در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فعالیت ۱۵ هزار بانوی امدادگر در جمعیت هلال احمر/ توانایی خاص بانوان در حمایت روانی از حادثه دیده ها

بانوان به واسطه‌ی مهر و محبت درونی خود، هنگام حوادث، نقش مهم و اثرگذاری را در برقراری آرامش ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، میل به کمک رسانی و خدمت به هم نوعان همیشه در وجود انسان‌ها قرار داشته که در مواقع بحران و خطر، افراد بیش از گذشته به یاری همدیگر و گره گشایی از مشکلات و سختی‌ها می‌شتابند.

در میان گروه‌های داوطلبانه و مردمی، جمعیت هلال احمر پیشتاز در امدادرسانی هاست. از ۴۷ هزار نفر امدادگر جمعیت هلال احمر، تقریبا ۱۵ هزار نفر آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. نقش حمایت امدادی خانم‌ها در این عرصه مهم برشمرده می‌شود، اما حمایت روانی که در توان آنهاست بسیار کلیدی و موثرتر است.

فعالیت ۱۵ هزار بانوی امدادگر در جمعیت هلال احمر/ توانایی خاص بانوان در حمایت روانی از حادثه دیده ها

فرشته خدادادنژاد با بیان تجربیات خود در زمینه‌ی امدادرسانی، به خبرنگار ما گفت: من به طور اتفاقی در روز جمعیت هلال احمر وارد این سازمان شدم. بعد از ثبت نام و گذراندن کلاس‌های آموزشی، به عضویت این جمعیت در آمدم. علتی که باعث ماندن من در هلال احمر و ادامه‌ی کار‌های امداد و نجات و عملیات داوطلبانه شد، این بود که بتوانم به عموم مردم در مواقع سختی و مشکلات، برای نجات جان انسان خدمت رسانی کنم.

این امداگر ادامه داد: بعد از آموزش در هلال احمر این وظیفه را احساس کردم که اعضای خانواده ام را دعوت به عضویت در جمعیت هلال احمر کنم. در حال حاضر همه خانواده‌ی من عضوی از خانواده‌ی هلال احمر شده اند و پدرم درخانه‌ی هلال مشغول خدمت رسانی داوطلبانه است. این فعالیت برای من و خانواده ام بسیار خوشایند است، چون هنگام اتفاقات در اطراف محله می‌توانیم به راحتی به آن‌ها کمک کنیم.

خدادادنژاد گفت: آموزش‌های زیادی را در محلات داشتیم که بیشتر افراد محله آن‌ها را فرا گرفته اند تا اگر اتفاقی مثل سیل و زلزله رخ دهد، با خونسردی و بدون استرس بتوانند حادثه را مدیریت و پشتیبانی کنند. نقش خانم‌ها در خدمت رسانی بسیار مهم و راهگشاست. معمولا امکان حضور مستمر خانم‌ها در عملیات وجود ندارد، اما حضور آن‌ها بسیار راهبردی است. اغلب وظایف خانم‌ها در پشتیبانی عملیات تعریف می‌شود؛ هر چند داوطلبان و امداگران خانم همیشه مشتاق حضور در عملیات‌ها هستند.

فعالیت ۱۵ هزار بانوی امدادگر در جمعیت هلال احمر/ توانایی خاص بانوان در حمایت روانی از حادثه دیده ها

خدادادنژاد بیان کرد: به عنوان یک خانم خوشحالم که می‌توانم نقش مفیدی در مواقع بحران به صورت داوطلبانه داشته باشم. تجربیاتی که ما در مواقع سیل و زلزله قادر به کسب آن‌ها شدیم بسیار مفید بوده و سبب انگیزه و روحیه‌ی بیشتر برای ادامه‌ی کار می‌شود.

وی افزود: نقش خانم‌ها در کار امدادی این است که بتوانند حرکت مثبتی را انجام دهند و این لزوما با حضور در یک عملیات سنگین معنا نمی‌شود. کار حمایت روانی که یک خانم در شرایط بحران و مدیریت آن می‌تواند داشته باشد یک عملیات بزرگ است. در تصادفات حضور امدادگر خانم برای کمک به هم جنس خودش بسیار امید دهنده و سرشار از حس خوب است. کمک رسانی و حمایت در این امر  بسیار اثر مثبت دارد چرا که مصدوم یا حادثه دیده ای که یک خانم است با حضور امدادگر خانم احساس امنیت و آرامش خاطر بیشتری دارد.

امدادگر هلال احمر گفت: جمع آوری و پشتیبانی وسایلی که در مواقع بحران و حوادث در چادر‌ها قرار می‌گیرند وظیفه و توانایی دیگر بانوان امدادگر است. آموزش‌هایی مثل کمک‌های اولیه، آموزش مخاطرات و آموزش‌های خانه‌ی داوطلبان برای فعالیت خانم‌ها مناسب است و این آگاهی و آموزش نقش مفیدی را در حوادث ایفا می‌کند.

فعالیت ۱۵ هزار بانوی امدادگر در جمعیت هلال احمر/ توانایی خاص بانوان در حمایت روانی از حادثه دیده ها

خدادادنژاد با تاکید به حمایت روانی که در توانایی خانم‌ها هنگام شرایط بحرانی است افزود: به خاطر دارم در یکی از تصادفات جاده‌ای وقتی اقدامات اولیه را برای یک مصدوم خانم انجام دادیم پس از همراهی او و رساندنش به بیمارستان، در طی مسیر او حس اعتماد و رضایت خیلی زیادی داشت چرا که حضور یک خانم امدادگر در کنارش حال او را بهتر می‌کرد. حتی برای مسئولین بیمارستانی هم خیلی عجیب بود که چطور یک امدادگر خانم توانسته مصدوم را به آن جا منتقل کرده باشد. بعدا این خانم که در حادثه مصدوم شده بود را در شهرمان دیدم که می‌گفت خودش و خانواده اش عضو هلال احمر شده و آموزش دیده اند و از داوطلبان فعال هستند. احساس رضایت از حضور خانم‌ها در پایگا‌های امدادی در خیلی از موارد را من تا به حال حس کرده ام و این از اقدامات خوب هلال احمر در زمینه‌ی کمک و امداد رسانی بوده است.


بیشتر بخوانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار