در هفته گذشته ۳۰ نفر در ساوه بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، دکتر کریمی سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به فوت  ۳۰ فرد کرونایی در ساوه گفت: از علل اصلی افزایش فوتی‌های کرونا تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی است. 

کریمی افزود: خانواد‌ها و پزشکان در مراکز درمانی با جدی تلقی کردن بیماری مراجعه کنندگان و افرادی که تست آن‌ها مثبت اعلام می‌شود -خصوصا در روز‌های سوم تا هشتم ابتلا-  سطح اکسیژن خون و وضعیت بالینی بیمار را با حساسیت کنترل نمایند.

او اظهار کرد: مرگ‌های ناشی از کرونا به سنین پایین و حتی کودکان سرایت کرده است، به طوریکه در بین ۹ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته‌ی ساوه؛ یک کودک ۱۳ ساله بر اثر کرونا فوت کرد که نشان از پیچیدگی و بی رحمی این ویروس در همه‌ی اقشار و گرو‌های سنی دارد.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه تاکید کرد: در نوع جدید کرونا که به نوع دلتا معروف شده، اگر فردی از اعضای خانواده مبتلا شود؛ قطعا همه‌ی خانواده مبتلا هستند و باید توجه داشته باشیم که این ویروس به سرعت ریه‌ها را درگیر و پیشرفت سریعی در بدن دارد و افرادی که بعداز روز هشتم بیماری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند؛ بیش از ۵۰ درصد ریه‌های آنان درگیر خواهد شد؛ در صورتیکه اگر بیماران در روز‌های ابتدایی ابتلا مراجعه می کردند امکان درمان  با دارو‌های ساده مقدور بود.

کریمی با تاکید بر تشدید مراقبت‌ها از سلامت افراد در جامعه ادامه داد: این بیماری با علائم ساده مانند درد بدن؛ سردرد ساده؛ آبریزش بینی و یا بیماری گوارشی در گرو‌های سنی جوانان، نوجوانان و کودکان شروع شده که باید این نشانه‌ها را کرونا در نظر گرفته و روند درمانی را جدی بگیریم.

او گفت: تا زمانی که ۷۰ درصد جامعه بر علیه بیماری واکسینه شوند، باید استفاده از ماسک، شستن دست ها؛ عدم برگزاری اجتماعات و حفظ فاصله‌ی اجتماعی را جدی بگیریم.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه از افزایش توان طرح تزریق واکسن با راه اندازی اتوبوس سیار واکسیناسیون با همکاری شهرداری ساوه خبر داد و افزود: برای جلوگیری از معطلی‌های صبحگاهی در مراکز تجمیعی، همشهریان می‌توانند با ثبت نام در سامانه سلامت؛ همکاران ما را در ارائه خدمات یاری کنند.

کریمی یکی از گرو‌های پرخطر در معرض آسیب را کارگران واحد‌های صنعتی دانست و اضافه کرد: تجمع و استفاده از سرویس‌های ایاب و ذهاب این قشر زحمتکش در کنار سالن‌های غذاخوری در محیط‌های صنعتی؛ شرایط ریسک ابتلا را در این قشر افزایش می‌دهد و باید موضوع واکسیناسیون در بین این قشر جدی تلقی شود.

او اعلام کرد: امکان واکسن برای متولدین سال ۱۳۶۵ یعنی افراد دارای ۳۵ سال سن در مراکز تجمیعی واکسیناسیون فراهم شده و انتظار داریم؛ این گروه سنی واکسن خود را هر چه سریعتر دریافت کنند.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.