراقی‌ها این کار را نکردیم ما می‌توانستیم خیلی جا‌ها را مورد اصابت قرار دهیم، ولی این کار را نکردیم. زیرا عقیده داشتیم درست است که ما در جنگ هستیم، ولی با سربازان می‌جنگیدیم نه مردم.»

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟ + تصاویر

خاطره‌ای از خلبان محققی در کلام عقاب زاگرس

امیر سرتیپ خلبان کیومرث حیدریان که از خلبانان نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس و از فرماندهان نهاجا پس از این دوران بود درباره امیر سرتیپ محققی می‌گوید: «در یکی از پروازهایم از پایگاه ششم شکاری بوشهر در سال‌های اول جنگ که همراه منوچهر محققی بودم پس از انجام مأموریت بر آسمان بغداد، به سمت مرز پرواز کردیم. منوچهر محققی یک از خلبانان همیشه آماده بود که در هنگام بازنشستگی رکورددار جهانی پرواز برون‌مرزی بود، اما متأسفانه در کم‌تر جایی نامی از ایشان است. هر چند محققی و امثال محققی برای نامشان نجنگیدند بلکه برای وطن بود که جنگیدند و بار‌ها مرگ را به چشم دیدند.»

وی در ادامه افزود: «طبق معمول حجم موشک‌ها و توپ‌های ضد هوایی پدافند عراق زیاد بود و از هر طرف بر ما وارد می‌شدند. تا جایی که توانستیم موشک‌ها و توپ‌ها را جا گذاشتیم، اما متأسفانه حجم موشک‌ها و توپ‌ها به‌قدری بود که نویز، رپیتر و چف هم دیگر بی‌تاثیر بودند. نهایتاً با دیدن به‌موقع چراغ هشدار دهنده نهایی و قبل از اصابت موشک به فانتوم با اجکت کردن هواپیما را ترک کردیم. محققی نیز از ناحیه دست چپ چندین تیر از رگبار مسلسل خورد.»

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟ + تصاویر

خلبان ایرانی که شلیک ضد هوایی به فانتومش را کسر شان خود می‌دانست

یکی دیگر از همرزمانش درباره او می‌گوید: «امیر تیمسار منوچهر محققی اخلاق منحصر به فردی داشت، شلیک توپ ضد هوایی به فانتومش را کسر شأن خود می‌دانست و جواب آن را متقابلا با شیرجه و شلیک توپ دماغه فانتوم می‌داد. روزی که به همراه جاویدان؛ عباس دوران به عملیات برون مرزی رفته بود در راه باز گشت از دسته پروازی جدا شد و با تغییر مسیر، تیربار ضد هوایی را که در مسیر رفت به طرفش شلیک کرده بود منهدم کرد، رفتار‌های قدرناشناسانه با وی منوچهر را در سال‌های پس از جنگ گوشه گیر کرد، ایشان هم اینک از آسیب‌های جدی به ستون فقرات به علت کثرت پرواز‌های جنگی رنج می‌برد!»

او در آخرین روز‌های جنگ در وصف دوران خدمت خود به همرزمان تیز پرواز خود گفته بود که بچه‌ها اینقدر Low Level بروی خلیج فارس پرواز کردم که فکر کنم همه ماهی‌های خلیج فارس کباب شدند.

کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟ + تصاویر

عیادت امیر نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش از امیر سرتیپ محققی 

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش ۲۱ شهريورماه امسال با حضور در بیمارستان بعثت، از نردیک در جریان وضعیت بیماری یکی از خلبانان پیشکسوت نیروی هوایی ارتش قرار گرفت. وی در گفت‌وگو با پزشکان معالج و کادر درمان ضمن برشمردن خدمات ارزنده و مجاهدت‌های چشمگیر امیر محققی در دوران دفاع مقدس، بر استفاده از همه ظرفیت‌های موجود و لازم برای درمان امیر «محققی» تأکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
اینچنین خلبانان دلیری چه رشادتهای بخرج دادند در زمان جنگ و حالا چه کسانی در دولت هستند که بجای ایثار و مردانگی بدنبال منافع خود هستند و اختلاسها،تبعیضها و...
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۵:۳۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
اینایی ک میگن از نیروی هوایی تقدیر نمیشه
واقعا نمیدونم چقد اطلاعات دارند

نیروی هوایی یک ارکان نظامی هس ک باید بیشتر اسرارش نگهداری بشه نیاز نیس ک همه فداکاریهاشون علنی بشه یا خودشون در انظار عمومی قرار بگیرند البته وقتی زنده هستن اونایی ک شهید شدن مقام شون اونقدر بالا هس و خودشون هم حس کردند ک نیاز ب تقدیر ظاهری ما نیستن در قلب همه مردم قرار دارند و اونا بهترین تقدیرات شون نزد خدا میگیرند نه خلق خدا مثل ما

نیروی هوایی خودشون وطن پرستین نیرو هس ک برا حفظ خاک کشورمون حاضر جان شون بدن و خیلی تمایل ندارند ک حتما مورد تقدیر ظاهری قرار بگیرند .


لطفا اینقد معیارهای پایین هدف خودتون با اهداف نیروی نظامی بخصوص نیروی هوایی ، یکی ندونید

نیروی نظامی ! حافظان خاک ایران ! نیروی هوایی ! اجرتون با خدا :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
کاش میزاشتن زنان هم خلبان شن ، به خدا این ظلمه ! کم نبوده د جای جای تاریخ زنان بهتر از مردان درخشیدن
United States of America
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
باید با اونایی که سه بار نجاتش دادن مصاحبه و قدردانی بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
اینها سرمایه های مادی و معنوی ما هستن به خدا.برادر شهید عباس بابایی سه سال همسایم بود نفهمیدم بعد ها شنیدم این اقا برادر اون شهید بزرگواره یه زندگی کاملا ساده دارند اینها رو قدر بدونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
در ایران طول مدت خدمت خیلی طولانی اینجور هواپیما ها هم در زیاد شدن رکورد پرواز خلبانا بی تاثیر نیست.
خارجیا سایقه شون با یه هواپیمای خاص کمتره چون هواپیما هاشونو بازنشسته میکنن و مدلای جدیدو جایگزین میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
آقا بالاخره ساخت قاهر به کجا رسید؟ یه خبرنگار پیدا نمیشه بره اینو پیگیری کنه؟
Turkey
ناصر
۲۰:۵۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
امیر محققی عزیز ازخداوند برایتان شفای عاجل وطول عمر طلب میکنم . امیدوارم هرچه زودتر خبر بهبودی کامل شما امیر سرافراز وطن را بشنویم .. شما و تمام عزیزانی که درراه وطن جنگیدن ابروی این مرز وبوم هستین
Iran (Islamic Republic of)
اشكان
۱۸:۰۰ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
منوچهر محققي يك فرد وطنپرست و بي مانند هست . اميدوارم با بهبودي نسبي هم شده دوباره درست قدم برداشتن كسي كه زمين زير قدمهاش ميلرزه رو ببينيم.
Iran (Islamic Republic of)
اصغر کرمزاده عمرانی
۱۷:۱۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
سلام و درود به تمامی خلبانان تیز پرواز و غیور نیروی هوائی ایران اسلامی عزیز و پرسنل محترم کادر فنی نیروی هوائی کشور
تمام زحمات و رشادتهای شما عزیزانِ جان برکف را
شنیده ایم و وقتی روایتهای گوناگون از ماموریتهای برون مرزی شما رو از طریق رسانه های مختلف از جمله صداوسیمای کشور میبینیم یا می‌شنویم اولا که نفسهایمان در سینه حبس میشود و چنان ترس و وحشت سراسر وجودمان را فرا میگیرد که خدا شاهده از بیان کردن آنها واقعا عاجزیم و حقیقتا به وجود شما عزیزان افتخار میکنیم که اینچنین با شجاعت وصف ناپذیری به قلب دشمن میزدید و با تمام توان قوای آنها را در هم میشکستید و پیروزمندانه به میهن عزیزمان
بر می گشتید
و از همینجا خدمت شما شیر مردان عزیز و گرامی اعلام میکنیم که ما مردم‌ایران همیشه قدر دان شما خوبان هستیم و جان و مال و اقتدار و شرف و ناموسمان را مدیون شما خلبانان عزیزتر از جانمان خصوصا پرسنل محترم کادر فنی که کمتر از خلبانان زحمت نکشیدند هستیم
چون بهترین دوران از جوانیِ عمرتان را به پای ما مردم ایران و انقلاب اسلامی گذاشتید و با خون پاکتان سند استقلال و آزادی ما را امضاء کردید
و در آخر از همینجا دست و پای تک تک شما خلبانان عزیز خصوصا پرسنل محترم کادر فنی را میبوسم و خاک پای شما بزرگوار را بر روی دیدگانم
می‌گذارم و برای تک تک شما عزیزان آرزوی سلامتی و طول عمر و عاقبت بخیری را از خداوند منان دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
امیرمحققی عزیز. تمام مردم ایران برای سلامتی شما دعا می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
چه فایده که بچه های نیروی هوایی تا این حد مورد بی لطفی و بی توجهی از سوی فرماندهان هستند
Iran (Islamic Republic of)
و
۱۶:۲۷ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
در مورد این بزرگ مردان و بلند پروازان بی ادعا و بسیار ارزشمند و خانواده های خاص و متفاوت آنها هر چه گفته شود کم است دلاورانی که به فیض بزرگ شهادت رسیدند و آنهایی که در قید حیات و موجب افتخار و اقتدار در آسمان و زمین در کشور عزیزمان هستند علاقه ام به خلبانان وصف ناپذیر است خداوند روح بلند شهدای عزیز خلبان را با ارواح طاهرینش محشور فرماید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
ما مدیون خون شهدا و فداکاری دلاورمردان ارتش قهرمان ایران هستیم
Iran (Islamic Republic of)
Morteza
۱۵:۰۰ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
باید از خلبانانی که در جنگ شرکت داشتند با بهترین امکانات شامل خانه .اتومبیل و....قدر دانی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
گروهها وکسانی که چنین دلاور مردانی را به مردم معرفی نمیکنند آنان نمی خواهند در کشور مان ایران اینگونه مردانی شکوفا شوند و نمیخواهند ملت ایران به سمت اصالت،قهرمان پروری ومیهن دوستی هدایت شوند درود به همه تیزپروازان ارتشی ایرن
Iran (Islamic Republic of)
ش
۱۳:۱۱ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
خداوند انشاءالله شفای کامل و عاجل به ایشان عطا فرماید،چرا اینگونه قهرمانان باید گمنام بمانند، مسولین ببینندغربیها چطورقهرمانان پوشالی خودشون رو بزرگ می کنند
Iran (Islamic Republic of)
قارایی
۱۲:۵۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
جا داره یادی کنیم از دوست عزیز و محبوبم خلبان شجاع و عقاب تیزتر از نیروی هوایی، استاد سرهنگ خلبان مرحوم هادی توکلی عزیز، که یکسال است با پرواز ابدی خود، تمامی دوستان و همرزمان و خانواده اش را به سوگ نشانده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
خدا حفظش کنه و سلامت باشند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۳۰ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
سلام‌ای‌قهرمان‌بی‌بدیل‌وطن
آنان‌که‌از‌عزیزترین‌نعمت‌خدا‌گذشتند‌
انشاالله‌خدا‌شفا‌بده....
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۱:۴۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
درود بی پایان بر ایشان.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۰۴ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
ایشان و تمامی نیروهای مسلح عزیز میهن، برای ما مردم، گنجینه های گرانقدری از شجاعت و مردانگی هستند و خود را قدردان و مدیون آن عزیزان میدانیم، سلام ما را به این عزیزان برسانید و بدانند که همیشه در قلب تک تک ایرانیان جا دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
مرگ بر آمریکای جنایت کار فاسد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
دمش گرم
ایشالله خداوند شفا دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
درود به شرفشان، درود به غیرتشان و درود به خانواده محترمشان که سالها صبوری کرده‌اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
درد بلای شما قهرمانان بخوره به ستون فقرات این اختلاسگران شیک پوش
Iran (Islamic Republic of)
حسن کاشانی فرد
۱۰:۵۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
آرزوی شفای عاجل برای این مردان وطن پرست وبا غیرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
انشاالله زودتر درمان بشن یاد مردان روزهای سخت بخیر چه خوب درخشیدند وچه خوب زیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
افتخار کشور هستند.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۹:۳۷ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
درود خدا و صلوات پیامبرش بر مردان بی ادعا ، تنش سالم و آخرتش آباد باد . انشالله .
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۰۹:۱۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
فقط برای گرفتن عکس یادگاری
ملتی که عادت کرده ایم به تکریم کسانی که در شرف مرگ و یا از این دنیا رفته اند.
چه بسیارند عزیزانی که از غفلت مسئولین، تمایلی به بیان گذشته ی خود ندارند و گذشته ی خود را فراموش کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
مردم شما عزیزان را فراموش نمیکنند و در قلب ملت ایران جای دارید
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۰۸:۵۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
متاسفانه بعد از جنگ به خیلی از نظامیان ظلم مضاعف شد و قدر ناشناسی از پرسنل تا دوران بازنشستگی و پس از آن نیز ادامه دارد ، هیچ کجا صحبت از پسنل فنی که این هواپیما ها را آماده بکار می کردند نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
ربع این قهرمانان را غربی ها چنان در فیلم ها بزرگ جلوه می دهند که در عقل نمی گنجد اما حقیقت آنان بمباران مردم و شهر و روستای کشور های ضعیف و در حال آشوب و تفرقه امثال ویتنام و افغانستان و لیبی و سوریه و عراق ضعیف شده بعد صدام بود یا بمب اتم بر سر مردم ریختن چه افتخاری باید داشته باشد و اما نیرو های ایرانیان غیور و با اخلاق و شرف و مردانگی کجا !
این است ایران اگر چشم واقع بین داشته باشیم و در کنار شناخت ضعف ها و سعی در رفع مشکلات قدر داشته ها ( قهرمانان و مردم ) را بدانیم و فریب تبلیغات و رسانه های خود فروش را نخوریم و خود در مسیر تعالی دست انداز نشویم که غیر از خشنودی دشمن ثمری ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
همرزم عزیزم دستتان را با افتخار می بوسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
برترین و شجاع ترین خلبانان رزمی جهان در ایران بودند که در جنگ ایران و عراق به اثبات رسید. رشادتهای این تیزپروازان را از طریق رساناها و فیلمسازی و یاد خاطره ها باطلاع مردم ایران برسانید تا این نسل جدید بدانند که در کشور مان چه دلاورمردانی بودند نام این خلبانان در تاریخ ماندگار خواهد ماند البته اگر پوشش داده نشود و ایرانیان را در جریان عملیات و شهامت و شجاعت های اینها قرار دهند. درود بر این دلاوران
آخرین اخبار