قاسمی گفت: ۸۸۹ روستا از مجموع پنج هزار و ۵۹۴ روستای فاقد شبکه آبرسانی سیستان و بلوچستان از پارسال تا کنون به شبکه آب متصل شده‌اند.

علیرضا قاسمی مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهارداشت: در سیستان و بلوچستان ۵۸ درصد برداشت‌های آب برای شهر‌ها و روستا‌ها وابسته به منابع زیرزمینی است و از سوی دیگر ۴۲ درصد برداشت‌های آب وابسته به آب‌های سطحی بوده که عمده آن به رودخانه هیرمند و آب‌های مرزی بر می‌گردد.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان از حیث منابع آبی فقیرترین استان کشور بوده و با چالش‌های بسیاری برای تأمین آب پایدار روبه‌روست به طوریکه بسیاری از روستا‌ها دارای شبکه است، اما در فصول گرم سال و با کاهش بارندگی‌های سالانه دچار تنش آبی می‌شوند.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا پایان سال ۹۸ خدمات شرکت‌های آب و فاضلاب در حوزه شهری و روستایی مجزا بود، اظهارداشت: از ابتدای سال ۹۹ با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود و تصمیماتی که در دولت گرفته شد، یکپارچه شدن شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی با هدف تجمیع خدمات، استفاده از ظرفیت‌های مشترک برای هر دو دستگاه و ارتقای سطح خدمات به مردم وارد فاز اجرایی شد.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان کمتر از ۳.۵ درصد جمعیت کشور را در یک پهنه ۱۱.۴ درصدی در خود جای داده است و افزون‌بر هفت هزار روستا دارد که پنج هزار و ۵۹۴ روستای آن کد دار و تحت پوشش خدمات آب روستایی قرار دارد.

قاسمی تصریح کرد: با توجه به این مهم از همان ابتدای امر جلسات متعددی با مشاوران طرح‌ها، پیمانکاران و همکاران به منظور بررسی و تعیین تکلیف قرارداد‌ها با هدف تسریع در آبرسانی و احیای طرح‌های غیرفعال برگزار شد، این ۴۵ جلسه آشنایی کامل با طرح‌ها، خاتمه بعضی از آن‌ها و به پیمان رفتن طرح‌های جایگزین را رقم زد.

وی ادامه داد: در نهایت بیش‌از ۴۰۰ قرارداد کوچک و بزرگ در سیستان و بلوچستان طی ۶ ماه منعقد شد و توانستیم به کار‌ها سرعت ببخشیم و اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفت.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با وجود اینکه سال ۹۹ با مشکلات و موانع زیادی دست به گریبان بودیم از لحاظ مالی بدترین سال تخصیص را داشتیم و از لحاظ اقلیمی خشک‌ترین سال و گرم‌ترین سال طی ۵۲ سال گذشته را تجربه کردیم، اما اقدامات بزرگی به ثمر نشست.

وی افزود: طی بیش‌از یک سال گذشته۳۸۹ روستا آبرسانی و ۱۱۵ هزار نفر از آب آشامیدنی سالم و پایدار در سیستان و بلوچستان بهره‌مند شدند و شاخص بهره‌مندی روستا‌های استان از آب آشامیدنی ۴.۵ درصد رشد داشت، به طوریکه این رشد شاخص با مجموع اقدامات سه تا چهار سال شرکت آب و فاضلاب روستایی برابری می‌کند.

قاسمی بیان کرد: همچنین ۵۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان با جمعیت ۱۱۰ هزار نفر گرفتار تنش آبی شدید بودند، به طوریکه بخش اعظم روستا‌ها به صورت تانکری آبرسانی می‌شد، این روستا‌ها رفع تنش شد و در مجموع ۸۸۹ روستا با جمعیت ۲۱۵ هزار نفر آبرسانی شدند که این اقدام با یاری همه مسوولان استانی و کشوری و تلاش‌های همکاران به ثمر نشست.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: تأمین آب آشامیدنی سالم و پایدار و خدمت‌رسانی مطلوب به مردم در کوتاه‌ترین زمان بدون اتلاف وقت در اولویت بوده و با وجود رشد بی‌سابقه شاخص آبرسانی طی یک سال و ۶ ماه گذشته، اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل و مطلوب راه بسیار است.

وی بیان کرد: اتفاق مثبت دیگری که در سال گذشته با کمک فعالان عرصه رسانه و به واسطه انتشار کلیپ‌هایی در فضای مجازی رقم خورد، فعال شدن حوزه خیران کشور برای آبرسانی به روستا‌های سیستان و بلوچستان بود که اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام شد.
قاسمی افزود: در همین راستا یک مسوول به منظور ساماندهی و برنامه ریزی در بخش خیران تعیین شد و نتیجه جذب خیران و همکاری با آن‌ها انعقاد تفاهم نامه‌های متعدد برای آبرسانی به ۳۵۰ روستا بود و تاکنون ۶۱ روستا به همت خیران آبرسانی شدند و پیش بینی می‌شود شبکه آب ۳۵ روستا در ۲ ماه آینده و ۴۰ روستا تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ وارد مدار شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار