تولید برنج امسال به دلیل کمبود کشت در شمال و خشکسالی کاهش یافته و باعث افزایش قیمت آن شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این روز‌ها که قیمت بعضی از کالا‌های مهم در سبد غذایی مردم از جمله لبنیات و تخم‌مرغ رشد سرسام‌آوری پیدا کرده است و هر روز خبر‌های مختلفی مبنی بر افزایش قیمت کالا‌ها به گوش می‌رسد برنج، این کالای پر مصرف ایرانی نیز از قافله گرانی عقب نمانده است، به گونه‌ای که قیمت هر کیلو برنج ایرانی در سال جاری به مرز ۵۰ هزار تومان رسیده است. این گرانی حتی موجب افزایش قیمت برنج خارجی نیز شده و قیمت آن را گرانتر کرده است.

به گفته مسئولین امر کاهش سطح زیرکشت ناشی از شرایط خشکسالی در استان‌های شمالی کشور، افزایش هزینه‌های تولید و ممنوعیت فصلی واردات برنج قیمت هر کیلوگرم برنج را نسبت به سال قبل ۴۵ درصد افزایش داده است که تمامی این مسائل منجر به کاهش استقبال مردم نسبت به خرید برنج در بازار شده است.

سید حسینعلی شرف زاده رئیس اتحادیه صنف عمده فروشان مواد غذایی مشهد گفت: قیمت برنج ایرانی امسال نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است.

او افزود: تولید برنج امسال به دلیل کمبود کشت در شمال و خشکسالی کاهش یافته است.


طعم برنج ایرانی
رئیس اتحادیه صنف عمده فروشان مواد غذایی مشهد ادامه داد: چهار عامل اصلی بر این مسئله موثر است. از یک ماه و نیم قبل شرکت‌های بزرگ خرید‌های سنگین و با حجم‌های زیاد را در مورد برنج آغاز کرده‌اند و این مسئله نظم بازار را به هم می‌زند. از طرفی دیگر تولید برنج در سال جدید به دلیل کمبود کشت در شمال، نامساعد بودن هوا و خشکسالی کاهش یافته است.

شرف زاده بیان کرد: همچنین ممنوعیت فصلی ورود برنج خارجی به کشور و افزایش هزینه‌های تولید از دیگر عوامل موثر بر افزایش قیمت برنج هستند.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: برنج پاکستانی در سال جاری حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است. خرید برنج توسط مردم نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و نسبت به خرید برنج استقبال چندانی وجود ندارد.

کاهش ۵۰ درصدی خرید برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل 

رئیس اتحادیه صنف عمده فروشان مواد غذایی مشهد تاکید کرد: در حال حاضر خرید برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است که این مسئله به دلیل افزایش قیمت برنج و کاهش توان مالی مردم در خرید است.

شرف زاده درباره تاثیر فروش برنج در بورس اظهار کرد: برنج کالایی است که به کارشناسی نیاز دارد و کیفیت آن بسیار متفاوت است. این مساله باید در عمل سنجیده شود. باید منتظر عملکرد بورس و استقبال مردم باشیم. به نظر بنده با عرضه برنج در بورس قیمت خیلی کاهش پیدا نخواهد کرد.

به دلیل گرانی برنج ایرانی استقبال مردم از برنج پاکستانی زیاد است

او افزود: به دلیل گرانی برنج ایرانی استقبال مردم از برنج پاکستانی زیاد است و مشکلی در توزیع این برنج و موجودی آن در بازار وجود ندارد.

همچنین به تازگی حمیدرضا رجوعی رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص میزان برنج تخصیص یافته و توزیع شده در خراسان رضوی گفت: از ۱۰۰ هزار تن برنج پیشنهاد داده شده به کمیسیون تنظیم بازار کشور، سهم خراسان رضوی حدود ۷۰۰۰ الی ۸۰۰۰ تن است که تا کنون و در طی دو مرحله ۵۰۰۰ تن برنج وارداتی به استان تخصیص داده شده و در حال توزیع است. حدود ۴۰ درصد از سهیمه برنج استان نیز باقی مانده است که این مقدار پس از اعلام کمیسیون تنظیم بازار، در سطح استان توزیع خواهد شد.

او افزود: با توجه به اینکه قیمت برنج در سطح بازار افزایش یافته، روند تخصیص برنج وارداتی نیز تشدید شده است و شرکت بازرگانی دولت ایران پیگیر برنامه‌ریزی و اعلام سهمیه اختصاصی برنج در هر استان است.

تشکیل ۲۶۰ پرونده از ابتدای سال تا کنون در زمینه گرانفروشی برنج در خراسان رضوی

همچنین عباس اخوان کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص افزایش قیمت برنج گفت: از ابتدای سال تا کنون در زمینه گرانفروشی برنج ۲۶۰ پرونده به ارزش ریالی بالغ بر ۳ میلیارد تومان در استان تشکیل شده است.

ایران و برنج

او افزود: بالغ بر ۷۰ درصد برنج مصرفی در استان برنج پاکستانی است. برای مدیریت قیمت برنج در حوزه تنظیم بازار به استان سهمیه‌هایی تخصیص یافته است. در حال حاضر برنج‌های هندی و تایلندی و ... در استان در حال توزیع هست.

هزینه‌های تولید برنج نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است

اخوان کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درمورد افزایش قیمت برنج گفت: امسال خشکسالی مزارع شمال را هم تحت تاثیر قرار داده  و تولید برنج عملا نسبت به سال قبل کمتر شده است. همچنین هزینه‌های تولید این محصول نیز نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده در نتیجه قیمت برنج افزایش پیدا کرده است.

او افزود: در حال حاضر نظارت بر توزیع حواله‌های برنج تخصیص یافته در استان درحال انجام است.

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره خرید و فروش برنج در بورس و تاثیر آن بر قیمت برنج ادامه داد: بورس می‌تواند در شفاف سازی فرآیند‌های تامین، توزیع و نظارت کالا‌ها موثر باشد به شرطی که جوانب کار به خوبی سنجیده شده باشد. درخصوص کالایی مانند برنج امید است که این مسئله به خوبی درنظر گرفته شده باشد و موجب کنترل افزایش بی‌رویه قیمت به دلیل حضور واسطه‌ها شود. در واقع رسالت بورس همین است.

منبع؛ ایسنا

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار