مدیرکل ثبت احوال سیستان‌ و بلوچستان گفت: حدود ۶۵ درصد آمار مربوط به افراد نام‌نویسی شده در سامانه اتباع امور خارجه برای دریافت شناسنامه از طریق قانون پدر خارجی و مادر ایرانی مربوط به این استان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، رضا راحت دهمرده مدیرکل ثبت احوال سیستان‌ و بلوچستان   با بیان اینکه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه یکی از مهمترین گروه‌های متقاضی شناسنامه در سیستان و بلوچستان هستند اظهارداشت: در پی وقوع جنگ در کشورهای همسایه و مهاجرت غیرقانونی قشر زیادی از اتباع بیگانه به ایران و همچنین ازدواج بدون مجوز قانونی از طرف دولت با زنان ایرانی پس از گذشت چند سال شاهد فرزندان حاصل از این ازدواج‌های شرعی و غیرقانونی بودیم که بدون شناسنامه در این استان زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به تصویب قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در سال ۹۸ و تصویب آیین‌نامه اجرایی این قانون از طریق هیات دولت عمده مشکلات این افراد برطرف می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال سیستان‌ و بلوچستان تصریح کرد: نام‌نویسی افراد فاقد شناسنامه حتما در سامانه امور اتباع خارجه انجام می‌شود و پس از آن که این افراد فرم‌های مربوطه را پر کردند اداره امور اتباع در این زمینه از اداره کل ثبت احوال برای بررسی صحت سند مادر استعلام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه افرادی به دلیل عدم ثبت فوت و یا خرید و فروش شناسنامه‌های فوتی، غصبی و جعلی قصد دارند ثبت احوال را گمراه کنند تاکید کرد: در زمینه دریافت شناسنامه از طریق مادر ایرانی تاکنون بیش از هزار و ۳۰۰ استعلام از ثبت احوال انجام و پاسخ‌های لازم نیز داده شده و تعدادی نیز رد شده‌اند که به استناد دلایل و مدارکی که داشتیم فرد مدعی صاحب شناسنامه نبوده است.

دهمرده خاطرنشان کرد: بعد از استعلام ثبت احوال نوبت به استعلام از دستگاه‌های امنیتی می‌رسد که آیا شوهر تبعه بیگانه مشکل امنیتی دارد یا خیر و بعد از تکمیل پرونده فرد به ثبت احوال ارجاع داده می‌شود و شناسنامه را در سریعترین زمان ممکن دریافت می‌کند و دیگر به نشست شورای تأمین نیازی نیست و در این روش براساس نامه اداره امور اتباع این شناسنامه را صادر خواهیم کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار