مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خبرداد ؛

توزیع انواع نهاده دامی در خراسان شمالی

مهدی شکاری از توزیع ۵۵ هزار تن انواع نهاده دامی در پنج ماهه امسال خبر داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  مهدی شکاری مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره مشکلات تامین نهاده در سطح استان گفت  : باتوجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته در حال حاضر ماهیانه ۱۳ هزار تن کنسانتره با استفاده از نهاده‌های دولتی و با قیمت مصوب در اختیار دامداران قرار می‌گیرد و با توجه به وابستگی بالای دام سبک استان به مراتع و با توجه به کاهش ۵۰ درصدی میزان بارندگیو فقر شدید مراتع قیمت علوفه نسبت به پارسال به شدت افزایش یافته است که به همین دلیل پرورش دهندگان دام سبک استان دچار خسارت بیشتری شده اند.


بیشتر بخوانید 


او افزود: در این زمینه با پیگیری‌های صورت گرفته و برنامه حمایتی وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر توزیع کنسانتره در ۲ مرحله جو به صورت خام نیز بین پرورش دهندگان دام سبک توزیع شده است.

شکاری درباره افزایش قیمت علوفه گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها بیشتر در مورد علوفه و نهاده‌های دامی داخلی است به عنوان مثال قیمت کاه نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد و جو داخلی ۱۸۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

او گفت : امسال به علت خشکسالی، کمبود علوفه، افزایش قیمت‌ها و افزایش هزینه تولید و غیر اقتصادی شدن دامپروری این حذف شدت بالاتری یافته است در صورت ادامه این روند دام مولد کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد بود و این براِی آینده کشور و بخصوص تامین گوشت قرمز بسیار خطرناک است اگر به همین منوال پیش رویم طی سال‌های آینده با خسارات هنگفتی در حوزه سرمایه ژنتیکی دامی وتامین محصولات دامی مواجه خواهیم شد.

شکاری گفت: میزان نهاده مورد نیاز دامداران استان بیشتر از سهمیه‌های اعلامی است که در این زمینه برای توزیع عادلانه و مناسب نهاده ها، جلوگیری از قاچاق دام، حمل و نقل آسان دام از ابتدای آذرماه سال ۹۹، هویت گذاری دام با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی انجام شده و استان خراسان شمالی در حال حاضر در زمینه هویت گذاری دام در سطح کشور جایگاه مناسبی دارد.

او افزود: توزیع نهاده در حال حاضر براساس تعداد دام هویت گذاری شده است که در این راستا لیست تمام گله‌های هویت گذاری شده استان به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها ارسال شده است تا با همکاری شورا‌های اسلامی و دهیاران لیست مد نظر بررسی و نهایی شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: دوری این استان از بنادر ورودی بویژه بندر امام خمینی (ره) به عنوان ورودی اصلی نهاده‌های دام و طیور باعث مشکلات بیشتری از قبیل افزایش هزینه حمل، تاخیر در ارسال نهاده برای استان شده است.

او درباره اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در زمینه توزیع نهاده‌های دامی در سال جاری گفت: نهاده مورد نیاز واحد‌های پرورش گاو شیری صنعتی به صورت ماهیانه و خام تامین می‌شود که در این باره ماهیانه به ازای هر راس دام موجود در گاوداری به طور متوسط ۴۳.۴ کیلوگرم جو ۸۳.۷ کیلوگرم ذرت و ۴۰.۳ کیلو گرم کنجاله سویا، ۲۰ کیلوگرم سبوس و جمعا ۱۸۷.۴ کیلوگرم نهاده تامین و توزیع شده است.

شکاری افزود: نهاده مورد نیاز واحد‌های پرورش گوساله پروار صنعتی به صورت ماهیانه و خام تامین می‌شود که در این زمینه ماهیانه به ازای هر رأس دام موجود در گاوداری ۴۵ کیلوگرم جو و ۶۳ کیلوگرم ذرت، ۲۰ کیلوگرم سبوس جمعا ۱۲۸ کیلوگرم نهاده تامین و توزیع شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نهاده مورد نیاز واحد‌های پرورش دام سبک صنعتی به ازای هر راس دام موجود در دامداری ۴.۵ کیلوگرم جو و ۲.۳ کیلوگرم ذرت جمعا ۶.۸ کیلوگرم نهاده تامین و توزیع شده است.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.