شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

نشست خبری روسای جمهور ایران و تاجیکستان

رئیس جمهور ایران در نشست مشترک خبری با امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان بر روی دو محورمهم در سخنان خود تاکید کرد: اول حکومت افغانستان باید فراگیر باشد و یک قوم یا گروه نمی تواند بر افغانستان حاکم باشد و اینکه ما از مذاکرات بین الافغانی حمایت می کنیم. دوم اینکه جمهوری اسلامی ایران نمی تواند بپذیرد داعش در کنار مرزهایش لانه کرده است .

رئیس جمهور تاجیکستان هم در این نشست خبری بر مذاکرات بین الافغانی تاکید کرد .گفته شده علاوه بر روسای جمهور شرکت کننده در نشست شانگهای ، وزرای خارجه ایران ، روسیه ، چین و پاکستان هم با هم نشست برگزار کردند و اوضاع افغانستان را بررسی کردند.

فعال شدن اینترنت در پنجشیر

گزارش ها می رساند که در پنجشیر شبکه های مخابراتی دوباره فعال شده است و مردم می توانند به این شبکه ها دسترسی داشته باشند. چندی قبل گفته شده بود که بر اثر تشدید جنگ میان گروه طالبان و خیزش مردمی در این ولایت طالبان دسترسی مردم پنجشیر را از شبکه های مخابراتی و همچنان اینترنت قطع کرده بودند.

مردم پنجشیر می گویند که آغاز کار شبکه های مخابراتی در این ولایت فعال شده اما آب و نان برای خوردن ندارند. همچنان از بالا رفتن قیمت ها نیز به شدت نگران هستند . آن ها از طرف های درگیر جنگ می خواهند که هرچه زود تر به کاری که نتیجه آن صلح باشد اقدام کنند. بعد از مسدود شدن دارایی های افغانستان از سوی آمریکا فقر و گرسنگی نه تنها در پنجشیر بلکه در سراسر افغانستان بیداد می کند تا آن حد که مردم را مجبور به فروش اموال منازلشان کرده است.

تبادل نظر میان وزرای خارجه ایران و پاکستان

وزیر خارجه ایران می گوید که ایران و پاکستان بیشترین تبعات وضعیت افغانستان را متحمل می شوند و باید این دو کشور در مورد اوضاع افغانستان در خصوص امنیت و ثبات هم فکری کنند. با این حال گزارش می شود که در روزهای اخیر مهاجرت به این دو کشور افزایش چشم گیر پیدا کرده است.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل بدون نماینده افغانستان

هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل بدون نماینده از افغانستان برگزار شد. اگر چه نمایندگان آن از قبل مشخص شده و در این اجلاس شرکت می کردند اما با روی کار آمدن طالبان و سقوط دولت قبلی این نماینده ها نیز حضور پیدا نکرده اند. این در حالی است که حکومت طالبان هنوز هم مشروعیت خود را در سازمان ملل حاصل نکرده و همچنان کارکردهای گروه طالبان زیر ذره بین جوامع بین المللی است و مردم در انتظار برقراری صلح می باشند.

حمایت زنان سنگال از زنان افغانستان

زنان در کشور سنگال آفریقا حمایتشان را از زنان داخل افغانستان اعلام کردند. این عملکرد زنان آفریقایی در حالی انجام می شود که زنان با اعتراضات پی در پی در خیابان های افغانستان هنوز هم جایگاهی در دولت طالبان پیدا نکرده اند. طالبان همچنان اعلام کرده که پست های عالی دولتی در اشغال بانوان پس گرفته می شود. گفته می شود بانوان در زمان حکومت قبلی در هر وزارت شامل پست های عالی دولتی بوده اند.

اعتراف آمریکا به کودک کشی

پنتاگون اعلام کرد که در حمله پهپادی آن ها به خانه مسکونی در نزدیک میدان هوایی کابل که به یک موتر اصابت کرد به جای گروه داعش افراد غیر نظامی کشته شده اند. قبلا آمریکا اعلام کرده بود که افراد مربوط به گروه داعش را هدف قرار داده اند. با این حال آمریکا در هنگام خروج از افغانستان چندین حمله را در کابل و جلال آباد انجام داد که منجر به کشته شدن افراد زیاد ملکی شده بود. در این میان 6 کودک نیز در میان کشته ها است. این در حالی است که تیراندازی های اخیر آمریکایی ها در میدان هوایی کابل نیز فاجعه بار گزارش شده بود اما در جلسه پنتاگون از آن چشم پوشی صورت گرفته است.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.