وزیر خارجه فرانسه بار دیگر قرارداد زیردریایی‌های هسته‌ای بین آمریکا، استرالیا و انگلیس را که ممکن است به شکاف در ناتو منجر شود محکوم کرد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان شبکه تلویزیونی العربی، همزمان با موضعگیری ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه درباره قرارداد زیردریایی‌های هسته‌ای بین آمریکا و استرالیا و انگلیس، اسکات موریسون، نخست وزیر استرلیا نیز اعلام کرد کشورش موضع فرانسه را درک می‌کند. وی افزود چند ماه پیش نگرانی‌های خود را درباره قرارداد با فرانسه اعلام کرده بود.

العربی با اشاره به ایجاد شکاف در ناتو در پی ماجرای زیردریایی‌های هسته‌ای افزود: پس از آن که استرالیا شراکت با فرانسه را به نفع قرارداد با آمریکا و انگلیس به هم زد، فرانسه خود را خارج از بازی می‌بیند. پاریس توافقنامه استرالیا با آمریکا و انگلیس را خنجری در پهلوی خود می‌داند و آمریکا و استرالیا را به دروغگویی و انگلیس را نیز به فرصت طلبی متهم می‌کند. همین ماجرا فرانسه را به تقویت شراکت خود با هند سوق داد. آمریکا تلاش می‌کند خشم فرانسه را از بین ببرد و تاکید می‌کند ائتلاف دوجانبه آن‌ها به قوت خود باقیست و تلاش می‌کند مشکلاتی را که توافق با استرالیا به وجود آورده است حل کند. انگلیس نیز تاکید کرد منافع خود در درجه اول اهمیت قرار دارد و توافقنامه با آمریکا و استرالیا نشان دهنده پایبندی لندن به تعهدات خود در قبال منطقه اقیانوس‌های هند و آرام است.

در ادامه گزارش آمده است: استرالیا نیز اتهامات فرانسه را رد می‌کند و نخست وزیر آن می‌گوید چند ماه پیش درباره توافق زیردریایی‌ها با فرانسه هشدار داده بود. فرانسه و آمریکا با وجود اختلاف نظر و اختلاف منافع درباره بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین المللی، همیشه تلاش کرده اند ائتلاف خود را حفظ کنند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا را به فال نیک گرفت و امیدوار بود پس از دوران ناپایدار حکومت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، شراکت برابر دوباره به روابط دو کشور برگردد، اما رئیس جمهور آمریکا مهار کردن چین را به عنوان مهمترین هدف دولت خود تعریف کرده است حتی اگر این کار به قیمت آسیب دیدن روابط دوجانبه راهبردی منجر شود.

در ادامه گزارش آمده است: مسئله فراتر از جایگزینی قرارداد زیردریایی‌های آمریکایی به جای زیردریایی‌های فرانسوی است. پرسش‌های زیادی درباره تاثیر این توافقنامه بر روابط سه کشور با فرانسه و ماهیت واکنش فرانسه مطرح است. از نظر فرانسه به اعتماد این کشور خیانت شده است، اما آمریکا، انگلیس و استرالیا این امر را ضرورتی امنیتی و راهبردی می‌دانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار