رئیس شورای صلح طالبان:

ملت افغانستان با بحران روبروست/ اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم

رئیس شورای صلح طالبان گفته است که دولت و مردم افغانستان با چالش‌های زیادی روبرو هستند و از جامعه جهانی می خواهیم تا به افغانستان کمک کند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد داوود عابدی، رئیس شورای صلح طالبان گفت: "دولت و ملت ما پس از اشغال، با چالش های زیادی مانند: بحران غذا، بحران جریان پول، آموزش و ادارات دولتی مواجه است. بسیاری از بخش های دیگر دولت به طور کامل تعطیل شده اند. این تعطیلی ها ازسوی افرادی که در دولت قبلی کار میکردند قصداً انجام شد تا به جهانیان نشان دهند که آن ها از طالبان استقبال نمی کنند.

دیپلماسی با جهان

وی خاطرنشان کرد که قصد طالبان برگرداندن حالت قبلی و خدمت به مردم افغانستان است. عابدی گفت: اولویت های ما این است که از شر مشکلات خلاص شویم و دوران جدیدی را برای افغانستان و روابط جدید با جهان آغاز کنیم.

این عضو طالبان گفت: "این درست است که مردم ما در دوران گذشته با شرایط سخت اقتصادی روبرو بودند. ما انتظار نداریم که جهان دوباره اشتباه کند. جهان باید درک کند، اگر آنها خواهان شریک کاری در افغانستان هستند، باید از تلاش دولت و مردم حمایت کنند. فراموش نکنیم، هر نوع محدودیت در جریان پولی و سایر مسائل مربوط به حکومت به مردم افغانستان آسیب می رساند."

عابدی می‌گوید که افغانستان در بیست سال گذشته، آسیب زیادی دیده است، اما جهانیان اکنون بدانند که که افغانها به آنها نیاز دارند و آنها به افغانستان. 

عابدی افزود که برای درک و تسهیل وضع مشارکت، دولت اسلامی افغانستان قصد دارد تا صنایع معدنی افغانستان را که به وضعیت اقتصادی کمک می کند، کشف و استخراج کند.

روابط با ترکیه

او در مورد روابط ترکیه و افغانستان نیز گفت: "روابط ما با ترکیه قبل از ناتو شکل گرفت. ما روابط بسیار نزدیکی با ترکیه داریم. ما ترکیه را برادران و خواهران خود می دانیم. روابط افغانستان و ترکیه به بیش از 100 سال پیش برمی گردد. از این نظر امیدوارم دولت ترکیه برای افغانستان کمک کند و ما می‌خواهیم از سیاست پیروز ترکیه، درس بگیریم."

به گفته عابدی، سفارت افغانستان در ترکیه، با مقامات در کابل در تماس نیستند، چون آنکارا تا هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد. درعین حال، او از ترکیه خواست تا حکومت موقت طالبان را به رسمیت بشناسد.

عابدی گفت: "ما امیدواریم که ملت برادر ما ترکیه این گام بالغ را برداشته و دولت موقت را به رسمیت بشناسد تا بتوانیم بلافاصله روابط دیپلماتیک را آغاز کرده و نقطه نظر هر دو طرف را برای ایجاد روابط دیپلماتیک خود مورد بحث قرار دهیم."

ایغورهای افغانستان

وی در این مصاحبه درمورد ایغورهای افغانستان نیز گفت: "اکنون ایغور و دیگر اتباع خارجی در افغانستان نمانده اند، آنها تقریباً 20 سال پیش در افغانستان بودند. اما اگر برخی از آنها وجود داشته باشند ، به زودی دولت موقت اعلام می کند که همه خارجی ها باید در وزارت داخله افغانستان ثبت نام کنند. در صورت نیاز به دریافت تابعیت ، ما به آنها تابعیت می دهیم تا بتوانند طبق قوانین افغانستان شهروند عادی کشور باشند. هیچ رفتار بدی با آنها صورت نخواهد گرفت. تا زمانی که آنها در امور داخلی ما دخالت نکنند، ما دوست داریم با چین و هر کشور دیگری رابطه مسالمت آمیز عادی داشته باشیم."

در ادامه این گفتگو عابدی درمورد اینکه طالبان درحال تبدیل شدن به پناهگاه امن تروریستان میشود گفت: "اگر کسی جهاد را تروریست نامید، تمام مسلمانان تروریست هستند، زیرا جهاد بخشی از اعتقادات اسلامی ما است و جهاد فقط جنگ نظامی نیست. اگر به بخش نظامی جهاد اشاره می کنید، ما تا زمانی که زنده هستیم جهاد را ادامه می دهیم.

حضور القاعده در میان طالبان

وی در مورد القاعده اعلام کرد که مواقعی وجود داشت که تعداد آنها در افغانستان زیاد بود. اما پس از تغییر اوضاع در عراق، سوریه، یمن، اکثر آنها به کشورهای خود برگشتند، چون پس از این می توانند به جهاد خود در کشورهایشان ادامه دهند.

رئیس شورای صلح طالبان گفت در مورد ارتباط گروه حقانی با القاعده گفت: "فکر نمی کنیم که افراد زیادی با القاعده در ارتباط باشند، اما اگر یک فرد خارجی در افغانستان باشد، ما عملکرد آنها را پیگیری می‌کنیم، شبکه حقانی وجود ندارد، این فقط یک نام است. من قبلاً با خانواده حقانی دیدار کرده ام، تمام آنها را می شناسم، آنها آدم های خوبی هستند. چطور مردم هموطن خود را القاعده صدا می زنند، حقانی یک افغان است. خانواده وی در 50 سال گذشته برای استقلال افغانستان تلاش کردند. پدرش 53 سال پیش شروع به جهاد کرد."

رابطه با روسیه

عضو رهبری طالبان در مورد رابطه با روسیه نیز گفت: "ما نیز مانند هر کشور دیگری می خواهیم روابط خوبی با روسیه برقرار کنیم. اگرچه ما نظرات خود را در مورد روسیه آنچه آنها در گذشته انجام داده اند، داریم. امیدوارم مردم روسیه و دولت به این امر توجه کنند. آنها به مردم ما صدمه زدند، 2 میلیون نفر در زمان حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان کشته شدند. ما دوست داریم دولت روسیه این موارد را در نظر بگیرد و اکنون با ما به عنوان شریک برابر برخورد کند. در زمان اشغال شوروی به دارایی های افغانستان خسارت وارد شد. بنابراین می توانیم گذشته را فراموش کرده و ببخشیم و یک رابطه خوب جدید ایجاد کنیم. این همان چیزی است که مردم و دولت ما در نظر دارند."

رابطه طالبان با اسرائیل

عابدی در مورد آمریکا و اسرائیل نیز گفت: "اسرائیل کاملاً متفاوت است ، ما رژیم صهیونیستی را به طور رسمی به رسمیت نمی شناسیم. فلسطین در قلب هر مسلمان و هر انسان آزاده ای قرار دارد. درباره آمریکا هم همینطور، ما دوست داریم فراموش کنیم و ببخشیم در حالی که دوست داریم مردم و دولت ایالات متحده برای این دوره جدید سرمایه گذاری و کمک کنند. بیایید هر اتفاقی که افتاده را تازه شروع کنیم، هر چه که بود، گذشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار