در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

مراحل اخذ گواهینامه در برخی کشورهای جهان/ آیا آموزش رانندگی در ایران استاندارد است؟

برخی افراد بر این باور هستند که آموزش رانندگی در ایران استاندارد نیست و کیفیت خوبی ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، رانندگی کردن برای بسیاری از مردم در هرجای دنیا جذابیت خاصی دارد و سعی می‌کنند آن را هرچه سریع‌تر یاد بگیرند اما طبیعتا افرادی هم در این بین وجود دارند که یا از رانندگی هراس دارند و یا از شرکت در کلاس‌های رانندگی بیزار هستند.طبق شنیده‌ها، علت بیشتر هم این است که ترس قبول نشدن آزمون رانندگی را دارند؛ حالا این آزمون رانندگی در کشورهای جهان متفاوت است و هر کشوری شرط و شروط خودش را برای پذیرفتن شهروندان در این کلاس‌ها دارد.

مثلا از همین ایران خودمان شروع می‌کنیم اکثر افراد بر این باور هستند که آموزش رانندگی در ایران استاندارد نیست و کیفیت خوبی ندارد و با 6 الی 12 جلسه کلاس آموزش کسی راننده نمی‌شود.

در ایران با قبول شدن در آزمون آیین‌نامه و آزمون عملی کار متقاضی تمام می‌شود اما در برخی کشورها این فرآیند به مراتب پیچیده‌تر است و نه‌تنها ماه‌ها، بلکه ممکن است سال‌ها طول کشد.

حتی با تعدادی از مربیان آموزش رانندگی هم که هم صحبت شدم به من گفتند که الفبا را یک سال طول می‌کشید که بیاموزید حالا چطور است وقتی به رانندگی می‌رسید می‌خواهید چند جلسه‌ای همه چیز را یاد بگیرید.

متأسفانه این خطرناک‌ترین نوع آموزش است و یا بیشتر هنرآموزان به فکر امتحانند یعنی می‌خواهند در کمترین زمان ممکن جلسات را بگذرانند. به خاطر همین آموزش در شهر و آن هم در نقاط خلوت شهر انجام می‌شود. 

تاپ//

متاسفانه به نظر می‌رسد که در كشور ما هنوز فرهنگ صحیح رانندگی و احترام به حقوق دیگران معنا پیدا نکرده است همچنین در جامعه ما شهروندان می‌توان گفت اصلا توجهی به خودروهای آموزش رانندگی ندارند و مشكلاتی را هم برای فرد و مربی به وجود می آورند و شاید بهتر باشد که پروسه گرفتن گواهینامه سخت‌تر شود و این طور نباشد که هنرجو بعد از گرفتن گواهینامه سریعا پشت خودرو بنشیند و رانندگی کند برای مثال حتی پلیس هم بر این باور است که داشتن مهارت نقش ویژه‌ای بر رانندگی دارد.

سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک تهران بزرگ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد که بیشتر تصادفات در  تهران به علت عدم توجه به جلو است زمانی که عابران از عرض بزرگراه یا خیابان رد می‌شوند و از پل عابر استفاده نمی‌کنند و راننده‌ها به دلیل عدم توجه منجر به تصادف می‌شوند و حدود ۳۴ درصد تصادفات به این دلیل بوده است.»

سرهنگ علی سلیمانی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شرق استان تهران هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که «عدم توجه رانندگان به جلو بیشترین علت وقوع تصادفات رانندگی درون شهری و برون شهری است که برای حل این موضوع رانندگان وسایل نقلیه باید حین رانندگی حواسشان به جلو باشد و از انجام هر عملی مانند: خوردن و آشامیدن، استعمال دخانیات، استفاده از تلفن همراه و وسایلی شبیه آن که باعث انحراف ذهن و اختلال در رفتار راننده وسیله نقلیه می‌شود، خودداری کنند.»

تاپ//

افزون بر این، هزینه‌های کلاس رانندگی هم که سرسام‌آور است یعنی کیفیت پایین و عملا هزینه‌های هنگفتی هم برای آن اخذ می‌کنند و نکته جالب این جاست که نرخ این کلاس‌ها هر روز در حال افزایش یافتن است و انگار هیچ کس بر آن نظارتی ندارد.

سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور نرخ مصوب هزینه‌های کلاس‌های رانندگی را از سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دریافت می‌کنند، افزود: «پلیس راهور در نرخ گذاری کلاس‌های رانندگی نقش جدی ندارد.

وی گفت:در جلساتی که با نمایندگان کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور داشتیم تاکید کردیم که هزینه‌ها را برای مردم کاهش پیدا کند چراکه هزینه‌های کلاس‌های رانندگی غیرمتعارف درحال افزایش است.»

اما تا به امروز خبری از کاهش قیمت کلاس‌های رانندگی نشده و همچنان این آموزشگاه‌ها در حال دریافت مبالغ بالای هستند بدون آنکه نظارتی انجام شود.اما در کشورهای دیگر اوضاع به چه صورت است؟ آنها چه شرایطی برای گواهینامه دارند؟ 

تاپ//

مراحل دریافت گواهینامه رانندگی در کشورهای دیگر

از کشور کانادا شروع می‌کنیم، در مرحله اول باید در سنجش بینایی و آزمون کتبی علائم راهنمایی و رانندگی بزرگراه‌ها قبول شوید تا بتوانید گواهی سطح ۱ بگیرید و پس از ۱۲ ماه می‌توانید در آزمون شرکت کنید که اگر موفق شوید به شما گواهینامه سطح ۲ تعلق می‌گیرد، اما با گذشت ۱۲ ماه دیگر، نوبت به آزمون G۲ می‌رسد که دشوارتر است و مهارت‌های پیشرفته رانندگی را محک می‌زند. با موفقیت در این آزمون می‌توانید گواهینامه کامل رانندگی دریافت کنید.

همچنین در اونتاریوی کانادا، در بهترین حالت برای کسب گواهینامه باید دو سال صبر کنید.

تاپ//

کشور دانمارک قوانین سختگیرانه‌ای دارد، یعنی اگر عاشق لایی و ویراژ در خیابان هستید در این کشور‌ها باید بسیار ثروتمند باشید وگرنه صورتحساب سنگین جریمه باعث میشود که حتی شما مجبور به فروش خودروی خود شوید همچنین گواهینامه رانندگی ایران در این کشور به اندازه ۳ ماه اعتبار دارد، اما اگر به صورت دائم می‌خواهید رانندگی کنید حتما باید گواهینامه رانندگی در این کشور را بگیرید اگر دارای گواهینامه از یک کشور اروپایی هستید می‌توانید به مدت ۷ ماه رانندگی در دانمارک را تجربه کنید.

تاپ//

در کشور کاستاریکا هم برای دریافت گواهینامه رانندگی باید سه آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید. اول باید آزمون تئوری بدهید، دوم آزمون عملی است. این تست عملی با شبیه ساز انجام می شود و با خیابان های واقعی کشور کاری ندارد. وقتی از دو آزمون تئوری و شبیه سازی بگذریم، نوبت به آزمایش پزشکی می رسد. فشار خون و بینایی تنها دو جزء از موارد آزمایش شده هستند. در کاستاریکا تنها زمانی می توانید گواهینامه بگیرید که علاوه بر آزمون های عملی و تئوری، از آزمایش پزشکی سربلند بیرون بیایید.

تاپ//

اما به راستی مسئله رانندگی آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که در کشور ما باید، مسئولان نسبت به آن اهتمام بیشتری داشته باشند زیرا نادیده‌گرفتن آن به نوعی بازی با جان مردم است پس بهتر است کمی نظارت بیشتری بر روند کاری و نوع آموزش کلاس‌های آموزش رانندگی شود تا هرکسی به راحتی و با گذراندن تنها چند جلسه فکر راننده شدن به سرش نزند زیرا عواقب چنین کاری آن هم بدون یادگیری مهارت‌های لازم و مشخص شاید جبران ناپذیر باشد؛ به امید روزی که آمار تصادفات در کشور ما به حداقل ممکن برسد و ناظران بر این حوزه هم با جدیت بیش از پیش کار خود را انجام دهند...!


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۲۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
به جناب سردار هادیانفر بفرمایید افغانی های مقیم کشور های دیگه که پول یک ساعت کلاس آموزش عملیشون 70 یورو بر میدارن میان ایران باهاش 20 جلسه کلاس میرن ایشون اگه میفرمایند کلاسهای آموزشی بی کیفیت هست دلیلش کارشناسهای آزمون هستند که بالاترین تایم ازمونش 5 دقیقس و فقط هم پارک دوبل میگیرن اگع راست میگرن ببرن تو سط شهر ببین طرف چکارس وقتی ملاک امتحان کرده پارک دوبل و سنجش مربی خوب قبولی ازمون هنرجوشه مربیهم فقط پارک دوبل به هنر جو یاد میده اول از خودتون شرو کنید سردار ضمنا ماشین و قطعاتش سر به فلک کشیده کرایه خونه معیشت زندگی لطفا خودتون یه تجربه مربیگری یکماهه داشته باشید بعد از پشت میز با مربی صحبت کنید موسسین اموزشگاهها هم که همه دزدن راننده ها رو برای خودشون جدا میکنن پول بنزین به مربی نمیدن جدیدا هم که از مربیا مالیات هم کم میکنن میزارن جیبشون
Iran (Islamic Republic of)
سعیدملکی کازری
۱۷:۲۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
طرف موتور سواری بلد مشکلی نیست پول میده گواهینامه میخره یه تصدیق میخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
آموزش اولیه عملی رانندگی اول باید با ماشینای اتوماتیک باشه و بعد که طرف چارچوب رانندگی دستش اومد نوبت یاد دادن طرز عوض کردن دنده است
Iran (Islamic Republic of)
امیرمهدی
۱۴:۲۹ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
با نیم ساعت رانندگی در خیابان های شهر می توانید جواب سوال خود را دریابید.
در ایران نه عابرین پیاده و نه رانندگان به حقوق یکدیگر احترام نمی گذارند. اصلا خطوط عابر پیاده معنا و مفهوم خاصی برای رانندگان ندارد ، عابرین پیاده هم چه چراغ سبز باشد و قرمز باز هم از خیابان عبور می کنند .
چراغ راهنما هم معنا و مفهوم خاصی ندارد و بطور کلی در خودرو چراغ راهنما زاید می باشد.
بوق خودروها واقعا برای سلامتی انسانها مضر می باشد ، حدود ۹۵ درصد بوق هایی که زده می شود واقعا بی مورد می باشد و پلیس متاسفانه در این خصوص هیچ نظارتی ندارد .
موتورسیکلت ها که به حال خود رها شده اند و از وقتی که انواع و اقسام پیک های موتوری و اینترنتی رواج پیدا کرده این موضوع حادتر شده است و خیلی از مشکلات دیگر و در تمامی این موارد پلیس فقط نقش تماشاچی را دارد و اوج هنر پلیس جریمه کردن رانندگان می باشد که با نصب دوربین ها این کار را به نحو احسن انجام می دهد در صورتی که پلیس دارای وظایف راهنمایی و رانندگی نیز می باشد که به نظر من پلیس به هیچ عنوان به وظایف راهنمایی و رانندگی خود عمل نکرده است .
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۲:۴۷ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
همه چی خوبه.استاندارد تصدیق رانندگی هم در سطح دیگر مولفه های کشور می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
بحث سخت گیری در گواهینامه به کنار، بحث نظارت به رانندگی هم در ایران خبری نیست! طرف با سرعت سرسام آور در جاده میره و یا چراغ قرمزها رو راحت رد میکنند و کسی نیست که جلوشون رو بگیره و یا با موتور سیکلت هایی که ویراژ میدن و یا سن زیر هجده سال هستند و وسیله بر میدارن و یا بعضی ها اصلا گواهینامه ندارند و پشت ماشین سفر بین شهری میرن و اصلا کسی جلوشون رو نمیگیره که مدارک رو چک کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
بحث سخت گیری در گواهینامه به کنار، بحث نظارت به رانندگی هم در ایران خبری نیست! طرف با سرعت سرسام آور در جاده میره و یا چراغ قرمزها رو راحت رد میکنند و کسی نیست که جلوشون رو بگیره و یا با موتور سیکلت هایی که ویراژ میدن و یا سن زیر هجده سال هستند و وسیله بر میدارن و یا بعضی ها اصلا گواهینامه ندارند و پشت ماشین سفر بین شهری میرن و اصلا کسی جلوشون رو نمیگیره که مدارک رو چک کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
سلام همه نظر دادین بریدین دوختین ولی یک بار از حال مربی سوال کردین پرسیدین شما دارین به عنوان مربی آموزشگاه کار می‌کنید آنقدر کار سنگین وسختی از لحاظ روحی دارین کسی هست از شما همایت بکنه حقوق. استحلاک. بیمه. ومزایای دیگر به شما تعلق میگیره وقتی از پایه کار اشتباه هستش چه انتظاری میخواین از آموزشگاه یا مربی داشته باشین مربی از جان ومال خودش بگذره هیچی هم در ماه نگیره چون کارآموز میخواد راننده بشه بقیه گشورها هم اینجوری قوانین دارن. کشورهای دیگه اول مربی یا کارمند آموزشگاه رو تامین میکنن تا دقدقه هیچی نداشته باشن بعدا آموزش رانندگی رو به نحو احسن به کارآموز یاد میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
تو ایران مربی تمام مراحل پشت سر میزاره تا مربی بشه کمترین حقوق کشور میگیره بیمه و مزایا که صفر سوخت و اسنعلاکش همه آزاد حساب میشه امنبت شغلی وجود نداره تازه در طول روز علاوه بر آموزش باید فحش ناسزای بقیه رانندهها هم تحمل کنه باز از مربی انتظار میره تو ۱۲ جلسه یه راننده تمام عیار بدون عیب و نقص تحویل بده ای کاش بجای نظر دادن مردم و مسئولان یکم تحقیق و حمایت میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
به نظرم برای اینکه الودگی هوا رفع کامل بشود گواهینامه جدید صادر نکنید و ان قبلی ها را هم از دور خارج کنید تا جمعیت خودرو ها کم بشود و به جای ان دوچرخه را باب کنید دانش اموز معلم و ... همگی با دوچرخه یا پای پیاده مسافرت کنند. هم چاقی میاد پایین هم الودگی کم می شود و هم تصادف نداریم و هم سیاست های غلط دولت اصلاح می شود. برای سفر بین استانی گواهی تردد را باب کنید مثل اسکاندیناوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
كاش فقط در حد مقايسه ايران و كشورهاي ديگه باقي نمونه.
بايد قوانين رانندگي در ايران اصلاح بشه.
بعضيا خيلي خيلي بد و خطرناك مي رونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
به یک مسئله هیچکدوم از دوستان توجهی نمیکنند افرادی که به آموزش هنر آموزان رانندگی میپردازند به هیچ عنوان صلاحیت آموزش دادن را ندارند آیا قانونی برای آموزش دهندگان آموزشگاه های رانندگی وجود دارد آیا آزمونی برای استخدام این افراد برگزار میشود آیا آموزش دهنده باید دارای شرایط خاصی باشد اغلب مربیان آموزش اغلب به هیچ عنوان صلاحیت آموزش دادن را ندارند چون نه به قوانین آگاهی دارند و نه خودشان تبهری در رانندگی دارند. برای آموزش زبان مربی آموزشی باید دوره هایی را گذرانده باشد امتحان تئوری و عملی بدهد تا بتواند در آموزشگاه زبان مشغول به تدریس شود برای آموزش رانندگی چطور ؟امروزه این آموزشگاه ها فقط به آموزش مجرمین میپردازند .مربی در حال استفاده از گوشی همراهش میباشد و شاگردش بی توجه ورود ممنوع میرود بدون راهنما تغییر مسیر میدهد تمامی خلاف ها را انجام میدهد و مربی ناواردش هم مشغول استفاده از تلفن همراه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
فجایع شلمچه رو چرا پوشش نمیدین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
چطور
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
قوانین رانندگی تو ایران و شرایط دادن گواهینامه افتضاحه.....
تو ایران کافیه یکم سر کیسه رو شل کنی
یا اون روز افسر آزمون حالش خوب باشه
یا یکم خوشکل باشی و موهاتو افشون کنی و کمی هم عشوه بیای برای افسر
گواهینامه هواپیما هم بهت میده.............!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
تو ایران که قبول یا رد شدن هنرجوی رانندگی در ازمون شهری بستگی به احوال افسری که ازمون میگیره داره،و همچنین پارتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
توجه داشته باشید اینجا ایرانه.
درضمن هزینه گرفتن گواهینامه زیر ۲ میلیون تموم میشه.با این وضع استهلاک و گرونی لوازم یدک.
الان با این مبلغ بری تو سوپر مارکت چقدر میتونی خرید کنی تو ایرااااان.
ریشه را پیداکنیدودرست کنید...این موارد جزو برگ و شاخ و باله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
توی ایران مردم هنوز یادنگرفتن وقتی آمبولانس یا آتش نشانی پشت سرشون آژیر میکشه باید بزنن کنار دیگه قانون از این راحت ترم داریم؟ چه برسه به راهنما زدن و خیابون یکطرفه نرفتن و سبقت از راست و چیپس و پفک و چای خوردن وسط رانندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
به نظرم آموزش تو ایران خوبه وخیلی راحت نیست ولی باید به کار آموزشگاها نظارت بیشتری کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
بطورکلی شیوه گرفتن گواهینامه درایران راقبول ندارم قبل ازانقلاب هرنوبت امتحان 4ماه طول میکشید تا طرف فوتوفن یادبگیردگواهینامه یک روزه یایکماهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
در ایران هر چقدر هم صحبت بشه بی فایده هست چون شهر سازی و جاده های ایران به صورت اکادمیک و روی اصول ساخته نشده در حالی که باید هر سه عنصر جاده و ماشین و قوانین اموزش رانندگی تناسب داشته باشه تا تصادفات به حداقل برسه ، گواهینامه ایران و هیچ جای دنیا قبول ندارند ، در دنیا اموزش رانندگی به صورت بین المللی هستش و هر جا برید با گواهینامه کشور هایی که هر سه عنصر و داشته باشند رو قبول دارن ولی ایران اینطور نیست ، در دنیا در مرحله اول اشخاص در یک محلی که ما میگیم شهرک آزمایش ، آموزش میبینند گواهینامه اونجا رو که یک محیط بسته هستش را باید دریافت کنند بعد به داخل شهر برند و اموزش اونجا رو هم ببینند و در مرحله اخر امتحان میگیرند و گواهینامه رو دریافت میکنند و برای هر کشوری هم شاید کمی تفاوتهایی را داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
تو ایران بیشتر افراد واسه گواهی پایه یک که خیلی مهم و رانندگی با وسایل نقلیه سنگین کار بسی دشواری است اقدام می کنن، بعد دو سال بعضی از افراد وقتشون تموم میشه و اصلا نمیتونن گواهی بگیرن و کسایی که قبول میشن وقتی به شرکت ها مراجه می کنن اصلا بهشون اعتماد ندارن وسیله نقلیه سنگین تو اختیارشون بذارن چون تجربه کافی ندارن و ماشین سنگین نحوه رانندگیش با سواری خیلی فرق داره علتشم اینه که رانندگی وسایل نقلیه سنگین با بار خیلی متفاوت تر از خالیشه. ولی تو کشور المان فردی که میخاد گواهی بگیره به مدت یکسال هر روز هشت ساعت تو کلاس های عملی و تئوری ( شامل رانندگی واقعی به مدت یکسال اونم با وسایل نقلیه به روز) شرکت میکنه بعد یکسال تازه امتهان ایین نامه و عملی میده اگه قبول شد این فردا به یه راننده که تو شرکت های آلمان رانندگی میکنه میسپارن تا به مدت 6 ماه پیش این راننده آموزش ببینه و مهارت کسب کنه مثال: کامیون یا ترلیا با بار میرونه و شرایط جوی مختلفا تجربه کنه بعد اگه این آقای راننده این فردا تایید کرد دیگه این فرد مشکلی نداره و به راحتی به هر شرکتی مراجعه کنه بهش کار میدن چون مهارت های لازمه را کسب کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
الان رانندگان پایه یک ایران که ترانزیت به اروپا کار می کنن فقط حق تردد در اروپا را دارند و حق کار ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
شیوه گرفتن گواهی رانندگی در ایران بسیار غلط است به طور مثال برای گواهی رانندگی پایه سه ( شامل سواری و وانت بار ) طرف بدون اینکه تجربه رانندگی در زمستان داشته باشه گواهیشو میگیره بعد با قانون راهنمایی رانندگی به مدت یکسال نمیتونه از شهر خارج بشه بعد یکسال میره مسافرت، وقتی با کولاک و سرما مواجه میشه اصلا بلد نیست زنجیر چرخ ببنده و باعث آذار و اذیت دیگران و باعث به خطر افتادن خود و سرنشینان خود و خودروهای دیگری می شود که در جاده تردد می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
مشکل می دونید کجاست؟
در خارج گرفتن گواهینامه سخت نیست ولی دو سال مشروط گواهینامه دارید و اگر خطا کنی گواهینامه باطل میشه.
اگر گواهینامه بگیری و خلافهای زیاد داشته باشی سریع گواهینامت باطل میشه.
تو ایران برای گرفتن گواهینامه اذیت می کنند و استاندارد نیست ولی گواهینامه را که بگیری هر غلطی میکنی.
برای همینه که طرف 20 سال رانندست، هنوز نمی تونه مثل آدم رانندگی کنه.
اگه مثل خارج با چند تا تخلف گواهینامش باطل بشه، دیگه از این غلطا نمی کنه.
تو قانون داریم افرادی که تعادل روانی ندارند بایدگواهینامشون را بگیرند و وقتی پزشک سلامت روانی را تایید کرد بهش پس بدند.
برای همین تو خارج بعد از تصادف کسی جرئت اربده کشی نیم کنه، چون گواهینامش ضبط میشه ولی تو ایران گواهینامه بگیری هر غلطی می تونی بکنی.
چهاربا گواهینامه خلافکارا را ضبط کنند دیگه آدم می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
آفرین بر شما خیلی درست نظرتان را بیان کردید اگه بعد تخلف خورو و گواهینامه ظبط شود وگواهینامه شخص باطل شود مادام العمر دیگر کسی جرات بی احترامی به قانون و مامور انظامی را نداشتند انشالله که قانون رانندگی در ایران جدی تر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
هر موقع درآمد مردم ما نسبت به دلار به درآمد مردم اون کشورها برابر بود، بعد میریم دنبال گواهینامه گرفتن به سبک اونا. کجای کشورمون شبیه دانمارک، کانادا و کاستاریکاست. ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
مشکل همیجاست، دولت همش با بخشش و تخفیف کاری کرده که خلاف و جرم بخشی از زندگی بشه.
اگر جربمه سنگین باشه کسی جرئت خلاف نکنه نظم برقرار میشه.
الان دولت اگر سختگیری کنه یعنی افسر کسی را که خلاف می کنه نقره داغ کنه که کسی جرئت نکنه میلیارد تومن بودجه که خرج خرید دوربین و استخدام افسر و پارکینگ توقیف خودرو باید کنه که باز هم وضع اینه خرج معیشت مردم و عمران کشور میشه. یعنی اگه مردم درست رانندگی می کردند نیاز به اینهمه دوربین و افسر نبود.
مردم نمی فهمند که قانون را باید رعایت کنند و فقط با زور میشه اینکارو کرد.
به افسره میگم چرا موتور که تو پیاده رو میاد رو توقیف نمی کنی، میگه معیشتش دچار مشکل میشه. خب سوال اینجاست ، وقتی معیشتش حقوق ما را ضایع می کنه، سلامت جان و روان ما را به خطر میاندازه بهتر که معیشتش از بین بره. این موتوری ها بدون خلاف هم مثل همه مردم می تونند رانندگی کنند و زندگی کنند ولی چون کسی جلوشونو نمیگیره اینقدر وحشی شدند. به نظر من دولت نمی خواد مردم آرامش داشته باشند و جریمه برای جلوگیری از جرم نیست و فقط برای کسب درآمده.
Iran (Islamic Republic of)
ایران وطنم
۱۱:۲۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
در ایران هم گواهینامه گرفتن آسان نیست ، مخصوصا قدیم که با یه پیکان مدل پایین ، بدون تنطیم فرمان و ترمز و کلاچ وگاز باید دور سه فرمونه میزدی که اگه موفق میشدی بعدش با سرعت میرفتی ، بعد یهو ترمز می گرفتی و بعد دنده عقب و بعدشم پارک دوبل یا پارک پل میزدی اونم اگه درست میزدی بعد موقع پیدا شدن باید ترمز دستی که اصلا عمل نمیکرد رو میزدی بالا...... خلاصه هر کی تو ایران گواهینامه گرفت اون یه راننده واقعیه.....
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۱۱:۰۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
مشکل رانندگی تو ایران مهارت نداشتن جهت اقدام به موقع هنگام قرار گرفتن در خطرات است که در این زمینه کامل آموزش ندیده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
از المان مینوشتین.پدرجدتون رو میارن جلو چشمتون واسه گواهینامه دادن خخخخخخخخ.یکی از دوستام اونجاست تعریف میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
توی ایران معلوم نیست کی نرخ گذاری میکنه کی نظارت میکنه هر کی هرچی بخواهد میگیربین ادارت پاسکاری میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
سلام گزارش خوب و بجایی بود
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۰۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
به نظرم تست روانشناسی حتما باید گرفته بشه؛ واقعا بعضی ها از لحاظ روانی و شخصیتی صلاحیت رانندگی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
اینجا فقط پول مهمه واسه اموزشگاه ها . بالاخره انقدر باید تصادف کنه تا دستش راه بیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
بابا تو ایران سخت تر هست، من 8 بار رد شدم، پدر 16 بار رد شد و زنم 5 بار و تازه بچه ام هم 3 بار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
شما دست به ردتون خوب بود والا من یه دفع هر دو قبول شدم اونم نه آموزشگاهی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
در ایران هم واقعا سخت می گیرن گرفتن گواهینامه از پایه سه بگیر تا پایه یک کار آسانی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۰۸:۴۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
قانون گواهینامه در ایران فقط جیب آموزشگاه ها را پر میکند که هر طور دلشان بخواهد به مردم اجحاف میکنند و با ترفندهای عجیب و غریب پول بیشتری میگیرند و آخرش هم کسی به صرف اخذ گواهینامه، هیچ مهارت رانندگی ندارد که جان چندین انسان را در خیابان و بیابان به دست بگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
دقیقا درسته،پسر ۱۵جلسه برایرتعلیم رفت ازش می پرسم حق تقدم عبور یعنی چه می مونه و مطمئن هستم خیلی از راننده های ما معنی این کلمه را نمی دانند،براش توضیح میدم وقتی به ۴راه میرسی چند تا ماشین هستن باید بدونی اول کی باید بره نمی دونه و همین میشه ترافیک وتصلدف و دعوای الکی که گاها منجر به صدمه جانی و مالی میشه ازش می پرسم اون آقای مربی بهت نگفته میگه نه فقط صرفا دنده و کلاچ عوض کردن یاد میدن.شما نگاه کنید وقتی در اتوبان به گلوگاهی نزدیک میشن ترافیک میشه برای اینکه این کارها را آموزشگاه باید یاد بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
ناشناس ١٠:١٧ پسر شما آيين نامه رو نخونده! همه اش كه تقصير مربي نيست! آيين نامه حق تقدم رو كامل توضيح داده.
منتها تو خيابون هاي ايران شما بخواي طبق آيين نامه بروني احتمالا باعث تصادف بشي چون هيچ كس طبق قوانين آيين نامه رانندگي نميكنه!
كاش قوانين سفت و سخت تر بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۸:۲۵ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
همین قوانین راحت تو ایران باعث تصادفات زیاد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
اصلی ترین عامل تصادفات سرعت زیاد است.
متاسفانه در سطح شهر حتی تابلوهای حداکثر سرعت مناسب نیست.
بر اساس مقررات جدید کشورهای پیشرفته، در مناطق شهری حداکثر سرعت بر اساس منطقه باید 20 (برای کوچه ها)، 30 و یا 40(برای خیابانها) کیلومتر بر ساعت باشد. چقدر این اصل رعایت شده است؟
این سرعتهای مجاز علاوه بر افزایش اطمینان و ایمنی مردم و روانی حرکت، کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی را بدنبال دارد.
لطفا این موضوع را به گوش مسئولین امر برسانید.