برنامه ریزی آب منطقه‌ای گیلان برای تأمین آب کشاورزی سال آینده

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: از هم اکنون برای تأمین آب کشاورزی سال زراعی آینده در حال برنامه ریزی هستیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، وحید خرّمی، مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: در سال زراعی گذشته بعد از ۲ سال پر آب در کشور و استان با خشکسالی مواجه شدیم به گونه‌ای که برخی از اعداد ثبت شده ما حتی از اعداد کمینه ثبت شده در حدود ۶۰ سال گذشته در سد سفیدرود نیز کمتر بود.

او افزود: آورد رودخانه قزل اوزن که بیش از ۷۰ درصد آب سد سفیدرود را تأمین می‌کند از اواسط خرداد ماه گذشته به طور کلی قطع شده و به صفر رسیده است.

رئیس هیئت مدیره آب منطقه‌ای گیلان ادامه داد: کاهش بارش‌ها و تداوم وضعیت نامطلوب آبی سال زراعی گذشته باعث شد از هم اکنون برای سال زراعی آینده در حال برنامه ریزی باشیم.

خرّمی اظهار داشت: در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در مخزن سد سفیدرود ۱۴۰ میلیون متر مکعب است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۲۶۰ میلیون متر مکعب و در ۲ سال قبل از آن ۳۹۰ میلیون متر مکعب بوده است.

او به آورد بسیار اندک به مخزن سد سفیدرود اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه موجودی مخزن ما چندان مطلوب نیست، بر این اساس باید برنامه ریزی دقیقی برای مدیریت مصارف مان داشته باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه در سال زراعی گذشته آب در اختیارمان یک سوم مقدار سال قبل از آن بود، افزود: کل آورد ۴ ماهه نخست امسال ۴۰۰ میلیون متر مکعب بوده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲ میلیارد متر مکعب و قبل از آن بیش از ۳ میلیارد متر مکعب بود.

خرّمی تصریح کرد: کشاورزان اطمینان داشته باشند در تلاش هستیم با برنامه ریزی دقیق و هم افزایی ان شاءالله بتوانیم سال آبی و زراعی پیش رو را به خوبی مدیریت کنیم.

استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که آب حدود ۱۷۲ هزار هکتار آن از سد سفیدرود تأمین می‌شود.

آب زراعی بقیه شالیزار‌های استان هم از آب بندان ها، رودخانه‌ها و چاه‌ها تأمین می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.