رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، نظام بانکی کشور را معیوب و ناکار آمد دانست .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، شهریار حیدری رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، نظام بانکی کشور را معیوب و ناکار آمد دانست و گفت : بانک‌های کشور بیشتر مانند بنگاه‌های معاملاتی عمل می‌کنند و دنبال سود هستند تا پشتیبانی و حمایت از واحد‌های اقتصادی.

او با اشاره به سود ۱۸ و ۲۴ درصد بانک از تسهیلات سرمایه در گردش، گفت : این از نظر شرع، عقل، منطق درست نیست، حتی کشور‌های همسایه مانند افغانستان و عراق از وضعیت و سیستم بانکی از ما به مراتب بهتر هستند.

او با اشاره به نظام بانکی کشور ترکیه که بیشتر آن‌ها حتی خصوصی هستند، افزود: پشتیبانی درست و روان کاری در انجام سیستم بانکی این کشور را که تا ۲۰ سال پیش خیلی از ما کم توسعه‌تر بود الان سال‌ها از ما جلو انداخته چرا که سیستم کارآمد بانکی و درستی برای حمایت از تولید برای خودشان تعریف کردند.

حیدری از اجرایی نشدن اصل وام‌ها زلزله زدگان استان که با پیگیری و تلاش فراوان بدست آمده است، به بانک‌های استان انتقاد کرد و افزود: چرا آن را از سوی بانک‌های عامل مرکزی در تهران ابلاغیه و دستور آن را پیگیری نمی‌کنند.

نماینده شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب ادامه داد: اجرا نکردن امهال تسهیلات زلزله زدگان باعث بدهکارتر شدن زلزله زدگان شده و حتی نمی‌توانند وام‌های دیگر بگیرند و مشکلات آن‌ها را ۲ برابر کرده است.

حیدری از بدبینی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به افراد نااهل گفت: بانک‌های استان از پرداخت ارز و تسهیلات به کسانی که کار تولیدی نمی‌کنند و پول را برای احتکار کالا دریافت می‌کنند و شغل ایجاد نمی‌کنند، ترسیده اند، زیرا نه شغل ایجاد می‌کنند و سرمایه هم از بین می‌رود و آن‌ها می‌مانند و مقدار زیادی بدهکار.

این نماینده مجلس استان کرمانشاه، یکی از دلایل اصلی عقب افتادگی کرمانشاه را سرمایه گذاری کم بخش خصوصی به خاطر هشت سال جنگ و وجود مشکلات متعدد طبیعی مانند زلزله دانست و فزود: بار‌ها و بار‌ها خواستار برگزاری همایش برای جذب سرمایه گذاران شدم، اما هنوز اتفاق نیافتده است.

حیدری به فرار سرمایه گذاران از استان اشاره کرد و گفت: عده‌ای با رانت و فشار سرمایه گذاری رقیب و تازه بر نمی‌تابند و با مانع زدایی و ایجاد مشکلات آن‌ها را فرار می‌دهند و این یکی از مشکلات ما در بحث توسعه و اشتغال و پیشرفت است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.