نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: برخی سوءمدیریت‌ها در حوزه تعاون کشور وجود دارد و حوزه تعاون باید متحول شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در دیدار با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: تسهیلات اگر به صاحب کارخانه داده شود، در جای دیگری سرمایه‌گذاری خواهد شد، پس باید به کارگری داده شود که کار با او پیش می‌رود و کارخانه‌دار هم سهامدار آن باشد تا جلو سوءاستفاده از تسهیلات گرفته شود.

او افزود: این تعاونی نمی‌شود که یک اداره‌ای باشد که درش را باز کرده و بگویند بیایید تعاونی تشکیل دهید و اگر کاری داشتید بیاید اینجا، بعد هم یک سال بدوند و مشخص هم نباشد که آیا کارشان انجام می‌شود یا نمی‌شود.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی به بیان نمونه‌ای از ناکارآمدی تعاونی‌ها در مناطق روستایی پرداخت و ادامه داد: کوه‌های هزارمسجد کانون تولید گوشت کشور بوده است و با رمه‌داری، گوشت مملکت را تأمین می‌کردند، اما با اشتباهی که جهاد کشاورزی به اسم «آبخیزداری» در منطقه انجام داد و جلو مراتع را گرفت، سبب بروز آسیب جدی به این حوزه شد.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: یک سوم حاشیه شهر مشهد را روستاییان همین کوه‌های هزارمسجد تشکیل می‌دهند و زندگی‌شان با خاک یکسان شده است، افرادی که در آن زمان به پول الان شاید میلیارد‌ها تومان سرمایه داشتند اگر تعاونی در مملکت وجود داشت، این‌ها به این روز نمی‌افتادند و حاشیه شهری توسعه پیدا کرده که هرچه می‌دویم، نمی‌توانیم آن را جمع کنیم، این‌ها ایلات و عشایر سرخس و کلات هستند.


بیشتر بخوانید



او با اشاره به وضعیت باغداران سیب در آذربایجان غربی که محصول سیب آنان در دره قاسم‌لو در حال پوسیدن است و حمایت نمی‌شوند، تصریح کرد: اگر تعاونی در کشور وجود داشت و از روستاییان حمایت می‌شد، قیمت سیب در بازار افزایش نمی‌یافت در حالی که باغداران مجبور باشند محصول خود را کنار جاده حراج کنند.

امام جمعه مشهد با انتقاد از برخی سوءمدیریت‌ها در حوزه تعاون کشور تأکید کرد: از یک طرف گوشت را به این گرانی تهیه کنیم، اما خودمان گوسفندداری نکنیم و دامدار با گدایی زندگی کند، تعاون روستایی الان به این روز افتاده است و به هرکسی که می‌گوییم، می‌گوید کار من نیست، کار دیگری است.

آیت الله علم الهدی  با تأکید بر این‌که مردم در معیشتشان مستأصل شده‌اند، اظهار کرد: در همین مشهد چندین کارخانه خوابیده که هم ابزار و هم نیروی انسانی دارد، اما کار آنان خوابیده است و اگر تعاونی وجود داشت این اتفاق برای آن‌ها نمی‌افتاد.

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.