به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس و استاد دانشگاه درباره ی جار زدن اشتباهات و ایرادات دیگران بیان کرد: انتقاد و ایراد گرفتن به اقدامات و کارهای انسان زمانی به وجود می آید که فرد به سمت جلو و در مسیر زندگی حرکت می کند، وگرنه تا زمانی که انسان هیچ گونه حرکتی نداشته است، طبیعتا اتفاقی نیوفتاده که فرد مورد نقد یا تمسخر قرار بگیرد.
این روانشناس گفت: حرکت افراد به سمت زندگی ارزشمند است، حال ممکن است اشکالی هم در این مسیر به افراد وارد باشد اما نباید کسی را مورد تمسخر و طعنه قرار داد.
ابراهیمی نژاد افزود: انسان های مختلف، میزان سطح تلقین پذیری شان متفاوت است. بعضی افراد هستند که خیلی زود تحت تاثیر قرار می گیرند؛ گاهی با یک کلام در ارتباط با اشتباه فرد و در بوق و کرنا شدن خطای وی، این آدم اعتماد به نفس خودش را از دست می دهد چرا که همه اعتماد به نفس بالایی ندارد.
وی گفت: همه افراد از درک این که حرکت و به جلو بودن مهم است برخوردار نیستند با مطرح شدن اشتباهشان به طور نادرست در مسیر زندگی آن ها تاثیر سوء می گذارد و سبب عدم موفقیتشان می شود.
این روانشناس تصریح کرد: انتقاد و برسی ایرادات دیگران باید به صورت سازنده باشد، به اصطلاح حال کسی را نگیریم و همه را به یک چشم نگاه نکنیم.
وی افزود: دلیل اصلی جار زدن ایراد دیگران و بزرگ نمایی آن، احساس حقارت ها و ضعف های خودشان است. بعضی افراد می خواهند حس های بد خودشان را با این کار پوشش دهند و نشان دهند که خیلی می دانند و توانایی فهمیدن ضعف بقیه را دارند در صورتی که اگر فرد دانایی بود، هیچگاه در حضور دیگران شخصیت فردی را کوچک و زیر سوال نمی برد.
ابراهیمی مقدم گفت: اگر کسی بخواهد ایراد و ضعفی را مطرح کند باید محیطی دوستانه را برای ابراز نقد خود انتخاب کند و از کلماتی دلنشین استفاده کند.
این روانشناس راهکاری را برای ایرادات دیگران بیان کرد: بهتر است برای بیان ضعف و ایراد دیگران در کنار محاسن کار ایرادات گفته شود. توصیه ی ما همواره این است اگر فردی را مشاهده کردیم که ایراد دیگران را به نادرست جار می زند، به صحبت هایش گوش ندهیم و آن محفل را ترک کنیم.
وی در پایان اشاره کرد: سعی کنیم رفتار درست دیگران را ببینیم و به آن ها انرژی مثبت دهیم تا اگر عمل فرد مورد نقد قرار می گیرد، در محیطی دوستانه باشد.
انتهای پیام/
بیشتر بخوانید