بهارلو گفت: از ٢ هزار و ۵٠٠ مدرسه موجود در تهران، یک سوم آن ناایمن است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن بهارلو معاون پشتیبانی آموزش و پرورش تهران در نشست خبری به مناسبت بازگشایی مدارس با اشاره به وضعیت موجود در آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: فضای آموزشی، نیروی انسانی و آسیب‌های اجتماعی از مسائل دارای چالش ما هستند.

او ادامه داد: استاندارد ملی فضای آموزشی در کشور ٨/٣ مترمربع است، همچنین میانگین کشوری ۵/٢ مترمربع برآورد شده است، این در حالی است که میانگین فضای آموزشی در شهر تهران ٣/۶ و در استان تهران ۴/٢ مترمربع است.

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش تهران گفت از نظر سرانه فضای آموزشی جزو استان های محروم هستیم و این کمبود سرانه باعث شده است که دانش آموزان را در مدارس محدودتری ساماندهی کنیم بر این اساس تراکم کلاسی ما ٨ نفر بیشتر از استاندارد کشوری است.

بهارلو بیان کرد: اگر میانگین ٢هزار و ۵٠٠ مدارس را با ١٢ کلاس درس در نظر بگیریم، حدود ٣٠ هزار کلاس درس داریم؛ با توجه به تراکم دانش آموزی، ٢۴٠ هزار دانش آموز مازاد وجود دارد، برای تامین فضای کافی به ۶۶۶ فضای جدید نیاز است تا تراکم به میزان استاندارد ٢۴ نفر برسد.

او با اشاره به اینکه از ٢ هزار و ۵٠٠ مدرسه ما یک سوم آن ناایمن است، ادامه داد: ماده ١٣ بند ۴ قانون شوراهای آموزش و پرورش، به ما اجازه داده است تا املاک را تبدیل به احسن کنیم، همچنین بند دال تبصره ١٢ قانون بودجه ١۴٠٠ ظرفیتی ایجاد کرده است تا بتوانیم اوراق مالی اسلامی (صکوک) منتشر کنیم؛ بر این اساس دولت می تواند ٢٠ هزار میلیارد اوراق برای پروژه ها در نظر بگیرید.

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش تهران با توجه به تمهیدات انجام شده، اضافه کرد: ما هم خیرین را وارد عمل کردیم و توانستیم با حمایت های دولت، پروژه های خیرساز را از ٢٠ پروژه به ٧٠ پروژه برسانیم.

بهارلو با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۴٠٠ پروژه خیرساز وجود دارد، گفت: مسائل فضاهای آموزشی شهر تهران را از آموزش و پرورش به شورای شهر تهران بردیم. امسال میز مشترک خیرین و شورای شهر را شکل دادیم، اتفاق خوبی که شاهد آن بودیم، ساخت ٢٢ فضای آموزشی جدید بود.

او با اشاره به اینکه در نمایشگاه بین المللی غرفه دائمی برای خیرین در نظر گرفتیم، گفت: برای تامین فضای آموزشی تهران به ١۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که عدد بزرگی است.

ماجرای فروش املاک مازاد برای تامین فضای آموزشی چیست؟

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش تهران تاکید کرد: قانون به ما اجازه می دهد که املاک آموزش و پرورش را بفروشیم و به دلیل اینکه سرانه فضای آموزشی در شهر تهران کمتر از میانگین کشوری است، البته کمیسیون ماد ۵ که مسئول تشخیص کاربری املاک است با فروش و تغییر کاربری مخالفت دارد.

بهارلو بیان کرد: برخی فضاهای ما استانداردهای آموزشی را ندارند که پذیرای دانش آموزان باشند یا در موقعیت های خاص تجاری هستند؛ در نتیجه املاک بدون استفاده را به فروش می رسانیم و از مبالغ دریافت شده، فضاهای فرسوده را تخریب و بازسازی کرده تا در جاهایی که فضای آموزشی کم داریم، فضای آموزشی خلق کنیم.

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش تهران با اشاره به ماده ١٣ شورای آموزش و پرورش تهران گفت: اگر آموزش و پرورش ملکی را بفروشد، صرفا باید در همان منطقه هزینه شود، بنابراین نگرانی بابت هزینه کرد این املاک وجود ندارد.

بهارلو با اشاره به تبدیل به احسن باغی در منطقه ١٠ و ملک انبار در همان منطقه ادامه داد: اگر بتوانیم مدرسه ای با فضای مناسب بسازیم، می‌تواند بازخوردهای مناسبی داشته باشد.

او بیان کرد: در حوزه املاک مازاد ٣٢ ملک را شناسایی کردیم و با توجه به بررسی ها به ١١ ملک می‌رسیم، همچنین در مورد معارض هم سعی کردیم رضایت آنها را جلب کنیم.

بهارلو درباره اینکه چه زمانی تعیین تکلیف با معارضین تمام می شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد، گفت: این گروه به هر حال مالک هستند و نمی توانیم برای تعیین تکلیف آن زمان تعیین کنیم، گاهی برخی از پرونده های جدید بارگذاری می شود که باید به آن رسیدگی کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط کرونا آیا تصمیم بر افزایش سرانه آموزشی با توجه به صورت افزایش فضای آموزشی وجود دارد یا خیر، گفت: افزایش سرانه، نیازمند فعالیت مجاری قانونی است. وقتی فردی برای تفکیک ملک خود مراجعه می‌کند، شهرداری خدمات هفت گانه را تعیین می‌کند؛ سهم سرانه آموزشی هم یکی از این موارد است. ما مالک سرانه آموزشی در بخش دولتی نیستیم اما اگر سرانه را در اختیار بخش دولتی بگیریم باید اعتبار سرانه را بخریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار